Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
entranced

Varmkörd 5.7 EFI surar ner sig och dör vid låga varv/växling

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har strul med att motorn dör vid växling efter att ha kört längre sträckor vilket har resulterat i kajstuds och andra situationer man helst vill undvika.
Det verkar däremot fungera fint på kortare sträckor och jag har inte fått fram felet då.

När motorstopp inträffat och jag försöker starta den direkt efter så hackar den och vägrar hoppa igång. Enda sättet att starta den då är med växel ur och fullt gaspådrag vid nyckelvrid. Då hostar den igång igen, ibland med en avgasknall, går lite ojämnt till en början men hämtar sig efter en kort stund och tuffar sen på normalt.


Känns som den surar ner sig när den går varm.

 

Mecken har kollat med diagnostikinstrument och fick fram två felkoder och därefter bytt två givare som ska ha med bränsletillförseln att göra. Spole, tändstift samt tändkablar byttes samtidigt. Även startbatteri är nytt.
Tyvärr kvarstår problemet till stor besvikelse.

 

Mercruiser 5.7 EFI/Alpha One

 

Alla tips tas gärna emot! Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla stiften så får du oftast bra svar.. Jag misstänker vattenläcka.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-21 på 20:44, Rollen säger:

Mätte han bränsletrycket? 

Nej, han kollade felkoder varav 2 st hade med bränsletillförseln att göra. Dessa givare byttes.

 

På 2017-08-21 på 20:49, BerraS säger:

Kolla stiften så får du oftast bra svar.. Jag misstänker vattenläcka.. 

Får kolla dessa nästa gång det händer.

 

Tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-21 på 20:49, BerraS säger:

Jag misstänker vattenläcka.. 

 

Om det är en vattenläcka (vatten i bränslet?), borde inte motorn gå knackigt även på höga varv då och inte bara när den är varmkörd vid låga varv?

 

Den är alltid lättstartad (utöver när beskrivna motorstopp inträffat, då den strejkar efteråt) och går bra på höga som låga varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte mer på vattenläcka från avgassystemet  Inn i motorn. Kan bli så vid liten läcka. När varvet ökar blir trycket i cylindern större och vattnet tränger inte Inn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag absolut ingen expert på motorer men förösker tillföra det lilla jag kan:

 

1. Problem vid växling på mercruiser/alpha beror ofta/typ alltid på att man behöver byta växelvajer. Vilket oftast görs då man byter bälgar. Väldigt många som får problem med detta och gör att motor/drev inte lirar vid växling. 

 

2. Mercruiser med vissa förgasare är iaf känsliga för högt bränsletryck. Detta har jag råkat ut för på min mercruiser iaf och det resulterade i att motorn gick bra när den var kall samt helt OK när man körde med gaspådrag men surade ner sig när man skulle köra på tomgång med varm motor. Motorn får helt enkelt för mkt bensin/kontra luft mm. Enda sättet att starta då var att ge fullgas och be lämpliga böner. Felet avhjälptes genom att byta till ny bränslepump.

 

Felet upptäcktes genom att mäta bränsletryck, vilekt i mitt fall visade sig vara väldigt mkt högre än normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej du får ett så kallad gasvakum i förgasaren . det blir för varm i förgasaren köp en adaperplata mellan insug och förgasare har inget med bränslepump att göra mvh raggarswinto

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej det är jag igen . swinto är ganska ny på båtar men vist pratar vi v8  eller ???? ps gammal raggare ring 0702697934

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en EFI så kan vi väl glömma eventuella förgasarproblem. Vatteninträngning via limpor och knän resulterar i vatten i cylindrarna. Enklaste sättet att felsöka det är ta ur tändstiften och jämför om de har olika färg på någondera sidan av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker tråden till liv igen för lite uppdatering. Tack för alla svar!

 

Har kollat stiften och inget vatten överhuvudtaget upptäcktes. Däremot var dom rejält sotiga vilket förvånar då dom inte suttit i under många gångtimmar. Kan det bero på för högt bränsletryck att dom sotat ner sig så jäkligt tro?

 

 

2017-08-25 vid 09:15 skrev patflemming:

jag absolut ingen expert på motorer men förösker tillföra det lilla jag kan:

 

1. Problem vid växling på mercruiser/alpha beror ofta/typ alltid på att man behöver byta växelvajer. Vilket oftast görs då man byter bälgar. Väldigt många som får problem med detta och gör att motor/drev inte lirar vid växling. 

 

2. Mercruiser med vissa förgasare är iaf känsliga för högt bränsletryck. Detta har jag råkat ut för på min mercruiser iaf och det resulterade i att motorn gick bra när den var kall samt helt OK när man körde med gaspådrag men surade ner sig när man skulle köra på tomgång med varm motor. Motorn får helt enkelt för mkt bensin/kontra luft mm. Enda sättet att starta då var att ge fullgas och be lämpliga böner. Felet avhjälptes genom att byta till ny bränslepump.

 

Felet upptäcktes genom att mäta bränsletryck, vilekt i mitt fall visade sig vara väldigt mkt högre än normalt.

 

1. Vajer bytt vid bälgbyte i våras. Trodde också i början att felet berodde på växelwire/microbrytarstrul men har släppt den teorin då det inte är i själva växlingsmomentet den dör. Utan när man ger gaspådrag efter växling.

 

2. Känner igen mig i det du beskriver. Lutar åt pumpen i mitt fall också då (och nya stift)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara "tomgångsmotorn" som krånglar. Hade problem med en EFI som ville tjuvstanna när jag skulle lägga till och den gången var det den som var problemet.

Den sitter monterad på spjällhuset med två skruvar väldigt lätt att byta ut.

 

post-108834-0-44703600-1465921982.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-30 vid 21:07 skrev syd-:

Det kan vara "tomgångsmotorn" som krånglar. Hade problem med en EFI som ville tjuvstanna när jag skulle lägga till och den gången var det den som var problemet.

Den sitter monterad på spjällhuset med två skruvar väldigt lätt att byta ut.

 

post-108834-0-44703600-1465921982.jpg

 

Tack för tipset. Jag börjar med pumpen med tanke på hur tändstiften ser ut. Hjälper det inte så går jag vidare med tomgångsmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...