Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

MPPT-regulatornstör ut tadion.

Rekommendera Poster

Jag upptäckte för några veckor sedan att jag inte kunde lyssna på P1 ute på Syd-Koster, då jag hade ställt in radion på 88MHz som är P1's frekvens på sändaren inne i Strömstad. Ja de andra kalanerna var fulla med brus dom också. Jag flyttade en antennsplitter och antennkablarna, något bättre men inte bra.

(tar fm-signalen från VHF-antennen, genom en splitter). Upptäckte att det gick bra att lyssna på radion då solen gått ned, och solcellerna inte längre laddade...

Försök dagen därpå med avstängd solcellsregulator då gick det bättre, även om signalen var svag fick det relativt bra att lyssna på sommarptataren. Även en extern mindra batteriradio stördes ut när regulatorn var i gång.

 

Jag skrev till firman som levererade regulatorn och fick följande svar:

 

"Hej Georg,

MPPT transformerar spänningen, alltså innehåller transformator, en transformator fungerar som en antenn som skickar ut radiovågor. Det är tyvärr ett inneboendet problem. Vad andra har gjort att lägga regulatorn i en plåtlåda med några små hål så att luft kommer in. Det hjälper mycket du kan också prova att förbinda plåtlådan med sjövattnet genom en koppartråd.

MVH: Xxxxx Yyyyy."

 

Låter amatörmässigt, kanska jag skall börja bråka och kontakta elsäkerhetsmyndigheten, eller vad den heter, det är ju så att firmor inte får sälja elektroniska apparater som stör radio eller tv, eller annan radiokommunikation.

 

Nu år det så att jag kan obehindrat, med bra ljudkvalitet och störningsfritt, lyssna på, radion om jag befinner mig närmare en starkare sändare, som söderut i Bohuslän, men på Kornöarna vat det litet svårt att lyssna på Uddevallsändaren.. Men runt Orust och Tjörn gick det bra att lyssna på Brudaremossen (i Göteborg) trots pågående solcellsladdning.

 

Det kan ju hända jag skärmar av MPPT-regulatorn med en gjuten aluminiumlåda, som sedan "jordas" på något vis.

Men jag skall i första hand sätta upp en separat antenn rill bilradion, och den antennen skall få en antennförstärkare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm sladden till sjövattnet. Den kommentaren säger mig också att de inte vet att plåtlåda hjälper. Men det kan det göra. Även kondingar på alla ledningar till och från regulatorn, förslagsvis då mellan t ex plys och minus på solcellssladdarna, plus och minus på batterisladdarna, etc.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gått tillbaka till tillverkaren och ifrågasatt CE-märkningen samt begärt att få se EMC-testerna. Eftersom detta just kan vara ett problem med switchande saker omfattas de av ganska tuffa regler. Tänk på vad som händer med mottagningen i din ännu mer kritiska VHF om den redan släcker ut FM-rundradion. Men det märker du inte lika lätt, inte förrän du inte får kontakt i en nödsituation...

 

Dravlet med transformator visar som du säger bara på en total okunnighet. Att förbinda den med vattnet via en koppartråd säger ännu mer om okunnigheten: En tråd är en induktans (c:a 1nH/mm) och redan 1m tråd kommer ha en impedans (växelströmsresistans) på över 500 Ohm vid 88MHz. Inte mycket till förbindelse, alltså.

Att lägga regulatorn i en metallburk gör heller ingen skillnad så länge som du inte också avstör/filtrerar ALLA in- och utgående ledningar exakt där de passerar in och ut ur burken. "Strålaren" måste dessutom vara åtminstone i närheten av uppåt 1/4 våglängd stor för att fungera som sändarantenn, och 1/4 våglängd är c:a 80cm vid 88MHz. Mycket större än regulatorn i sig, alltså.

Det är alltså troligen via anslutningsledningarna som störningarna inifrån regulatorn hittar ut, inte direktutstrålat. Så "burken" hjälper föga om man inte också stoppar det som går ut via anslutningsledningarna (="antenner").

 

Felet är att tillverkaren av regulatorn sparat någon krona genom att strunta i avstörningskomponenter på in- och utgångarna, och eftersom CE är självcertifiering och EMC-problem är så luddigt är sannolikheten att de skall bli utpekade nästan noll. Dessutom finns någon märklig acceptans inte bara hos säljare utan även hos konsumenter att "man får leva med det", vilket är helt fel. Och skrämmande.

Hade en D-link router under luppen i veckan. Den störde kraftigt när den var igång. Och mycket riktigt - mycket bristfällig filtrering av störningarna som de tre switchregulatorerna orsakade baklänges och ut på eliminatorsladden. Misstänker att den testats med eliminator med ferritklump på, men sedan levereras med en billigare eliminator. Så får det inte gå till.

 

Jag har själv en billig kinaregulator (switch) till mina solpaneler, men har byggt in den i en aluminiumbox med genomföringskondingar och ferriter på varenda ledare. Den är nu totaltyst över hela frekvensbandet.

 

Som sagt - klaga där den köpts (även om de inte lär förstå). Maila tillverkaren. Anmäl till Elsäkerhetsverket att modellen stör ut rundradion i båten. Leverantören/importören är skyldig att inom fem arbetsdagar visa EMC-testprotokoll som styrker CE-märkningen om en myndighet begär det. Det brukar bli en överraskning för många, då de inte har en aaaning att det är deras ansvar - "den var ju CE-märkt redan från Kina".

 

Vad gäller bilradion och antennförstärkare: Montera inte förstärkare. Ofta gör den störningarna värre, då den förstärker dem också. Den är också sällan lika selektiv som bilradion (värst är s.k. bredbandsförstärkare), och kan t.o.m. bli överstyrd av störningar utanför bandet 88-108 MHz. En bra passiv antenn är däremot inte fel, men alltså inte ditt grundproblem.

Redigerad av IngemarE
Stavfel
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, IngemarE säger:

Jag hade gått tillbaka till tillverkaren och ifrågasatt CE-märkningen samt begärt att få se EMC-testerna. Eftersom detta just kan vara ett problem med switchande saker omfattas de av ganska tuffa regler. Tänk på vad som händer med mottagningen i din ännu mer kritiska VHF om den redan släcker ut FM-rundradion. Men det märker du inte lika lätt, inte förrän du inte får kontakt i en nödsituation...

 

Dravlet med transformator visar som du säger bara på en total okunnighet. Att förbinda den med vattnet via en koppartråd säger ännu mer om okunnigheten: En tråd är en induktans (c:a 1nH/mm) och redan 1m tråd kommer ha en impedans (växelströmsresistans) på över 500 Ohm vid 88MHz. Inte mycket till förbindelse, alltså.

Att lägga regulatorn i en metallburk gör heller ingen skillnad så länge som du inte också avstör/filtrerar ALLA in- och utgående ledningar exakt där de passerar in och ut ur burken. "Strålaren" måste dessutom vara åtminstone i närheten av uppåt 1/4 våglängd stor för att fungera som sändarantenn, och 1/4 våglängd är c:a 80cm vid 88MHz. Mycket större än regulatorn i sig, alltså.

Det är alltså troligen via anslutningsledningarna som störningarna inifrån regulatorn hittar ut, inte direktutstrålat. Så "burken" hjälper föga om man inte också stoppar det som går ut via anslutningsledningarna (="antenner").

 

Felet är att tillverkaren av regulatorn sparat någon krona genom att strunta i avstörningskomponenter på in- och utgångarna, och eftersom CE är självcertifiering och EMC-problem är så luddigt är sannolikheten att de skall bli utpekade nästan noll. Dessutom finns någon märklig acceptans inte bara hos säljare utan även hos konsumenter att "man får leva med det", vilket är helt fel. Och skrämmande.

Hade en D-link router under luppen i veckan. Den störde kraftigt när den var igång. Och mycket riktigt - mycket bristfällig filtrering av störningarna som de tre switchregulatorerna orsakade baklänges och ut på eliminatorsladden. Misstänker att den testats med eliminator med ferritklump på, men sedan levereras med en billigare eliminator. Så får det inte gå till.

 

Jag har själv en billig kinaregulator (switch) till mina solpaneler, men har byggt in den i en aluminiumbox med genomföringskondingar och ferriter på varenda ledare. Den är nu totaltyst över hela frekvensbandet.

 

Som sagt - klaga där den köpts (även om de inte lär förstå). Maila tillverkaren. Anmäl till Elsäkerhetsverket att modellen stör ut rundradion i båten. Leverantören/importören är skyldig att inom fem arbetsdagar visa EMC-testprotokoll som styrker CE-märkningen om en myndighet begär det. Det brukar bli en överraskning för många, då de inte har en aaaning att det är deras ansvar - "den var ju CE-märkt redan från Kina".

 

Vad gäller bilradion och antennförstärkare: Montera inte förstärkare. Ofta gör den störningarna värre, då den förstärker dem också. Den är också sällan lika selektiv som bilradion (värst är s.k. bredbandsförstärkare), och kan t.o.m. bli överstyrd av störningar utanför bandet 88-108 MHz. En bra passiv antenn är däremot inte fel, men alltså inte ditt grundproblem.

Hej!

Tipsa mig gärna om lämpliga ferritkärnor!

Angående antenn och antennförstärkare tänkte jag som så här:

Då det är de svaga signalerna som störs ut, funderar jag på en separat antenn till radion och förstärkare. Jag vet att det funkade bra i förra båten, visserligen hade jag där ingen MPPT-regulator, men där störde de billiga USB-laddarna på samma vis ut de svagaste signalerna som kunde "räddas" med antennförstärkaren.

 

Jag skriver nog till försäljaren igen och ber att få utdrag ur EMC-protokollet och sedan får vi se vad Elsäkerhetsverkat säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan en förstärkare förbättra, i synnerhet om kabeln är lång och den placeras nära antennen. Men det krävs att förstärkaren är bra, ofta är de billigare dels brusigare än bilradion själv, dessutom breda som ladugårdsväggar och starka störningar kan ge korsmodulation och ännu mer störningar. Ett vanligt fel är att de förstärker alldeles för mycket, och om det är ställbart ställer folk upp vredet till max.

 

En eller ett par sådana här på varje ledare kan hjälpa: https://www.elfa.se/sv/delbar-ferritblock-mm-100-ohm-100-mhz-kitagawa-grfc/p/11041402?q=ferritblock+delbart&sort=Price:asc&page=30&origPos=85&origPageSize=50&simi=93.62

Egentligen borde det sitta en konding till höljet precis efter också (1-10nF), men det blir svårare att få till.

 

Annars kan man köpa en gjuten alu/zinklåda och stoppa in regulatorn liknande https://www.elfa.se/sv/metallada-metall-zink-pressgjuten-legering-ip-54-hammond-1590k430/p/15000250, montera sådana här i lådväggen för ledningarna:https://www.aliexpress.com/item/Emi-filter-capacitor-feedthrough-capacitors-series-M6-1000PF-100VDC-10A-102-M6X1-0/1542607214.html

På insidan träs ett par ferritpärlor på varje ledare, t ex https://www.elfa.se/sv/ferritblock-mm-60-ohm-100-mhz-kitagawa-tr/p/15866078?q=158-66-078&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=97.0&no-cache=true

 

Kräver lite pill och lödning, men den blir garanterat radiotyst !

Skicka sedan räkningen till tillverkaren :P

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingemar har rätt om ferriter, det glömde jag bort. 

 

Däremot kan en pryl absolut vara mindre än våglängden och ändå stråla - men inte bra, som en antenn. Men den behöver inte stråla "bra" för att störa.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, AndW säger:

Däremot kan en pryl absolut vara mindre än våglängden och ändå stråla - men inte bra, som en antenn. Men den behöver inte stråla "bra" för att störa.  

 

Helt rätt, allt är inte svart eller vitt. Är den riktigt bedrövlig och stark kommer den även störa märkbart om den har en mycket dålig kopplingsfaktor till luften, dvs är våglängdsmässigt "för liten".

 

(Glömde f.ö. att lösningen med ett par ferritpärlor på insidan i kombination med genomföringskondingarna enligt ovan bör ge en dämpning av störningarna på ledningarna med 35-40dB på FM/VHF vilket borde vara tillräckligt i de flesta fall. Och boxen hindrar direktutstrålning).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev en tråd för någon månad sen angående min nya regulator från SunWind som beter sig precis likadant. Har pratat med SunWind och den ska INTE bete sig på det viset så den ska lämnas tillbaka. Har bara inte haft något ärende till SeaSea i Segeltorp ännu under semestern så det blir nästa vecka. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som hände mig alldeles nyss, i bilen på väg hem från jobbet:

Hade stannat för rödljus vid en järnvägsövergång och satt och lyssnade på P4. Plötsligt börjar det brusa alltmer, och på ett par sekunder försvann all mottagning totalt, på alla stationer. Till saken hör att jag i princip ser Teracoms sändarmast härifrån, så signalnivån är väldigt bra.

 

Men samtidigt hade en halvgammal och lite pimpad amerikansk pickup stannat bakom mig - med starka eftermonterade LED-lampor i varselljusen och käcka "angel eyes"-ringar med LED kring dimljusen. Hade inte personen bakom ratten sett ut som en jag absolut inte vill träffa på mitt i natten så hade jag gått ur och påpekat vilken störmarodör han är....

 

När tåget passerat och jag fick eländet mer än 50-75m bakom mig återfick jag radiomottagningen, men bara till nästa korsning när han kom ifatt och saken upprepade sig.

 

Som EMC-sakkunnig inom fordonsbranschen (tillika radioamatör) blir man nästan förb.....d att sådan skit får säljas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, IngemarE säger:

En sak som hände mig alldeles nyss, i bilen på väg hem från jobbet:

Hade stannat för rödljus vid en järnvägsövergång och satt och lyssnade på P4. Plötsligt börjar det brusa alltmer, och på ett par sekunder försvann all mottagning totalt, på alla stationer. Till saken hör att jag i princip ser Teracoms sändarmast härifrån, så signalnivån är väldigt bra.

 

Men samtidigt hade en halvgammal och lite pimpad amerikansk pickup stannat bakom mig - med starka eftermonterade LED-lampor i varselljusen och käcka "angel eyes"-ringar med LED kring dimljusen. Hade inte personen bakom ratten sett ut som en jag absolut inte vill träffa på mitt i natten så hade jag gått ur och påpekat vilken störmarodör han är....

 

När tåget passerat och jag fick eländet mer än 50-75m bakom mig återfick jag radiomottagningen, men bara till nästa korsning när han kom ifatt och saken upprepade sig.

 

Som EMC-sakkunnig inom fordonsbranschen (tillika radioamatör) blir man nästan förb.....d att sådan skit får säljas.

Tack för tipsen på ferritkärnor mm från Elfa.

Killen i pick-upen lyssnade förstås aldrig på bilradion?

"Angel Eys" är annars en känd jazzstandard, går ganska långsamt, rätt skön att spela.

6 timmar sedan, neubert säger:

Skrev en tråd för någon månad sen angående min nya regulator från SunWind som beter sig precis likadant. Har pratat med SunWind och den ska INTE bete sig på det viset så den ska lämnas tillbaka. Har bara inte haft något ärende till SeaSea i Segeltorp ännu under semestern så det blir nästa vecka. 

Ja det var väl därifrån jag fick misstanken, det var väl du som byte med kompisen, och då var det bättre dock inte helt bra.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag bytte med kompisen och det blev som du skrev bättre men inte bra. Är framförallt de kanaler som är "långt" borta och är svaga, tex. P3 hos mig. Har monterat störningsskydd på matningen till radion, ny separat radioantenn (en 1,2m vit VHF antenn) och testade då min enhet igen men det blev ingen skillnad. Den 10A Solamare MPPT regulatorn som satt från början stör inget över huvud taget. 

 

Ska byta ut min enhet nästa vecka när jag åker till Sthlm så får vi se vad den blir av det. Är det samma så vet jag inte vad jag ska ta mig till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störningen måste motas vid källan, dvs regulatorn. Och på samtliga ledningar.

Precis som du erfarit är det svårt och oftast helt omöjligt att lösa HF-problem vid radiomottagaren. Det fungerar ofta dock på lågfrekventa störningar (upp til några kHz), typ generatortjut och annat, men sällan på radiofrekvenser.

 

En bra antenn kan tyvärr inte skilja på om radioprogrammet (=signalen på frekvensen) låter som P3 i lyssnarens öron eller är brus, då det är en "radiosignal" oavsett. Även om den förbättrar mottagningen av den "riktiga" kommer den ju plocka upp den felaktiga lika mycket bättre. I teorin, i alla fall. I praktiken monteras ofta en bättre antenn samtidigt på annan (bättre) plats, som kan påverka balansen störning/nyttosignal positivt.

 

Om du har samma problem efter bytet så klaga ! Och klaga igen !  Produkter som butiken/leverantören får negativ feedback på kommer så småningom att tas bort, till förmån för bättre. Men säger vi konsumenter inget blir det aldrig bättre.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra antenn vet ju inte skillnaden på önskvärd signal respektive störning, visst är det så, oemotsagt!

Men det är också så att en bra antenn kan förstärka svaga signaler och lyfta dessa över brusnivån.

En antennförstärkare, kan ju om man har otur, och som redan skrivits, förstärka även bruset. Men om man har tur, som jag hade i den förra båten, kunde jag lyssna på Brudaremossen på Bassholmen, ävensom Uddevalla var starkare just där.

 

Tja, det finns ju några olika alternativ.

1 bråka med Solarlab.se och försöka få denna firma att lösa problemet, men där tycks ju den eltekniska kunskapen vara rätt låg... Dom kanske skickar mig en "transformator".

2 ta saken i egna händer och bygga in regulatorn och avstöra dess kablar.

3 köpa en större PWM- regulator istället.

4 att lösa problemet symptomatiskt, att i mitt fall göra en tillfällig strömbrytare permantent, som sonika kopplar bort solcellsladdningen....

 

Samt då en bättre radioantenn, ned eller utan förstärkare, och så skall jag försöka dra antennkabeln någon annanstans, så långt bort från övriga kablar som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en antenn med förstärkare här hemma i någon skrotlåda.

Antennen heter Fuba, och är även märkt med Audia ringar.

Men jag känner inte igen antennkontakten, hjälp!

image.jpeg

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för radio? En bilradio är ganska störimun och en sätter man en antenn långt ifrån störkällan tex längst akterut i pushpit så brukar ev störkällor ombord inte vara lika störande.

En bra jord brukar också hjälpa.

 

Regulatorn du har är en äldre EPsolar/Tracer? De nyare som 2215BN har hölje i gjuten aluminium och de reglerar på den positiva sidan så de är enklare att jorda. Kanske av en anledning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en FME-hane. Är det gängor på insidan är det t.o.m. troligt. Jag skulle testa med en vanlig FME-förläningskabel som ju är vanligt just i fordonskoaxsammanhang..

När det gäller lösningen med strömbrytare - tänk på att du, liksom den pimpade bilen bakom mig, även riskerar att störa ut radiomottagningen för dina båtgrannar :wacko:

 

Gillar därför lösning nr 1 men med nr 2 som backup.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Audikontakt som de använde runt 2000 till radio ska kopplas med en förstärkare vid radion och den använder bilkarossen som jordplan. Om jag ser rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har påpekat problemet gällande MaxPower för NAPS. Vi får se vad de svarar, om de överhuvudtaget svarar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, bhemac säger:

Vad är det för radio? En bilradio är ganska störimun och en sätter man en antenn långt ifrån störkällan tex längst akterut i pushpit så brukar ev störkällor ombord inte vara lika störande.

En bra jord brukar också hjälpa.

 

Regulatorn du har är en äldre EPsolar/Tracer? De nyare som 2215BN har hölje i gjuten aluminium och de reglerar på den positiva sidan så de är enklare att jorda. Kanske av en anledning?

Det är en jättebillg Marquant inköpt på Jula, Jag har en likadan i en öppen sommarbil, funkar hur bra som helst, just den modellen finns inte kvar i sortimenetet. Men klart, det kanske hade varit så att en dyrare bilstereo hade klarat av dessa störningrna bättre. 

Jag har även en Sanegan "världsradio" alltså en liten bärbar transistorradio, och den störs ut den också.

 

 

17 timmar sedan, IngemarE säger:

Ser ut som en FME-hane. Är det gängor på insidan är det t.o.m. troligt. Jag skulle testa med en vanlig FME-förläningskabel som ju är vanligt just i fordonskoaxsammanhang..

När det gäller lösningen med strömbrytare - tänk på att du, liksom den pimpade bilen bakom mig, även riskerar att störa ut radiomottagningen för dina båtgrannar :wacko:

 

Gillar därför lösning nr 1 men med nr 2 som backup.

Inga gängor på insidan, bara på utsidan.

Grannbåten kunde inte lyssna på "rikskringkastningen" alltså nyheterna på NRK när jag hade regulatorn igång, och det hade jag ju nästan hela tiden. Inte gick det att skylla på R8PV heller, han som "transmittinig on short wave band om fifty meters".  

 

12 timmar sedan, snilsson säger:

Det är en Audikontakt som de använde runt 2000 till radio ska kopplas med en förstärkare vid radion och den använder bilkarossen som jordplan. Om jag ser rätt.

Ok, den andra kontakten är en vanlig flatstiftshona. Så jag kanske kan återpassa denna antennen till elektronikskrotet?

Iofs hade jag tänkt montera denna eller annan vanlig bilantenn, på en aluminiumbit, på en sådan där plastkloss som greppar om targabågen, och med en bit jordfläta från antennens sockel som kläms fast mot röret i targabågen.

 

Jag kollade båtradioantennen och den har ju visserligen inbyggt jordplan, men  är ju ändå en sådan där fånig "Musse Pigg-svans" fast vit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Volvo_Penta säger:

Jag har påpekat problemet gällande MaxPower för NAPS. Vi får se vad de svarar, om de överhuvudtaget svarar...

Det kanske kan bli ett framtida problem i gäst- och framförallt i naturhamnar att MPPT-regulatorerna stör ut diverse radiokommunikation, och det är bara vi som skrivit och läst i denna tråd som fattar varför.... 

Alla hittar väl inte ens hit, då min felstavade rubrik numera inte är redigeringsbar längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur långt de stör. Här skulle transportstyrelsen faktiskt kunna göra en nyttig insats. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Inte gick det att skylla på R8PV heller, han som "transmittinig on short wave band om fifty meters".

Liten rättelse - han hade signalen LA8PV, där LA är landsprefixet för Norge. Han sänder också på 15m-bandet ("fifteen meters"), 50m är inget amatörradioband.

Även om det inte skulle hända råkade signalen LA8PV senare bli tilldelad en "riktig" radioamatör, som dock sedemera fått byta den: https://no.wikipedia.org/wiki/Radioten

Titta och njut av galenskaperna: https://www.youtube.com/watch?v=Hc7V-0QP-Sw

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, AndW säger:

Jag undrar hur långt de stör. Här skulle transportstyrelsen faktiskt kunna göra en nyttig insats. 

Det är Elsäkerhetsverket som handhar EMC-problem.

 

Beroende på typ av radiomottagning och om de riktigt kraftiga spikarna (multiplar av i elektroniken interna switchfrekvenser) hamnar precis på nyttofrekvensen kan det störa på flera hundra meters avstånd. Vanligare dock inom 10-50m.

 

F.ö. är de halvnya LED-skyltar ofta riktiga störmarodörer, men det känns som att Elsäkerhetsverket givit upp där. Här i Mullsjö där jag jobbar sitter en i rondellen som slår ut FM-rundradiomottagningen på min bil när jag åker precis förbi (och amatörradion i hela rondellen samt inne på hela mackområdet).

Men den enda LED-skylt som mig veterligen fått föreläggande om åtgärd var den på Överby köpcentra i Trollhättan, då den störde ut flygradion på flygmaskinerna när de passerade vid inflygning till Säve flygplats...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, IngemarE säger:

Liten rättelse - han hade signalen LA8PV, där LA är landsprefixet för Norge. Han sänder också på 15m-bandet ("fifteen meters"), 50m är inget amatörradioband.

Även om det inte skulle hända råkade signalen LA8PV senare bli tilldelad en "riktig" radioamatör, som dock sedemera fått byta den: https://no.wikipedia.org/wiki/Radioten

Titta och njut av galenskaperna: https://www.youtube.com/watch?v=Hc7V-0QP-Sw

Tack för rättelsen, jag trodde att meningslöst vetande etsat sig fast i någon minnesbank i hjärnan, men dessbättre tunnas även den kunskapen ut... Jag såg hela avsnitet för något halvår sedan, idag framstår detta avsnitt fullsrändigt arketypsikt, att radioamatörer var världens nördigaste nördar. Det var samma britiska manusförfattare till Albert och Herbert, och då går det som det går. Dagens underhållningsshumor är dock inte ett dugg bättre. Rolv Wesenlund gjorde enligt min mening en stor insats som den norske elektrikern "Greig" i Svenska ords "Picassos äventyr".

 

Detta med radiostörningar orsakad ev switchande elektronik är alltså inget okänt fenomen för "berörd myndighet". 

 

Hur långt når då störningen? ja det har ju då med att göra kraftiga de där spikarna är.

Min regulator är monterad under durknivå, i hyttens bakkant. Radion är monterad ca. 150cm ovanför. Det går inte att lyssna på rasio på akterdäck. Närmaste grannbåten störs, men inte nästa båt. Uppskattningsvis når störningarna en radie på fem meter.

Det är kanske jämförbart med pick-upen med de eftermonterade LED-strålkastarna vid järnvägsövergången?

 

Jag saknar verkligen en fysisk "riktig" elekteonikbutik här i göteborgsområdet, vi har ju tragikmagasinet, Claes & Co med fler, men dit kan man ju gå och säga att man vill ha ferritkärnor, Kjell har väl iofs en del lösa komponenter. Allt mellan antenn och jord hade ju iallafall Elfa när dom fanns i Mölndal. Det känns inget vidare att belata en massa porto för en handfull billiga komponenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag hörde LED-strålkastarbilen på uppåt 50m håll. Eller rättare sagt - utstörningen från den. Inte 5m.

 

Förr fanns ju många, ELFA/ELTEMA, Josty Kit och andra. Men sedan familjen Jensen sålde ELFA gick det utför totalt. Vi köper t.o.m. sällan från ELFA på jobbet, då de är dyra, har dåligt sortiment och lager jämfört med t ex Farnell och RS Components.

 

Men fysisk butik är en brist, i synnerhet nu när Postnord inte levererar heller. Har inte fått någon postutdelning på två dagar (de hann inte med hela rundan) och har väntat på ett Företagspaket från Dustin sedan i måndags. Först blev det liggande på spridningsterminalen för "vi hade ingen ledig bil så vi fick ställa in utkörning till din ort idag". Idag har det körts till Lantbrevbärarcentralen, då Postnord numera på min ort (10.000 invånare) lägger ansvaret på dessa stackare att också hinna leverera Företagspaket. Får se om jag får det idag, eller om de inte hinner hit innan de slutar idag också.

 

Det gör att jag helst inte beställer från t ex Conrad. Det tar ett dygn till "hit i närheten", sedan tar det upp till en vecka innan Postmord lyckas köra det till ICA (där f.ö. även det som skall köras ut oftast hamnar istället, också för att de inte "hinner" köra ut det). Och reklamera - ja det är ju bara den som köpt frakttjänsten som kan göra. Dvs avsändaren. Och det tar minst en månad att få feedback.

 

Ursäkta OT.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, neubert säger:

Googlade på "interference MPPT" och fick fram många trådar om problemet. Denna video på youtube var ganska ingenkännande...

https://www.youtube.com/watch?v=M3hXkC2KSKI

Lärorikt!

 

Nästa fråga:

Troligtvis stör ju regulatorn VHF-radion också?

Hur kan jag påvisa det?

Jag har squelshat upp och ned, på kanal 16, med och utan inkopplad regulator, men upplever ingen skillnad, brusnivån är inte förändrad, vid mottagning då.... Kanske vid sändning?

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en nyttosignal in, dvs en svag station att lyssna på. Sedan kan du slå på av regulatorn och höra hur signal/brusförhållandet ändras. Ibland, beroende på grundfrekvensen, är vissa kanaler katastrofalt påverkade medan andra inte alls. Och eftersom denna arbetsfrekvens kommer vandra och variera en aning under drift kan det några minuter senare vara helt andra.

 

Sändningen lär inte påverkas alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, IngemarE säger:

Du måste ha en nyttosignal in, dvs en svag station att lyssna på. Sedan kan du slå på av regulatorn och höra hur signal/brusförhållandet ändras. Ibland, beroende på grundfrekvensen, är vissa kanaler katastrofalt påverkade medan andra inte alls. Och eftersom denna arbetsfrekvens kommer vandra och variera en aning under drift kan det några minuter senare vara helt andra.

 

Sändningen lär inte påverkas alls.

 

2 timmar sedan, IngemarE säger:

Du måste ha en nyttosignal in, dvs en svag station att lyssna på. Sedan kan du slå på av regulatorn och höra hur signal/brusförhållandet ändras. Ibland, beroende på grundfrekvensen, är vissa kanaler katastrofalt påverkade medan andra inte alls. Och eftersom denna arbetsfrekvens kommer vandra och variera en aning under drift kan det några minuter senare vara helt andra.

 

Sändningen lär inte påverkas alls.

Var hittar jag en svag nyttosignal på det numera rätt så tysta VHF-bandet?

Vågar jag arrangera någonting nattetid med min handapparat, med avskruvad antenn, en M5-mutter, ett spännband och musik från mobiltelefonen? "In the Air Tonight" med Phil Collins kanske skulle passa.....:ph34r:

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lätt, hade du bott närmare skulle du kunnat få låna min batteridrivna signalgenerator...

 

Avskruvad antenn är inte att rekommendera (synd om sändaren), och även med en konstlast på så lär signalen vara för stark.

"In the air tonight" fungerar tyvärr på helt andra frekvenser än VHF och är mer ett statiskt fält än växelström. "Bärande våg" med Adolphson & Falk är nog bättre, om den spelas svagt. Fast förresten, det är nog HF-bandet i den och inte VHF...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...