Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pje

Volvo Penta KAD 44

Rekommendera Poster

Lönar det sig att totalrenovera motorerna eller ska man köpa nya?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag hörde av en autoriserad Pentamekaniker i våras, var att KAD-familjen var i hans tycke Pentas mest lyckade motorer i den storlekskategorin, och relaterade då till att det var den sista analoga motorn. Och att det då var absolut värt att renovera den dagen det kunde bli aktuellt, min maskin hade då bara gått omkring 550 timmar, så det är inte aktuellt ännu för min del...

Men det bästa är väl att gå ut med offerter till olika motorrenoverare liksom ta reda på vad en nutida motsvarande maskin kostar ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg_ohm

 

Som jag skrivit tidigare i ett annat inlägg så överhettar ena motor innan vi nåt machfart. Den tidigare ägare gör vad han kan för att få ordning på motorn. Det senaste är att han lyft ur värmeväxlaren för genomgång.

Det altternativ som jag ser kommer är ett mototrbyte eller renovering.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Pje säger:

Hej Georg_ohm

 

Som jag skrivit tidigare i ett annat inlägg så överhettar ena motor innan vi nåt machfart. Den tidigare ägare gör vad han kan för att få ordning på motorn. Det senaste är att han lyft ur värmeväxlaren för genomgång.

Det altternativ som jag ser kommer är ett mototrbyte eller renovering.

 

 

Hej!

Hur många motortimmar har dina motorer då?

Någon annan kanske vet var den ekonomiska gränsen går när det gäller motortimmar...

Sedan kan det ju kännas bra, iallafall i förebyggande syfte att kolla värmeväxlaren på den andra maskinen också. Men ta in offerter på både byte och renovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...