Jump to content
Sunday 21 July 2024
Sign in to follow this  
Robinjaha

Bästa sätt att felsöka ett bränslesystem?

Recommended Posts

Halloj.

Nu meckas det på en gammal 2 taktare igen (dessa fantastiska maskiner!).;)
Det är en Yamaha 30hk 2 takt 1987 och denna maskin har för hög tomgång men bara ibland.

Förgasarna är rengjorda (hela tre tornet). Även justerade efter bästa förmåga på blandskruvarna från 1,5 varvs grundinställning och sedan leta sig till högsta tomgång för att sedan gå tillbaka 1/4 - 1/2 varv så den inte går för snålt.

Tändningen är justerad till 3grader på tomgång då jag förstod att den skall vara mellan 4-0 grader på tomgång.

Bränslefiltret läckte tidigare men har tydligen tätat sig själv?? Det kom ut bränsle genom detta då man pumpade trycka på blåsan men det har nu mystiskt slutat, o-ringen innanför ser för övrigt bra ut.

-Bränsleslangen är bytt och samma sak är det med slangkopplingarna.
-Alla 3 tändstift är bytt.
-Membranet i pumpen är bytt.
Bränsletanken är utav modell 25L gammal röd yamaha plåttank som är rengjord och även bensin i denna är ny (ej blandad med gammal sådan).

Nu till det knepiga. Efter att tändningen justerades så gick motorn fantastiskt rent av sjukt bra men efter att jag har varit ut och kört med den ca 1h i två omgångar 30 x 30 min så har den höjt tomgången lite grann.

Kan detta vara någon torr packning i bränslesystemet som gör att den varvar mera då den suger luft och får för lite soppa eller är det något med tändningen som är konstigt. Jag kollade även med tändningsjusterings verktyget och då visade den 6 graders tändning på tomgång. Kan den ha ändrat tändningen själv eller vad är det som spökar?!?!

Hoppas någon orkar ta sig tid att läsa detta och hjälpa mig att bolla lite idéer med vad man skulle kunna tänkas göra åt detta.
För övrigt så går motorn jätte bra när man kör med den.

 

Edited by Robinjaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du justerat efter värden i nån manual? Låter som du ställt "pickup-timing" för snålt. Det ska komma lite tändförställning innan spjällen börjar öppna..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min kära fader gav mig värdena från internet och jag tog dessa i blindo.
Är det möjligtvis fel värden menar du? Jag har tyvärr inte någon källa till denna fakta.

Kan det vara en orsak till denna oroliga tomgång ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Njaee.. Helt rätt verkar det inte vara.

 

Förgasarnas blandningsskruvar ska stå:

Övre - 1 varv, Mitt - 1,5 varv, Nedre - 1,25 varv, tolerans 0,25 varv.

 

Sen släpper du på pick-up rullen på mittersta knasaren och tomgångsskruven på översta knasaren så de ej kan komma i kontakt med spjällen. Därefter lossar du de avig-gängade länkbrickorna på övre och nedre förgasaren och sedan spänner du åt dom igen samtidigt som du håller emot spjällen. Du har nu synkat spjällen så de går helt i takt om du gjort rätt.

 

Se till att gasvajern är justerad så du inte har sträck i systemet.

 

Starta motorn och justera på tomgånssskruven så du får en tomgång runt 750 rpm. Kolla tändningen så du har tändning på 5 grader EFTER TDC. Om inte justera längden på övre horisontella armen, justera därefter tomgången igen till 750 rpm.

 

Dra på så du får tändning 2 grader EFTER TDC. Spänn nu fast pick-up rullen på mittersta förgasaren så den precis nuddar gaskammen i detta läge.

 

Stäng av motorn och ge full gas, justera längden på armen till oljepumpen så att det är fullt även på pumpen.

 

På full mutter ska du sen ha 25 grader tändning FÖRE TDC.

 

Det finns även märken på tändplatta och svänghjul så man kan göra detta med avstängd motor. Det här är en förenklad version hur man justerar motorn och funkar om inte nån varit och rattat på andra justeringar.

 

När du gjort detta kommer förmodligen motorn gå som en dröm :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj detta var en väldigt utförlig beskrivning hur man ska göra.

Jag är inte helt med på vad du menar med avig-gängade länkbrickorna.
Men jag ska dra till båten här i dagarna och undersöka fallet. Eventuellt surfa lite på www.boats.net och kolla deras sprängskisser.

Det finns även märken på tändplatta och svänghjul så man kan göra detta med avstängd motor. Det här är en förenklad version hur man justerar motorn och funkar om inte nån varit och rattat på andra justeringar.


Denna modell var intressant jag trodde man måste ha ett "stroboskåp" för att kunna ställa in tändningen.

Tack för informationen i alla fall, bara jag har infon så ger jag mig inte. Denna tvåtaktare skall justeras in rätt! ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då får du en bild, skruvarna märkta 2 är för att synka spjällen, nr 3 är det som kallas pickup-rullen. Anledningen att det är viktigt att göra denna procedur efter förgasarna varit av är för att det är viss frigång i monteringshålen vilket gör att de helt enkelt inte hamnar på exakt samma ställe som innan.

 

Om du tittar på sidan in mot tändplattan under svänghjulet finns ett streck både på tändplatta och svänghjul, mha av dessa och pilen på ovankant och graderna på svänghjulet kan man göra detta utan lampa. Men det är mycket krabbigare att förklara och du hade ju ändå lampa ;)

 

En frisk och korrekt justerad 3-cylindrig Yamaha går som en dröm jämfört med många andra utombordare och kan utan vidare gå timmar på tomgång och sedan omedelbart svara på fullgas utan minsta jämmer.

 

En annan källa till taskig gång är termostaten, ofta är den trasig och står öppen hela tiden vilket får motorn att gå alldeles för kallt.

 

 

 

 

Skärmklipp.PNG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan ju säga att mitt-förgasaren är "master" och den övre och nedre justeras för att exakt följa den genom ovanstående procedur..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu när jag hat försökt att gå efter dina instruktioner så väcks några frågetecken till.

Graderingen på svänghjulet är 30,20,10,TDC,10 är 30-10 före TDC och 10 efter TDC. Min horisontella arm där man justerar tändningen är ej så lång så att jag kan komma ner i 5 grader efter TDC om jag förstått korrekt. Och efter att jag justerat in blandningsskruvsvärdena så måste jag ha igång motorn med choke för att den inte skall dö.

 

Jag misstänker att den maskin är brutalt fel justerad men jag förstår mig ej hur.

 

För övrigt så kan jag ej kontrollera varvtalet på motorn men det ska man väl kunna"höra" sig till på ett ungefär. 

Jag hittade även ett till bekymmer då jag skulle kontrollera termostaten som du nämnt att kan haka sig i öppnat läge.

Denna termostat är i ok bruksskick men själva termostathuset är en annan visa.... Det verkar ha ärgat sönder alternativ fryst sönder och släpper igenom en mängd kallt vatten direkt förbi termostaten.

Jag bifogar lite bilder på skadan och en termostat som testas i fullt öppet läge.

IMG_20170813_132609.jpg

IMG_20170813_132541.jpg

IMG_20170813_132707.jpg

IMG-20170813-WA0003.jpeg

Edited by Robinjaha
kompletterande meddelande.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du menar att man skulle placera reflexen på svänghjulet och mäta varvtalen där?

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2017-08-13 på 15:49, Robinjaha säger:

@jarb hjäälp! :blink::rolleyes:

 

Haha! Jag har inte övergett dej, bara inte haft datortid senaste dagarna :)

 

Mmmm.. Det var ju lite skumt att du inte ens kan få tändarmen i rätt läge.. Vi får börja i rätt ände och se så vi talar samma språk, de värden du fått är för en Yamaha 30D med modelkod 6J8 (japanbygd) eller 6N3 (frankbyggd) av modellår 1987. Frågan är då om det är detta du har, vi behöver alla data från typskylten, framförallt serienumret och modellkoden.

 

Sen kollar vi så att TDC-pilen verkligen står rätt. Det finns två enkla sätt att göra detta. Stoppa en mätklocka, alternativt skjutmått men det är klart sämre, i tändstifthålet och mäta sej fram till högsta punkten på kolvens läge.

 

Andra sättet är att göra nån slags kolvstopp att sätta genom tändstifthålet i ett lagom läge. Snurra motorn ena hållet mot kolvstoppet, sätta ett märke på svänghjulet, därefter snurra andra vägen mot stoppet och sätta ett till märke. TDC befinner sej exakt mitt emellan dessa mäken.

 

Det var ju trist att motorn var korroderad där. Det är serviceintervall 1 år på termostat och interna anoder bl a för att se sånt här och sätta in åtgärder i tid. Glömde berätta att en felfri termostat börjar öppna vid 50 grader och är fullt öppen vid 60. Men som sagt vanligaste felet är att de är öppna hela tiden..

 

Det bästa är ju såklart att svetsa i nytt matrial och bearbeta till ursprunglig form, otänkbart om man inte har möjligheterna själv eller i vänkretsen. Ett annat att jaga rätt på ett annat power head. Det var dom dyra sätten. Kan du få stålplasten och fästa är ju det ett alternativ att testa.

 

Sista alternativet är ju att inte göra något, troligen har du korrosion även i andra delar av motorn såsom topplock, foder och avgasmantel. Motorn har nog inte så lång livstid kvar tyvärr. Brukar säga att det finns två sätt att döda en 3-cylindrig Yamaha, korrosion och bristande underhåll. Den här tycks drabbad av bägge problemen..

 

Du får helt enkelt leva med att den kommer gå kallt på låglast, går i viss mån att kompensera med att öppna lite extra på blandningsskruvarna.

 

Angående att mäta varvtalet utan varvräknare är det absolut enklaste att koppla in sej med en multimeter som kan mäta frekvens på gröna sladden i t ex reglaget. Varvtalet i rpm är då samma som frekvensen i Hz gånger 20. Motorns generator har 6 poler, vilket ger 3 sinuskurvor per motorvarv. Tomgångsvarv 750 rpm är alltså 37,5 Hz, 5500 rpm är 275 Hz..

 

Att mäta optiskt funkar på tomgång i hamn. Att hänga över svänghjulet i 25 knop för att kolla maxvarv är lite värre ;)

 

Har du listat ut hur du kollar vad du har för tändpunkt bara genom att kolla märkningarna? Det är inte så svårt, har du tändplattan i ett visst läge så linar du upp svänghjulets nedre märke med tändplattans märke och kan sen avläsa aktuellt tändläge på svänghjulets övre märke..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jag hittar på typskylten är följande:

 

30DEO

6J8 L 452559 H

 

Angående TDC pilen så är den märkt med röd färg som ser ut som en slags plombering. Men jag kan försöka att dubbelkolla den nu när jag vet hur man skall gå till väga.

 

Jag skall se hur bra stålplasten fäster annars om man skulle komma över en billig liknande motor där drev har körts sönder.

 

När man mäter frekvenzen då har man ena "mätpennan" på grön och den andra på vad? Jord?

Det låter helt klart lättare än att hänga över svänghjulet i 25 knop som du säger :D.

 

Metoden utan stroboskåpet har jag ej tittat på ännu men det kanske kunde vara intressant att lära sig.

 

Ikväll skall dock inte yamahan få kärlek utan sambons golf -10 som läcker olja och ger dumma felkoder<_<

 

Jag återkommer när jag har provat mig vidare, stort tack till all information och hjälp såhär långt.

Kul att bli bemött på en yrkesprofecionellt nivå!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och då kan jag bekräfta att du har rätt uppgift om årsmodell. Serienummer-intervallet för en långriggad, elstartad, japan-byggd 30D-motor av modellår 1987 är 450101 - 453070.

 

Japp, normalt har Yamaha lackat skruven för att man lätt ska kunna se om nån pillat. Du ska även ha samma lack på skruven till vertikala armen.

 

Precis, jord kan du varifrån som helst, direkt på batteriet t ex, eller nån av de svarta sladdarna i motorns kabelhärva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte på en annan sak, du sa att du måste choka för att få motorn att gå med blandningsskruvarna korrekt justerade? Om du skruvar ur dom helt hur ser de ut då? Det är ganska vanligt att de får "midja" på gamla motorer och ska då egentligen bytas..

 

O du är helt säker på att förgasarna är helt rena? Det finns tre kretsar i dessa förgasare plus att bränslet emulgeras via luftkretsar, bara tomgångskretsen är justerbar.

 

Om du tittar på hur kanalerna går och blåser i de olika hålen är det ganska lätt att förstå hur förgasaren funkar. Alla dessa måste vara rena. Ett tips är att inte lossa munstycken i rostfritt, vanligtvis är luftmunstyckena rostfria och de till soppan i mässing. De rostfria tar nästan garanterat gängorna med sej ut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den vertikala armen har överhuvudtaget ej några spår utav lack på sig. 

 

Blandningsskruvarna är koniskt formade och vad jag har tittat efter så verkar de ej ha fått en "midja".

(kanske de är bytta?)

 

När jag öppnade förgasarnas flottörhus första gången så hade den nedersta fullt med svart gegga i sig den mellersta var lite grann ärgad i huvudmunstycket (ytärg) och den översta hade lite lite lite "fräscht" bränsle i sig. 

 

Jag putsade dessa med en knappnål och kompressor för att blåsa rent. 

Alla delar jag lyckades lossa så putsades upp.

 

kan man rengöra en förgasare effektivt utan ultraljudsbad??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmm.. Då är det kanske där de varit och pillat så det blivit knas. Det behöver nog göras en komplett synkning men det blir för krångligt o lägga ut här. Skicka mej ett PM med din mejladress så ska du få den dokumentation du behöver..

 

Har jag inte tillgång till ultraljud brukar jag köra med nån kraftig sprayrengörning. Yamaha har en bra som heter Carburator Cleaner men Loctite 7063 och CRC Brakeclean funkar oxå.

 

En tvåtaktsförgasare har bara några få relativt grova kanaler/kretsar så jag tycker oftast man får fullgott resultat med bara kem o tryckluft så länge man har koll på vad man ska sikta in sej på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...