Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
TerryN

Yamaha - motor dog -startspärr?

Rekommendera Poster

Hej

 

Ny medlem här, första inlägget.  Vi införskaffade en Yamarin 76 -2008 med Yamaha 250 hk - 2008 förra sommaren. Motor och båt hade då gått 260 h. Körde en del förra hösten och i sommar har det blivit en längre tur från Stockholm söderut och tillbaka, ca 500 distans. Var ute i 2 veckor i en följd. Allt har funkat hur bra som helst, och vi är helnöjda med båten,  men... nu kommer men. I söndags åkte vi en tur på ca 1 h, och när vi var ca 10 minuter från hemmahamnen så dör motorn helt i ca 20 knop. Försöker starta upp igen men Nautilock/startspärr lampan blinkar eller lyser inte, den är död. Jag bryter huvudbrytarna och kollar säkringarna, (ok) men det hjälper inte. Det kommer en båt ganska omgående (mkt båtar ute i söndags) så vi får bogsering hem. Var nere i går och tog bort polerna på batteriet för att se om det gick att nolla systemet, men det hjälpte inte. Bägge reservdosorna till spärren har bra batterier.  instrumentet visar ingen volt längre, bara en stapel på höger sida. Visst är det så att den voltmätarn visar startbatteriet?  Det är fö nytt inför denna säsongen.  Har läst på detta forum att det är en del som har haft problem med startspärren, men det var några år sedan. Vi har 2 barn så jag vet inte om ngn av dem kan fipplat med dosan när vi stannade för en fika. lite skumt att motorn dog under körning, men det verkar som det har hänt för ngn förut. Kan det vara ngt annat fel? Mkt funderingar, men jag hoppas ngn har lite input. Mkt tacksam för alla tips på forumet tidigare ska tilläggas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett nautilock som jag tog bort då det var mkt problem med det.

 

Mitt funkade alltid klockrent när jag kom till båten, larmade av startade motorn och sen körde vi ut till ngn ö. Sen kanske man ville starta igen efter 1 timme och då var motorn helt död, dock löste jag detta med en norsk reset, att koppla bort pluspolen och sen sätta tillbaka den. Men detta blev för drygt i längden när man hade hela akterdäcket fullt med prylar. 

 

Jag tog bort mitt själv på 10 minuter, en svart box med en massa kablar i. I princip klipper de bara av orginalkabeln, skarvar på den på två st i till dosan vid installationen, som då sammankopplar när du trycker på knappen. I mina ögon ett helt meningslöst system då jag som lekman tog bort det på 10 minuter, hur lång tid tar det då för en erfaren tjuv? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för tipset.  Jag ska ner till båten idag och leta upp boxen,  undersöka hur installationen ser ut. Har redan följt kabeln från panelen  för att se om det är några skador på den bak till motorn.   Ja, systemet  fördröjer väl  ngt de som vill ta båten  från bryggan,  men om de tar motorn på land så kan tjuvarna i lugn och ro ta bort detta efteråt = har ingen funktion antar jag.  Jag har alltid båten låst med kätting vid bryggan + nattvakt, så i min situation kan jag ta bort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Återkoppling - problemet löst. En av flatstiften i nautilock installationen hade ärgat och gått av.  Ny   monterad -  Fukttät krympslang ska inhandlas och monteras senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...