Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Tjena, tänkte köpa en aluminiumbåt och hittade Yamarin 54 br cross med 70hk och toppar 31 knop. Räcker det för en fartfylld åktur vid skärgården? Ska också ha den till tex vattenskidor etc. Men frågan är räcker 31 knop? Tacksam för svar:) Tänkte köra med familjen på 5 pers medans 3 hänger med typ, funkar det? Har en ryds båt på 9.9 hk och vill ha något större.

Redigerad av ViktorNelson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min spontana reaktion är att du kollar upp båtmodellen och väljer en båt med den största motor som modellen är klassad för, inget mindre.

 

Jag hade en styrpulpet med en motor som fungerade bra för vår familj som då var 2 vuxna ett litet barn. Men fick vi besök, eller vid vattenlek så fick man börja flytta runt besättningen i båten. Var vi för många (5 vuxna) gick vi inte upp i plan 8(

 

Så mitt råd utan att jag kan svaret exakt om din båt, välj den största motorn om du planerar för vattenlek och flera personer i båten. Det kommer du inte ångra.

 

Lycka till 8)

 

Mvh

Salty

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

31 knop kommer du nog bara upp i om du är ensam i båten, med 5 pers får du nog dra av 3-4 knop vid optimal väderlek,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, ViktorNelson säger:

@Salty Hej tack för svaret! 70 hk är max men grejen är om 31 knop funkar, båten i sig är 5.4m.

Kan tyvärr inte ge dig ett svar på din fråga då hurvida 31 knop räcker, vi kunde köra vattenskidor på fart en bit under 30 knop med ennannan mindre styrpulpet.

 

Hoppas du kan få ett tydligare svar från någon.

 

På min DC bytte jag till 4 bladig stålpropp och valde kraft/acceleration och grepp före toppfart. 

Så med högsta antal HK o rätt propp bör det nog vara helt ok. (Jag vill dock inte utge mig för att vara expert)

Fick bra hjälp av propellertrim.se som räknade ut rätt propeller med hänsyn till vikt/motor vid inköpet.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inga erfarenheter av just 54BR men 8 pers i en 5,4m båt och 70hk låter lite väl mycket. Den är specad för 6 pers. Men med 2 personer i båten drar den nog en vattenskidåkare helt OK.

 

Hur långt ut i skärgården tänker du dig? Om planen är att ta familjen på 5 pers + gäster skulle jag söka större båt. Då är nog en BR64 med 115 - 150hk (förmodligen 150hk om ni ofta är många i båten) ett bättre val, men det är ju en annan budget också... Inomskärs med 5 personer funkar den nog bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@laweaoj sorry jag uttryckte mig fel, mena att 3 pers åker int 8, men min fråga är om det går fort med 31 knop, vet inte så mkt om sånt. Tack för svaret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha! Ja, då blev det ju en annan femma :-) Jag missförstod dig.

 

Vi har en planande båt (Flipper 666) som toppar drygt 40 knop. Vi kör oftast 25-27 knop. Skulle tro din marschfart in en 54BR med 70 hk landar på ca 20 knop. Är 20-30 knop fort eller inte? Tja... Beror nog på vem du frågar. Ni kommer iaf kunna ha mycket skoj med vattenskidor och annat och en mindre båt är ju enklare att hantera vid isättning/upptag, trailer etc.

 

Har ni möjlighet att prova en likvärdig båt? Det måste väl vara det bästa för att börja skaffa sig lite erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ribb på 5,8 meter(apex 19C)med 130 hk Yamaha V4-2t gjorde 52 knop på fullt skaft, fort nog? Ja. Men 30 knop känns rent spontant inte såå spännande men allt är ju relativt, 31 knop är ju ca57 km/h så om det räcker beror ju på vad du är van vid! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@lawea Aaa bra ide! Ska kolla om det finns nåt ställa man kan prova sånt, annars har du nåt ställe i stockholmstrakten du kan tipsa om? Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta efter en Yamarin Cross 57 med 115 hk så kommer det funka för dina behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ute på en fjärd i stiltje och platt vatten är 30 inte mycket. Går det sjö så kan det vara aldeles för mycket i en liten lätt båt. När fartbegränsningen säger 5 knop så är det vanvettigt fort.

 

Så allt beror på...

 

Dessutom kan du som redan skrivits ovan inte räkna med att hålla på och köra i toppfart. Då kör du slut på motorn väldigt fort. Lite drygt 20 knop kanske du kan ha som marchfart om toppfarten ligger strax över 30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om du ska dra vattenskidor är inte toppfarten det viktiga. Det är accelerationen!

En gubbe som jag på närmre 100 pannor kräver en hel del kraft och acceleration att få upp ur vattnet. Är gubben ovan krävs det ännu mer. 

En större motor (cylindervolym och hk) tilsammans med en bra propp spelar stor roll. 

Ska man starta på en skida är det ännu viktigare. 

Att fråga om 31 knop är snabbt är lite som att fråga hur långt är ett snöre. 

När jag kör mina nu vuxna grabbar på vattenskidor ligger vi mest runt 23-25 knop och min 50 hk 4-takt motor på en Yamarin 490 är i svagaste laget om jag ska dra upp en sån som jag. 

 

Klippet i en 2-taktare är alltid bättre, även om försäljarna ofta hävdar att det inte är någon skillnad. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men återigen, allt beror på väder och vind

(läs hur höga vågor)för det första det finns ngt som heter marchfart för det är där du skall ligga om motorn skall hålla mer än en kvart, marschfart=minst 20% avdrag på toppfart!

för det andra kör du slalom mellan kobbar o skär så är 20 knop en hög fart,hänger du med att navigera?

för det tredje, 50 knop på platt vatten langt från land kan kännas långsamt det med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv ligger jag på 26-27 knop i marschfart, ca 60% av max varvtal, trots att toppfarten är 45 knop. Svårt att åka fortare i Stockholms skärgård med någon form av komfort. Har en 6.5 meters båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du ska titta på nåt som toppar minst 40 knop eftersom du skriver en hel del om att det ska gå fort. Med vår 666:a är 30 knop fortfarande en bekväm marschfart (om det inte är för hög sjö). Över 40 måste man börja tänka sig för lite mer och fartkänslan är klart mer närvarande.

 

Men det är väl med båtar som med motorcyklar: Helst bör man ha några olika för olika ändamål. Själv skulle jag gärna ha en Nitra 22P att leka med :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, du skriver att du bara vill ha möjlighet att åka fort. Men hur fort är fort?

Om du multiplicerar hastigheten i knop med 1,85 så får du hastigheten i km/h, kanske lättare att relatera till hastigheten då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom frågorna tyder på viss ovana vid snabbare flytetyg så kanske en kursdag hos någon båtskola skulle vara bra.

Att köra fort på öppet vatten utan andra omkring är enkelt vid bra väder, men det bra att ha provat på i sämre förhållande med någon som är van.

30 kts är hyfsat snabbt om man är inomskärs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...