Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Modesty77

popnita eller skruva kindblock på rund bom

Rekommendera Poster

Jag skulle fixa uthal på min bom. Har skaffat kindblock, det är dock 23,5 mm tjock. Undrar om man skall popnita eller använda skruv. Det är inte lätt för mig att hitta passande nitar eftersom jag bor långt ifrån alla båtbutiker.   Undrar om det kommer att hålla med skruv eller ej, och vilka skruvar skulle man använda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruv kan nog hålla ganska länge, men till slut så kommer oxidatation att orsaka att blocket lämnar bommen.. En genomgående bult med mutter som isoleras ifrån aluminium torde dock kunna vara ett hållbart alternativ.. Annars är det nog tyvärr så att det är Monellnitar som gäller..'s

 

Fair Winds S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att skruv funkar utmärkt, lägg på lite loctite så isolerar det. Många av mina beslag på bom och mast på Storfidran från 74 var skruvade. Funkat i 43 år och hade inga tendenser att ge upp ännu på ett bra tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka skruvar använde du Jesper-Visby?

Jag tänkte eventuellt borra med gängtapp så att det går  bättre att skruva med M skruv... dock är jag skeptisk om jag inte skall ha nån mutter på insidan av bommen. :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är popnitar i passande storlek som jag inte hittar, bor långt ifrån alla båtbutiker. blocket är 23,5 mm tjock + bommens tjocklek och nåt passande hittar inte jag. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter_K!!!

tror att jag ska ta av bomnock och montera mitt kindblock med M4 skruvar och låsmuttrar på insidan av bommen. 

om ni inte har nån bättre förslag? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller borra och sätt mutternitar så kan du skruva i M4 utifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

Eller borra och sätt mutternitar så kan du skruva i M4 utifrån.

Just så skulle jag osså göra men därtill peta Duralac på mutternitarna och i gängorna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...