Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
_Betsy_

Råd vid val av motor!

Rekommendera Poster

Vi är i båtköpartagen och tar gärna emot tips vid val mellan två motorvarianter då vi är rätt gröna själva. Båten vi är på jakt efter är en Ryds 23 dc och valet står mellan en utrustad med Volvo Penta D3-190 duoprop och en med Mercruiser 4,3 220 hk. Det skiljer endast marginellt i pris mellan båtarna och skick på dem i övrigt är jämförbart. Vad är bra respektive dåligt med de olika alternativen? Servicekostnader? Pris på reservdelar? Värde på begagnatmarknaden? Vi har provkört båda varianterna men är så pass gröna bakom ratten att det vi främst tänkte på var att båten med duoprop kändes mindre ålande vid låg fart. Tar gärna emot råd och synpunkter från andra med mer erfarenhet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta något om just D3:an så hade jag nog - allt annat lika - gått på dieseln alla dagar i veckan. Bättre förbrukning, säkrare i stösta allmänhet och sannolikt bättre andrahandsvärde och/eller lättare att sälja den dagen det blir dags.

 

Årliga servicekostnader är inte nämnvärt högre (även om många vill få det till det). Däremot kan förstås gröna reservdelar vara väldigt dyra om något går sönder (och det gör det ju förr eller senare). Men det är ju inte direkt gratis på en bensinare heller.

 

 

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Dieseln är utrustad med elektriskt ankarspel och bensinaren är helteak. I övrigt är båda båtarna mycket välskötta, jämngamla och samma nivå på utrustningen. Gällande teaken så är den ett litet plus, dock har vi inte riktigt landat i hur stor fördel (nackdelar: vi har hundar som ska med på båten samt underhållet, fördelar: utseendet då...). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hade jag valt mercuiser bensinaren. Helst hade jag valt diesel, men Pentas D3 har haft väldigt mycket fel, tror det har blivit bättre kvalitet på senare modeller.

Ta reda på motorns årsmodell och googla lite. Merceuiser 4,3 är en beprövad maskin, nackdelen är förbrukningen. Men en reparation av dieseln kostar mer än lite extra bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Dilba säger:

Tyvärr hade jag valt mercuiser bensinaren. Helst hade jag valt diesel, men Pentas D3 har haft väldigt mycket fel, tror det har blivit bättre kvalitet på senare modeller.

Ta reda på motorns årsmodell och googla lite. Merceuiser 4,3 är en beprövad maskin, nackdelen är förbrukningen. Men en reparation av dieseln kostar mer än lite extra bensin.

Och googlar man 4,3 mercruiser så är det tydligen en hel del krångel med dem med. Ja D3 är ingen hit på sjön, men de problem som varit mest återkommande är krångel med den variabla turbon och felkoder som hör till. Rengöring av turbo så brukar problemen vara lösta. Motorn i sig grundkonstruktionen är helt ok, samt modernt konstruerad, mercruisern har 60 år på nacken i sin konstruktion, har tyvärr inget förtroende för USA maskiner. De var bra nån gång på 60 talet sen åkte Europa från dem. Detsamma gäller dreven, man kan tycka vad man vill om penta, men de är stabila hållbara och tämligen enkla att jobba med. Vårat dpd 290 hade gått i 20 år utan ompackning cirka 1000 timmar, rev det i vintras fanns inga fel inuti. Ska du köpa båt se till att det hänger ett penta drev i aktern, det är iaf vad jag tycker. Bälgar ska bytas och de gör du lätt själv med dessa drev utan special verktyg.

 

Sen är valet upp till gemene man, men gå på dieseln de skulle jag gjort alla dagar i veckan.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorerna oaktat skulle jag ta en båt med ankarspel framför en med teak alla dagar i veckan. Trä är trevligt, men även ett aldrig så litet teakdäck kräver kärlek och underhåll - vilket i det långa loppet kräver att du gillar att pyssla med det. Jag slipper gärna  ;-)

Redigerad av Ljusdans
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vette f..n vad du ska välja, normalt hade jag tagit diesel utan att blinka.

Men med dagens drive på dieselbilar i städerna (till en början) som har rening efter alla konstens regler så är väl bara en tidsfråga när miljömupparna får upp ögonen på alla dieseldrivna båtar som inte har någon rening alls

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade valt D3 utan att blinka. Trots problemen en motor som ger bättre andrahandsvärde och fin gång med bra driftsekonomi. V6an är bra på många sätt, men diesel är alltid ett plus när man säljer vidare och den dagen kommer även om man inte vill tänka på det vid köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D3 motor framför bensinaren. 

Ankarspel framför teak. 

 

Både dessa saker som brukar innebära ett högre pris på båten. Visst är teak också värde höjande, men inte alls lila mycket som ankarspel. 

 

Båten med D3 motor, borde vara den mer prisvärda valet. Står säkerligen högre i handlarnas inbytes lista. 

 

Slå till, innan någon annan ser den båten på marknaden. Den är antigen ett fynd, eller så är bensinare högt prissatt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar! Vi lutar åt dieseln, men blir samtidigt lite förfärad vid en snabb googling av "Volvo Penta D3 problem"... :( En tråd vi läste igår påstod att Penta haft problem med så mycket som en tredjedel av den första generationen. Båten är årsmodell 2008 och samma tråd hävdade att vissa mindre förbättringar gjordes just 2008. Någon som har koll på detta? Finns det något sätt att kontrollera motorn eller är det bara att köra och hålla tummarna? Med tanke på att problemen med D3:an inte verkar okända precis, finns det vedertagna lösningar på problemet eller står verkstäderna handfallna? Läser man saker som "motorn bara stannar" så blir man naturligtvis lite förskräckt som helt grön i båtvärlden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, _Betsy_ säger:

Tack så mycket för era svar! Vi lutar åt dieseln, men blir samtidigt lite förfärad vid en snabb googling av "Volvo Penta D3 problem"... :( En tråd vi läste igår påstod att Penta haft problem med så mycket som en tredjedel av den första generationen. Båten är årsmodell 2008 och samma tråd hävdade att vissa mindre förbättringar gjordes just 2008. Någon som har koll på detta? Finns det något sätt att kontrollera motorn eller är det bara att köra och hålla tummarna? Med tanke på att problemen med D3:an inte verkar okända precis, finns det vedertagna lösningar på problemet eller står verkstäderna handfallna? Läser man saker som "motorn bara stannar" så blir man naturligtvis lite förskräckt som helt grön i båtvärlden. 

Kom ihåg mycket av de fel som orsakas orsakas ofta av den mänskliga faktorn alltå av ägaren, de problem som finns är kända. Motorn i grunden är bra en stabil motor lika den som sitter i bilarna heter D5 där. Tänk så här var motorn så dålig som det skrivs fanns den inte kvar. Nimbus har den i alla sina nyproduktioner som är halvplanande. De skulle inte stoppa ner nåt i sina båtar som är så problematiskt. Man måste sålla det som skrivs. 

 

Lycka till med erat båtköp // Peter

Ps välkomna till maringuiden. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, frans73 säger:

Det vette f..n vad du ska välja, normalt hade jag tagit diesel utan att blinka.

Men med dagens drive på dieselbilar i städerna (till en början) som har rening efter alla konstens regler så är väl bara en tidsfråga när miljömupparna får upp ögonen på alla dieseldrivna båtar som inte har någon rening alls

 

Jag tror nog att det dröjer länge innan det blir någon större debatt i marinbranschen - om den ens hinner ta fart innan vi har andra gångbara alternativ i våra skutor.

 

Jämfört med bilar så är det väldigt begränsat antal utsläppstimmar på en genomsnittlig marindiesel - och under en väsentligt kortare period jämfört med alla bilar i våra städer. Vidare så vistas de flesta båtar där ventilationen är god. Diesel har fortfarande fördelen med tydligt lägre förbrukning än dito bensinare. Så i miljösammanhang tror jag inte på bensinarens fördel. 

 

De riktiga miljöbovarna på sjön enligt mig är alla stora kryssningspråmar som ständigt lämnar storstädernas kajer. Fyllda till bredden med svenne-banan som skall frossa i bufféer på längden och tvären från kl 9 till midnatt. Och handla 18 lock öl ("...det går ju snabbt åt...")

 

Sorry för lite Off Topic :rolleyes:

 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...