Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Crabmeat

Ribbåtar uppförande utan fart

Rekommendera Poster

Jag är ganska ovetande om ribbåtar och har relativt liten erfarenhet utav dem. Men utav det jag kan förstå så är ganska mycket av erfarenheterna centrerade kring fart. Det jag undrar är, hur beter dessa båtarna utan fart. Alltså, vid grov sjö och utan fart, är det någon fördel eller nackdel med en ribbåt kontra en vanlig båt?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rib är smalare än "vanliga" båtar. Man tänker kanske inte på det eftersom det sitter gummi utanför skrovet... Dessutom har oftast en rib djupare V-botten. Den går bättre i sjö alltså.

 

nackdel är att smalare båt ger mindre stuv och högre bränsleförbrukning än en bredare vanlig båt.

 

Och i låg fart är det ingen skillnad i komfort. Ska du gå i grov sjö, mot eller med, är det heller ingen skillnad... möjligen att rib upplevs mer stabil i sidsjö ( gummikuddarna tar mot, stabiliserar.)

Men en rib kan hålla högre fart i grov sjö pga sin skarpa botten, du kommer därifrån snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag observerade två barn som var ensamma i en stillaliggande 3,5 meters rib.

Innan barnen klev i flöt båten högt på vattnet. När de satt stilla i båten hade en bit av skrovet sjunkt en liten bit, men det blev ostabilt då de rörde sig i båten. Barnen vägde för litet. När det sedan kom en vuxen ombord, troligtvis barnens far, sjunk skrovet så pass mycket att pontonerna låg på vattenytan, och då blev båten väldigt stabil.

Vid det tillfället hängde det inte någon motor på akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror 3,5 meter är i gränsen mellan gummibåt och rib? En större rib är nog utformad så att pontonerna knappast kommer ner till vattenytan? I vart fall inte under fart framåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv haft en Apex 19C och stabilare båt får man leta efter, med 130 hk V4-2t

Yamaha och fylld tank är den så stabil så att du kan gå på pontonerna utan att den lutar nämnvärt,

dessutom som nämts tidigare otroligt jämn gång i hög sjö och snabb!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag mest lurar på är hur sjutton en sådan låg båt kan ta grov sjö, jag menar slår det inte in i båten?

Med grov sjö menar jag sjö som det kan bli i rännan kring Göteborg, där strömmen går och ställer upp vågor som hus. Svårt att förklara om man inte varit med om det, och har man varit med om det så vet man vad jag pratar om :)

 

Går båten bara upp i vågorna då menar ni? För ser man på en vanlig båt, så är ju den ganska hög i nosen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att du har fart så "klättrar" båten upp på sitt relativt vassa skrov, båten är lätt och går på så sätt högt i vattnet i rätt fart och skrovet funkar på så sätt som "stötdämpare" pontonerna som skvättskydd och stabilisatorer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo men i trådstarten så var ju frågan utan fart? Jag är med på att det fungerar i hastighet, men hur sjutton blir det om du får motorstopp? Vattnet borde välla in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det gör det inte! Då har du pontornerna som "livboj" du kan stå på barbid/styrbod ponton och den kränger bar några grader, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd till dig är att testa, ring och boka tid med ngn som vill sälja o få en provtur!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-18 på 21:56, Funkis säger:

En rib är smalare än "vanliga" båtar. Man tänker kanske inte på det eftersom det sitter gummi utanför skrovet... Dessutom har oftast en rib djupare V-botten. Den går bättre i sjö alltså.

 

nackdel är att smalare båt ger mindre stuv och högre bränsleförbrukning än en bredare vanlig båt.

 

Och i låg fart är det ingen skillnad i komfort. Ska du gå i grov sjö, mot eller med, är det heller ingen skillnad... möjligen att rib upplevs mer stabil i sidsjö ( gummikuddarna tar mot, stabiliserar.)

Men en rib kan hålla högre fart i grov sjö pga sin skarpa botten, du kommer därifrån snabbare.

Högre bränsleförbrukning är helt fel,100%fel den är lättare än en "vanlig"båt och gör högre fart med samma varv på motorn,en sinngelmonterad ribb drar sällan över 0,8 l/nm nästan oavsett fart

min Apex 19c med 130 yamahaV4 2-takt drog 50/lit tim men då gjorde den 52,7 knop.så en 4-taktare som inte har så många år på nacken går säkert betydligt snålare.!

 

 

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rib flyter som en kork. Eller kanske ännu hellre som en ballong, vilket den på ett sätt är. De ribar jag har kört har det stängt en del i. Men det är ribar som används som följebåt till jollar. Dvs runt 4,5-5,5m med 50-60 hk på akterspegeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjelie eller kanske folie' ngt man skalar av,du är inte trovärdig med det snacket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ivan... bränsleförbrukning? Jag tror att de flesta båtar med djupt V drar mer än båtar med flack botten. Men självklart kan en specifik rib dra mindre tex pga låg vikt eller smart skrovform.

 

jag tänkte i mitt svar mer på att TS ville veta de huvudsakliga skillnaderna mellan skrovtyper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag var mer inne på hur en ribb tar sjö rakt framifrån utan fart. Tänker mig en på 7-10 meter, sådana som polisen har i vissa länder. Om vi tänker oss att vågen är ca 2-3 meter och väldigt tät frekvens, alltså taggig sjö, som den kan bli när strömmen går i ett par knop så kommer alltså båten få sjö i sig enligt min erfarenhet.

 

Jag har en lätt båt som flyter bra, men när strömmen tar i och ställer upp dessa korta höga vågorna, då kan vattnet välla in. I min värld så kommer detta hända en ribbåt med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RIB båtar är mycket olika från modell til modell, och märke till märke. Men om vi tar det som skiljer är denna stora pontonen som ersätter glasfiber på en annan båtkonstruktion. Beroende som det skrivs över hur högt monterade dessa är vill det variera hur store vågor som ger vilket resultat. MEN jag vågar påstående att få andre konstruktioner har mer lyftkraft i sjön i så stora vågor där pontonerna träffer vattnet. Den förträngda vattenmängden blir ju rejäl när vattnet når upp tills en 30-60 i dia ponton. Sen kommer att alt dom flesta rib båtar är lättare än glasfiber så vill dom snabbare än glasfiber hinna med vågorna så att skrovet inte blir igen i vattnet och fylls med vatten med flyter snabbt med vattnet och kommer ovanpå vågorna.

Om vågorna bryter över båten kvittar detta, då fylls den med vatten, men igen flytförmågan är ju mycket hög med sitt stora volym som gör mycket för hur den då uppför sig med vatten i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Om vågorna bryter över båten kvittar detta, då fylls den med vatten"

Lite dit jag ville komma. Känns inte så säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egen, begränsade, erfarenhet säger att många båtar (kanske de flesta) klarar av vågor framifrån? Nu förutsätter jag driv på båten. Har du inte driv så lägger sig båten tvärs, kanske, och då tror jag en rib faktiskt är rätt säker... näst efter båt med stängbar styrhytt utan nedsänkt däck. Det är volymen vatten i båten som avgör, plus pumpars kapacitet.

 

Däremot att få sjön inrullandes bakifrån kan vara läskigt. Men återigen, då har du lägre fart än vågorna, dvs inte tillräckligt driv i båten? Så då faller TS fråga lite, hur båtar uppför sig i låg fart. Dvs i för låg fart får många båtar problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 8/28/2017 på 21:08, Crabmeat säger:

"Om vågorna bryter över båten kvittar detta, då fylls den med vatten"

Lite dit jag ville komma. Känns inte så säkert.

Om det bryter över båten - så borde det göra så för andra båtar och konstruktioner...? Så varför känns det inte säkert. Du sitter i en RIB som har flytförmåga bättre än annat, den har en konstruktion som gör att gentemot andra konstruktioner så vill en RIb klara av större vågor än tyngre båtar men mindre oppdrift. Så igen, - vad menar du att det inte känns säkert?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar stannar, är man ute på öppet hav med en båt som inte klarar av att ta sjön framifrån så kan man vara i bekymmer. 

Men då kommer vi till följdfrågan, vad händer om en rib tar in vatten? Är det självläns? Och hur mycket vatten kan man ha i en rib innan den sjunker, OM den ens kan sjunka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många är självlänsande, många är inte. Men alle kan ha vatten till över pontonerna utan att sjunka.

 

Men som kommer bli nästa fråga - om man är i en RIB på öppet hav med branta vågor med defekt maskin fylld med bly och betong och kaptenen är ett fyllo, hur långt är det då till land i vertikalen?

 

Jag är mycket skeptisk till RIB! ὅπερ ἔδει δεῖξαι

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...