Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Promod

Täckställning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Även om det inte är dags för upptagning än på ett tag börjar jag så smått fundera på hur jag skall täcka båten i samband med upptagningen i höst. Båten kommer tas upp på marinan och ligga utomhus på stöttor.

Motorbåt 9 x 3 meter med targa och pulpit.

Noa-ställning med presenning verkar vara populärt men tar tacksamt emot tips och erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en NOA A-ställning och två tunga pressar som jag lägger lite omlott på en hyttbåt som är något större än din. 

Prövade tidigare sk lättviktspressar men det blev dyrt då de gick sönder ganska snabbt. En gick sönder efter två månader. Men det beror lite på hur man ligger. Ligger man på ett ställe där det aldrig blåser så kanske en lättviktare funkar. Har det till min styris som ligger skyddat och där funkar det men den är ju mindre och har därmed mindre luftfång. 

Möjligen att jag skulle prova en sån där som går som en båge över båten. Vet inte vad de heter men de verkar smarta och lätta att sätta upp. Tror dock inte en sån skulle passa min båt som är ganska hög. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

35mm VP-rör från bygghandel och lite jobb med längder och placering. Denna ställning bär utan problem en presenning och flexar under vindtryck. Enda viktiga detaljen är en vass takvinkel så ev snö inte samlas, den tål inte jättemycket statisk vikt. Prova, det funkar faktiskt och den är underbart lätt att hantera.

Lycka till/ Nojjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

35mm VP-rör klarar väl inte en tungviktspress för en båt i 9x3-klassen?

Möjligen en lättviktare om man inte får någon knäck på rören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Grymt nöjd med min NOA-ställning som fästes i pulpiträcken runtom samt stående mot skrovet. Låg vikt och tar lite utrymme nedpackad samt verkar inte åldras trots att den varit i utomhusmiljö hela tiden. Över 10 års användning. Brukar ha lite smörja i gängorna vid behov. Går att både resa och riva själv men förenklar självklart om man är två. 

För att skydda pressen mot vassa kanter/rörändar använder jag uppskurna tennisbollar att trä på  :lol:

 

 

DSC_0919_.jpg

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips för att pressen inte ska skava sönder mot ändarna på överliggarröret är att man har längre överliggarrör än press så att röret går ut utanför pressen. Då behöver man inte ha tennisbollar (eller gamla jympadojor som jag hade förut). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, ChristerN säger:

35mm VP-rör klarar väl inte en tungviktspress för en båt i 9x3-klassen?

Möjligen en lättviktare om man inte får någon knäck på rören.

Har ej provat med en tung duk men jag misstänker att det mest handlar om delningen mellan stöden, som när man bygger altan ?  Men min väger bara 15kg utan vatten, vind eller snö så JA den är lätt (10x6m Microflex från SeaSea, extra bra för ljuset när man jobbar lite under den täckta perioden) . Men om det håller i längden varför inte använa en lätt duk?

 

Jag använder en lättviktare och 5 stöd på 6.5m båt. Eftersom man kan köpa krökar och rören är så lätta att man kan tejpa dem så går det inte hål på duken heller. Kostnaden för mig var duk ca 1100kr, rör och krökar ca 600kr + tejp ca 100kr och några spillbrädor. Det har fungerat i 2 vintrar nu utan någa synbara skador på delarna (måste byta tejp då jag tar ner genom att bara skära av tejpen).

 

Det kostar inte så mycket att prova konceptet men gör det du känner för. Lycka till / Nojjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållbarhetsmässigt så har jag goda erfarenheter av tung presenning o NOA-ställning.

Presenningen köptes 1980 och har bara några obetydliga småhål. Jag sätter inga slitskydd men har förlängt nocken så den går utanför presenningen. Eftersom den gamla pressen inte räcker att täcka hela båten så har jag kompletterat med en lättviktspress av den kraftgare sorten för fem år sedan. Trots att den sitter på den minst utsatta delen så har den redan mer småhål än min gamla tunga press.

NOA däcksställning med utliggare köpt 1984 och har kompletterats med förlängningar efterhand som båten blivit större. Någon enstaka rördel har krökts vid kraftig vinterstorm (jag ligger väldigt utsatt vid viss vindriktning).

Pressenningen är tungarbetad men det kan underlättas med en klok vikning så den blir lätt att rulla ut längs nocken och fälla ner på resp sida. Lyft ombord pressen före upptagning så blir det inget kånkande på stegen.

NOA behöver passas till vid första montering. Före nedmontering märks delarna och var infästningar sitter. Sen är det busenkelt o snabbt att montera nästa höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, det får nog bli en NOA-lösning för mig också i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör sedan 10år på NOA och är nöjd.

 

Frankerat: Jag vet att folk resonerar olika kring detta, men jag vill avråda från att täcka motorn utan ventilation. I min värld kan det bli fuktigt och orsaka elproblem.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag täckte i många år med skräddarsydd träställning och hyrda, tunga presenningar. Fungerad bra men slitsamt. Så jag bytte till "kålhuvudmetoden" dvs ett antal lätta, mindre presenningar. Det fungerade också men var betydligt enklare och även billigare.

Senare år har jag bara täckt det nödvändigaste, på en segelbåt är det förpiksluckan resp sittbrunn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...