Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
elfanomad

VP570A fördelare/tändning

Rekommendera Poster

Tänkte höra med er kunniga här inne om min fördelare och tändning. Samtidigt som jag håller på att felsöka varför motorn hackar på 2000varv och mer så hittade jag en svart låda monterad på akterspegeln, Lucas Engine Speed Limiter står det på den. Behövs den och vad gör den för nytta? (se bild)

Är inte helt hemma på fördelare men jag har väl inte någon elektronisk tändning (se bild på fördelare)? 

Tycker även fördelare ser lite grisig ut och känns som man skulle behöva byta tändelar, men kanske ska passa på att byta till brytarlöst eller full elektronisk tändning. Eller vad skulle ni tipsa?

Har annars bytt hela bränslesystemet från tank till filter på motor, slang, kopplingar, filter m.m.  då jag ändå monterade en bränslemätare (som funkar kanon). Ska dock kolla stift och tändning med stroboskop så fort jag får tillfälle (ute med båten nu). 

 

/elfanomad

 

 

IMG_0440.JPG

IMG_0441.JPG

IMG_0443.JPG

IMG_0452.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla dosan på akterspegeln är ett varvtalsstopp. Den bryter alltså tändningen vid ett visst varvtal (har för mig att det är strax över 5krpm). 

 

Jag tror inte att det är den som krånglar för dig men det skadar inte att koppla ur den och testa.

 

Din fördelare är "elektronisk" så tillvida att den saknar brytarspetsar och kondensator. Däremot har den mekanisk förställning baserad på vikter som slungas ut allteftersom varvtalet ökar.

 

Jag skulle börja med, precis som du själv konstaterat, att byta stift och kablar. 

 

Jag skulle också kika på fördelarens fjädrar så att de inte går för trögt OCH även byta tändspolen. Tändspolen mest för att den du har nog har suttit sedan motorn var ny och inte kostar mer än 300:- på Hansen. Oljefyllda spolar är nära nog servicegrejer för att upprätthålla driftsäkerheten. 

 

Tröttnar du helt på gamla grejor så kan du alltid beställa ett "Delco EST"-kit och skruva dit. Köps bäst på Ebay tycker jag. Det finns flera fördelar med ett sådant tändsystem i jmf med din nuvarande tändning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan på 80-talet rekommenderade Volvo Penta att man skulle koppla bort varvtalsbegränsren, på grund av att den ibland krånglar. Om propellern är i vattnet hela tiden behövs den inte heller. Om du har tillgång till en tändinställningslampa kan du kolla om förställningen fungerar som den ska.  Det är vanligt på dessa motorer att fjädrarna rostar bort, på grund av att vevhusgaser koller upp i fördelaren och orsakar korrosion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack T-s och Rollen för bra tips. 
Då blir det nog så att jag byter tändstift, kablar, nytt lock, tändspole, rotor... sen koppla ut varvstoppet. Känns som det inte bytts så värst mycket prylar på motorn genom åren. Köpte båten i somras och tror att säljaren inte hade stenkoll på service m.m. T ex bränslefiltret från 2015 (är lite nojig när det gäller "service prylar"). 

Delco EST såg rätt trevligt ut men tror jag börjar med slitdelar och sen kolla fjädrar och vikter. den har annars gått kanon. Lättstartad och går fint på låga varv.

Återkommer med resultat kanske senare i veckan :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten rapport efter meck med motorn. 

Det var rätt givet vart problemet satt, ett stift stack ut ur mängden och såg inte så värst bra ut. Bör jag vara orolig för knas i cylindern den satt i? Eller kan det helt enkelt bli såhär efter lång tid utan byte? 

Efter byte av alla tänddelar går motorn åter fint igen och varvar ur som den ska. Passade på att ta bort varvtalsstoppet, kändes onödig som ni nämnt. 

 

 

 

 

 

IMG_0497.JPG

IMG_0498.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad det är på stiftet. Är det sot eller är det metallpartiklar som byggt upp "kakan"

Skulle nog kollat in i den cylindern med någon typ av fiberoptik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...