Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
kalasgubben

Startmotorn klickar mecury

Rekommendera Poster

Hej. Har en mecury 40 hk. 2002 elstart

 

Precis köpt den. Allt du lade perfekt när jag testkörde den. Åkte sedan hem med den till min sjö. 26 mil. På i den i sjön och fick inte igång den. Den snurrade med ville inte starta. Efter många försök så gav jag upp. Dagen efter provade jag igen. Först hände inget när jag startade. Bara klickade. Men efter 3e gången så började startmotorn försöka starta motorn. Efter drygt 5 försök gick den igång. Körde en sväng. Allt gick bra. Stängde av den och startade den igen på första försöket. Men när jag skulle ut igår så hände inte. Bara klickade. Efter 10 försök med klick gav jag upp. Tog med mig batteriet å laddade det. Provade idag. Men klickar ändå. 

 

Vad kan de va för fel. ?

Det är ström från batteriet via den stora kabeln till (vad jag tror är) soleniden. Hittar inte andra kablar att mäta på andra sidan den som jag läst att man ska göra i andra trådar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara mekanismen på startmotorn som kärvar. 

När du startar klickar startmotorn och ett drev hoppar fram uppåt mot startkransen. Om drevet/mekanismen kärvar kan det hjälpa att smörja med rätt typ av fett.

 

Hade det problemet på en gammal Yamaha och där räckte det med att dutta till startnyckeln några gånger i snabb följd för att den skulle hoppa fram och börja dra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Mange249 säger:

Det kan vara mekanismen på startmotorn som kärvar. 

När du startar klickar startmotorn och ett drev hoppar fram uppåt mot startkransen. Om drevet/mekanismen kärvar kan det hjälpa att smörja med rätt typ av fett.

 

Hade det problemet på en gammal Yamaha och där räckte det med att dutta till startnyckeln några gånger i snabb följd för att den skulle hoppa fram och börja dra.

Ok. Jag provade igår att röra drevet med fjädringen förhand.  Och den gick upp lätt. Ska prova om den gör de blev jag vrider nyckeln 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senast jag hade ett liknande problem var det batterirelaterat. Fick parallellkoppla två batterier för att få fram tillräckligt med ström. Även om ursprungsbatteriet till synes verkade vara fulladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Fjelie säger:

Senast jag hade ett liknande problem var det batterirelaterat. Fick parallellkoppla två batterier för att få fram tillräckligt med ström. Även om ursprungsbatteriet till synes verkade vara fulladdat.

Provade detta nu med startkablar. De ena batteriet var fullladdat de andra kanske 60%. Då båtplatsen r grund fällde jag bara ner motorn lite för se om den iaf gjorde annat än klicka. Vilket den gjorde den började låta som normalt. Så då avbröt jag och började trycka ut mig å djupare vatten å fällde ner hela motorn. Men då bara klickade det igen. Axeln på startmotorn fjädrade bra när jag rörde den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns i huvudsak två typer av startmotorer. System Bosch där det sitter en solenoid utanpå startmotorn som trycker in drevet  i startkransen på svänghjulet innan den sluter strömmen till själva elmotorn så att denna börjar rotera. Den andra typen är enklare, där drevet slungas in i startkransen av elmotorns rotation. Det finns ingen solenoid utan i stället ett startrelä som kan sitta en bit ifrån själva startmototorn. Du har den senare typen, så felet är primärt att startmotorn inte roterar, inte mekanismen med drevet. Det som klickar är högst sannolikt startrelä. Då kan felet främst bero på batteriet, dåliga anslutningar från batteriet fram till startmotorn på plus eller minussidan, elektriskt fel i reläet eller i själva startmotorn. Den elektriskt kunnige hittar ett sånt här fel på 5-10 min med hjälp av en multimeter, så ta gärna hjälp av någon som kan lite om det elektriska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...