Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Per

Aquador 23HT

Rekommendera Poster

Hej jag funderar på att köpa en Aquador 23HT. Typ 04-07.  Vad ska jag tänka på innan. Typ motor storlek bensin/ diesel mm. Hälsning Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en 05:a förra året. Testade olika varianter o var helt säker på att inte välja 170hk dieseln som många levererats med. Den varianten blev för trött enligt mig. Gick på" Fenderns" test och där sammanfattade man det hela med att " aq23ht behöver alla hästkrafter den kan få". Valde därför V8, vilket jag inte ångrar idag. Jag har haft en annan båt med första generationen av D3 och var mkt nöjd, men är medveten om de problem denna maskin har/har haft. Välj därför så ny som möjligt. Förövrigt en underbar båt enligt mig. Mkt praktisk och många smarta lösningar som är svåra att hitta på båtar i samma storlek. Mest bung fot the buck i sin storleksordning, enligt mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har en 22/23 ht, går det få upp ok värme under höst/vår för övernattningar?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Wallas dieselvärmare och bor i Sundsvall och tycker det funkar bra både vår och höst. Möjligen kan jag tycka termostatstyrningen är lite knepig, men tillräcklig värme får man

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, tomkar771 säger:

Har Wallas dieselvärmare och bor i Sundsvall och tycker det funkar bra både vår och höst. Möjligen kan jag tycka termostatstyrningen är lite knepig, men tillräcklig värme får man

 Är det "lock" wallas spishällen el en extern med utblås? 2 kw?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 23HT med 200hk Mercruiser diesel och bravo 3. Kommer lätt upp i planing utan trimplanen och toppfart ca 30. En D3 på 190hk borde rimligtvis också räcka, den är nog några kilo lättare.

Att en bortskämd båtjournalist vill ha fler hk förvånar väl ingen. Detta är ju rena pråmen jämfört med alla fräcka båtar han får köra.

 

Smidigt när kök och värmare också går på diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar också gå från DC till HT och då fastnat för Aquador 23 / 24 HT. Verkar som De flesta 23:orna är utrustade med D3 190hk fram till ca 2011 och sedan D3 200hk. Tittar nog mest på 24 men den finns enbart i Mercruiser bensin. 

- Vad är skillnaden mellan D3 190 och D3 200 förutom 10hk?

- Vad är att rekommendera bensin eller diesel?

- Vilka har dyrast servicekostnader, VP eller Mercruiser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...