Jump to content
Tuesday 03 October 2023
Botved

Epoxibehandling, vad valde ni?

Recommended Posts

Största fördelen med ett lager epoxy först är att det är lättare att se ojämnheterna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror att svaret - även om det låter oproffsigt - är ganska korrekt trots allt. Ytan är tillräckligt torr för att spruta och ev. kvarvarande fukt i laminatet kan vandra ut på skrovets insida.

Tillägg: Det funkar kanske inte om det finns ett distansmaterial mellan inner- och ytteryta.

 

Det blir säkert jättefint att spruta epoxi, mem...

Min fundering är mera hur lämpligt det är att spruta epoxi. Står båten i en lokal avsedd för lackering funkar det säkert bra att täcka, men utomhus på en varvsplan med andra båtar omkring är jag tveksam.

"Där är han som sprutade epoxi på tio båtar som aldrig gick att få snygga igen."

Jag var skitskraj för att båtarna närmast vår skulle bli nerdammade med röd bottenfärg, men den går ju i alla fall att få bort.

 

Vi spacklade först. Det är ju bara håligheter som ska fyllas, inget spackel på gelcoaten i övrigr. Om det är något område där spackel ska läggas ovanpå gelcoat kan der nog vara vettigt att grundmåla först så att "kakan" säkert sitter kvar.

 

Tillägg: Vi hade inga problem att se ojämnheter/håliigheter, men så kan det nog vara ibland. Då är det säkert bra med att lager grundfärg först.

(Borde man inte till varje pris undvika grundfärg på en båt.)

 

Om man ska spackla upp en kölprofil med lite tjockare lager spackel bör man fästa in "dubbar" i en blyköl. Minns inte, men troligen rostfria skruvar eller spikar.

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spruta blir inte aktuellt, jag reagerade mer på det där med fukten. Även vi har ju "bara" små håligheter på x antal mm och dom är väldigt lätta att se. Det får nog bli spackling först. Planen är nu att montera en kjol runt båten och värmefläkt för att nå acceptabel temp. Sjösättning första lördagen i maj och då vill vi vara klara.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan, Botved säger:

...

Sjösättning första lördagen i maj och då vill vi vara klara.

Jag vill inte vara negativ, men...

Vi ville också bli klara, men det ville inte vädret 2015...

Vi fick i båten den sista juni, men då började vi ju först den 12/5 (bortresta).

Fundera på alternativa sjösättningsmöjligheter alltså.

 

Jag har för mig att de flesta epoxiprodukter vill ha varmare än 15 C (helst 20 C) för att inte härdningen ska avstanna eller ta väldigt lång tid.

Tänk på att skrovet kan vara riktigt kallt även om luften blivit uppvärmd i "tältet".

Det kan säkert vara vettigt att ha värme inuti båten så att skrovets insida också är någorlunda varmt.

 

Se till att inte regnvatten kan rinna ned på skrovet, vatten förstör epoxin.

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi kan sjösätta när vi vill men önskemålet är att komma i med övriga. Temacoat funkar ner till ca 5grader. Osäker hur svår den är vid den temperaturen dock.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inköpt i går  2 burkar Lefant primer samt 4 burkar Lefant Epoxi. Bara vänta på värmen och sätta i gång.

 

Ser lite avlägset ut just nu med värmen...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske en  ”dum fråga”... ska man även behandla trimplanen vid epoxi behandlingen? Dom är blästrade även dom. Eller ska man  låta dom vara?  Det börjar dra i hop sig för detta projekt? Hur gör ni andra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inget svar till dig Alicia 1 men en kompis som blästrade trimplanen valde att epoximåla dom. Han hävdade att det inte spelade någon roll (dom är rostfria) men tyckte det såg bra ut. 

Att måla botten var ju en baggis. Vi köpte Tikkurilla till slut och har målat färdigt på två helger. Vinterhärdare funkade perfekt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brutal åtgång av primer har jag märkt... 2 burkar har blivit 6...!! och då har jag inte lagt på Epoxin...

 

Får se hur det här slutar.:o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är båten uppe igen och påväxten från Mälaren var inte speciellt svår att skölja av med högtryck. Tyvärr hände något med översta lagret färg för det släpper vid högtrycksspolning. Kompisen som målade samtidigt med samma färg fick inte samma problem. Jag vet inte om det blev för varmt vid sista lagret med vinterhärdare (kompisen målade sista lagret vid lägre temperatur). Färgen vi valde är Tikkurilla RM40 och den härdade galet snabbt vid sista lagret då det var rejält varm. Det lagret känns nu tvunget att ta bort 😢. Precis det jobb vi inte vill göra.

Edited by Botved

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gissningsvis härdade det näst sista lagret för länge så sista lagret inte fick grepp om det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så kanske det var men det var bara en natt eller så mellan strykningana. Skit känns det iaf. Vet inte om vi kan blåsa bort färgen med högtryck eller om vi måste slipa. Yttre lagret är liksom lite "mjukt eller segt", jag trodde epoxin skulle bli riktigt hård.Provade att slipa lätt för hand men pappret satte igen direkt.

Edited by Botved

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tråkigt att höra.

Hoppas det sitter riktigt dåligt så att ni får bort det lätt.

 

Det finns mycket som kan gå fel, vanligast är vad jag förstår; för kort tid mellan lagren eller för lång tid, för fuktigt i luften, för fuktigt på ytan som - om det inte regnar - oftast beror på att ytan är för kall så att det bildas kondens, felmätning eller felvägning.

 

De lamineringsepoxi vi använde blev riktigt hård, men jag vet att det finns epoxi som blir mera seg. Kolla hur skiktet under det som lossnar hur det är.

 

Måste ni göra om det som inte lossnar med högtryck? Det borde gå att "skarva" i ny färg på de ytor som tappat ett skikt.

 

Lycka till nu!

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack  Mackey.

Det verkar som att yttre lagret släpper bitvis och är segt, lite som att man kan dra bort någon cm i taget. Det var ju väldigt varmt när vi målade sista så kanske det som spökar. Som sagt så har vår kompis båt inte samma problem och det enda som skiljer är någon dags skillnad vid målningen. Annars färg ur samma burkar och platserna bredvid varandra. Under verkar det hårdare. Kanske går det att matta försiktigt och lägga tcoat ovanpå eller så kanske man bara kan strunta i det och låta det vara????

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Botved:

eller så kanske man bara kan strunta i det och låta det vara????

Det brukar vara svårt inledningsvis, men känns ofta lättare med åren... ☺️

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Funderingar i samma ämne. Jag har låtit blästra bort bottenfärgen på min 33 fots segelbåt (10 000 kr) och håller nu på med en epoxibehandling. Lefants primer och T-coat. Jag fick tipset att föra på färgen med roller och släta till ytan med pensel men efter rollern är ytan redan relativt "torr" så att penseln klibbar fast och det snarare blir fulare. Det blir rätt ok men rollern men jag undrar om jag gör ngt fel. Om penseln skulle fungera behöver jag lägga på väsentligt mer färg eller tillsätta förtunning.

Jag undrar också om ngn vet var/om man kan köpa härdaren separat. Det verkar inte stämma med proportionerna som ska vara 1:4. Jag får brist på härdare. Har mätt upp med vikt. En försäljare sa att vikt och volymförhållandena var båda 1:4. Kan man använda andra härdare än Lefants. Biltema hade en härdare som fungerade både till epoxi oh polyester.

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev Scasel:

Jag undrar också om ngn vet var/om man kan köpa härdaren separat. Det verkar inte stämma med proportionerna som ska vara 1:4. Jag får brist på härdare. Har mätt upp med vikt. En försäljare sa att vikt och volymförhållandena var båda 1:4. Kan man använda andra härdare än Lefants. Biltema hade en härdare som fungerade både till epoxi oh polyester.

Jag killgissar att försäljaren har fel, du har använt för mycket härdare, därav den snabbare härdningen och bristen på härdare.

 

Pot life ska vara många timmar på denna produkt  men är det varmt och/eller blåsigt torkar ett skikt rätt snabbt. Då kan extra lösningsmedel krävas.

 

Du kan inte använda vilken härdare som helst!

 

Ring LeFant på måndag så kan de säkert hjälpa dig med råd och tips om vad du bör göra nu och vilka blandningsförhållanden du ska ha när du väger epoxin. De brukar vara mycket hjälpsamma.

 

Lycka till!

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-04-27 vid 22:41 skrev Scasel:

Funderingar i samma ämne. Jag har låtit blästra bort bottenfärgen på min 33 fots segelbåt (10 000 kr) och håller nu på med en epoxibehandling. Lefants primer och T-coat. Jag fick tipset att föra på färgen med roller och släta till ytan med pensel men efter rollern är ytan redan relativt "torr" så att penseln klibbar fast och det snarare blir fulare. Det blir rätt ok men rollern men jag undrar om jag gör ngt fel. Om penseln skulle fungera behöver jag lägga på väsentligt mer färg eller tillsätta förtunning.

Jag undrar också om ngn vet var/om man kan köpa härdaren separat. Det verkar inte stämma med proportionerna som ska vara 1:4. Jag får brist på härdare. Har mätt upp med vikt. En försäljare sa att vikt och volymförhållandena var båda 1:4. Kan man använda andra härdare än Lefants. Biltema hade en härdare som fungerade både till epoxi oh polyester.

Hej Scasel!

 

Jag målar själv med T-coat nu i dagarna (med gelshield 200 som bas) och jag tror också att du har fel förhållande bas/härdare därav problemen. När jag rollat så är t-coaten fortfarande ganska blöt och blir slätare av penseln. På burken står det att blandningsförhållandet är 3,4:1 (vikt) eller 2,4:1 (volym) och det är så jag har blandat. Pigmentet behandlar jag som bas.

 

/Anton

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för informationen om T-coaten. Bra att veta när det blir varmare igen och jag kan ta nästa steg. Det jag hade problem med var blandningen av Primern. Jag kunde varit tydligare med det när jag beskrev mitt fall. Hur mycket T-coat har du blandat ihop åt gången? En burk (ca 0,7 liter)? Jag tror jag kommer vara själv när jag målar dvs både rolla ut och släta över med penseln. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Är det någon som använt Gelshield 200m, jag funderar på åtgången. Enligt International räcker 1l till 8m2 men det framgår inte om det är för 5 skikt eller per strykning? Vi har en Sunwind 26 och enligt olika uppgifter har den 10-15m2 bottenyta. Jag tycker 1,5l till 5 strykningar låter extremt lite men jag tycker också att 1,5l per varv låter för mycket. I vanliga fall målar jag drygt 1l Biltema antifouling per säsong och vad jag förstår är epoxiprimern mycket tunnare, alltså borde det gå mindre.

 

image.png.4127b55974ec2cfa9283c2ba4add24fb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev erikallan:

Hej,

 

Är det någon som använt Gelshield 200m, jag funderar på åtgången. Enligt International räcker 1l till 8m2 men det framgår inte om det är för 5 skikt eller per strykning? Vi har en Sunwind 26 och enligt olika uppgifter har den 10-15m2 bottenyta. Jag tycker 1,5l till 5 strykningar låter extremt lite men jag tycker också att 1,5l per varv låter för mycket. I vanliga fall målar jag drygt 1l Biltema antifouling per säsong och vad jag förstår är epoxiprimern mycket tunnare, alltså borde det gå mindre.

 

image.png.4127b55974ec2cfa9283c2ba4add24fb.png

Jag har inte använt den, men färgåtgång anges per strykning. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och - som tillägg. 
Du skall alltså se till att få på en liter färg på åtta kvadratmeter fem gånger. Stryker du tunnare måste du lägga fler lager för att nå den tjocklek som krävs för att färgen skall anses vara tät. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Och - som tillägg. 
Du skall alltså se till att få på en liter färg på åtta kvadratmeter fem gånger. Stryker du tunnare måste du lägga fler lager för att nå den tjocklek som krävs för att färgen skall anses vara tät. 

Så då gäller det att lyckas göra av med sådär sju, åtta liter färg om ytan stämmer.

 

Beräkna bottenytan.

Motorbåt: LVL x (B + D)= m2
Långkölad båt: 0,75 x LVL x (B + D)= m2
Fenkölad båt: 0,5 x LVL x (B + D)= m2

 

LVL är vattenlinjelängd.

B är största bredd.

D är djupgående.

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänkte köpa epoxi nu under rean inför behandling till sommaren och tänkte det kunde vara intressant att se hur mkt epoxi man får för pengarna hos de olika produkterna. Priserna är med rådande 20% rabatter. 

 

Lefant och Biltema skrev inte ut torrhalten så den är uträknad efter teoretiska sträckförmågan de angivit.

 

Den konstiga liter-storleken på West System är för att den säljs per kilo, så man får konvertera till liter. Lite orättvist att jämföra deras storpack med övrigas småpack men det beror på att jag redan har doserpumpar till 6kg satsen.

 

Det sägs ofta på forum att lösningsmedelsbaserad epoxi är mindre tät men det är inte i linje med tillverkarnas rekommendationer. I fallet Biltema är jag alltid skeptisk och rädd för glädjekalkyl men även Hempel och International rekommenderar dubbla skikttjockleken med sina lösningsmedelsfria produkter (High Protect II, Gelshield Plus) jämfört med de lösningsmedelsbaserade (Light Primer, Gelshield 200).

 

Biltemas ligger onekligen bra till. Hög torrhalt. Bra pris. Flexibel med förhållanden vid applicering. 

 

Jag har dock slipat rent till laminatet och får därför börja med lösningsmedelsfri och då funderar jag på att köra på West System så att hela behandlingen kan göras på en och samma dag. Även om det ställer högre krav på förberedelser, teknik vid applicering och temperatur vid applicering och härdning.  

 

Priser.JPG.c1fc2efbf6076a500cf8de2fae1b6cc8.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev adeseaso:

Jag tänkte köpa epoxi nu under rean inför behandling till sommaren och tänkte det kunde vara intressant att se hur mkt epoxi man får för pengarna hos de olika produkterna. Priserna är med rådande 20% rabatter. 

Jag lägger till Nils Malmgrens NM Böldspärr alternativt NM Lamineringsepoxi 275 som vi använde.

 

Priset färdigt blir cirka 150:- kr/m2, två skikt á 150 g/m2.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Mackey:

Jag lägger till Nils Malmgrens NM Böldspärr alternativt NM Lamineringsepoxi 275 som vi använde.

 

Priset färdigt blir cirka 150:- kr/m2, två skikt á 150 g/m2.

 

Har du något bra reapris på den? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slängde in ett par Nils Malmgren och bytte till mer relevanta förpackningsstorlekar. Lade även in lägsta appliceringstemp (omgivning eller underlag). 

 

West System skriver inget om tid till sjösättning, har mailat dem. Inte omöjligt att den är kort med snabba härdaren.

 

Det är helt klart bara att tagga ner och acceptera att det blir sjösättning i Juni i år. 

 

Priser.thumb.JPG.871419099149903e4f56bfae9b4da116.JPG

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Dava:

 

Har du något bra reapris på den? 

Nej, det var nog ordinarie pris. Jag tog bara ett pris slumpmässigt på webben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev adeseaso:

Lade även in lägsta appliceringstemp (omgivning eller underlag). 

Det är underlagets temperatur som är viktig, för även om du lägger på "varm" epoxi så kallnar den snabbt ner till underlagets temperatur.

 

Varning för kallt underlag!

Förutom att härdningen går långsamt så finns det risk att fukt kondenserar på det kalla underlaget.

Ytan bör inte vara mer än ett par grader kallare än lufttemperaturen. Egentligen ska ytan vara tre grader varmare än daggpunkten, men om man inte har koll på aktuell luftfuktighet så duger oftast min tumregel. Gäller dock inte om båten står på fuktig mark eller på en gräsmatta.

 

Vatten och fukt är din största fiende när du ska lägga på epoxi. Är skrovet kallt kan luftens fukt kondensera på skrovet och då fäster inte epoxin.

Om det regnar och regnvattnet rinner över ej härdad epoxi tvättas epoxin bort effektivt.

 

Om natten varit kall är det klokt att avvakta med epoxijobbet så att ytan hinner värmas upp. Tänk på att kölen kommer att vara kallare under längre tid än skrovet.

 

Det var lite generella råd och du hittar säkert mera från tillverkarna när du valt produkt.

 

Klokt att inte försöka stressa fram en färdig båt för det är säkert jättetråkigt att ha hela botten täckt med epoxi som inte sitter som den ska.

 

Hoppas på en varm och torr vår!

Lycka till!

Mackey

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...