Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
animap

Volvo Penta 3.0 GS (135 hk)

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är intresserad av en Bella 650, och dessa verkar ofta vara utrustad med Volvo Penta 3.0 GS, på 135 hk.  Båt och motor är ofta tillverkade i mitten av 90-talet, säg 1995, så de har nu ca 20 år på nacken. Jag har lite frågor kring denna kombination:

 

(1) Angående motorn VP 3.0 GS, vad bör man se upp med på en sådan från 1995 och hur vet man att den är i god grundkondition? Jag har inget emot att byta delar som ska bytas, för ett antal tusenlappar, men givetvis måste själva motorn vara i god kondition och inget "vrak". Hur kan man avgöra det?

 

(2) Någon som vet hur en Bella 650 (1200-1500 kg) uppför sig med denna 135 hk motor? Jag behöver ingen extrem toppfart, men däremot vill jag inte att den ska börja storkna då det kommer ombord ca 4-5 vuxna. Vill fortfarande kunna plana i 20-25 knop utan problem. 

 

Vänlig hälsning

Animap

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang motorn så är det en gammal GM maskin, konstruktionen härstammar från 60 talet, men det gör ju även många v6 o v8:or också.

 

Är den sjövattenkyld så är ju rost en punkt, avgaslimpa o krök när är dessa bytta. Om inte så kostar det runt 7000 kr.

Kompprov är alltid bra att göra. Hur ser oljan ut. yttre oljeläckage dvs olja i kölsvinet

Går aldrig att säga att motorn är bra eller ett vrak, men man brukar kunna se om prylarna är välskötta. Vid provkörning så ska motortempen vara stabil även vid en fullgasrepa.

 

Sedan så känns motorn i minsta laget för den båten, framförallt för 5 pers.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelis sammanfattar det hela:)

 

Håller också med om att motorn nog är lite klen för tyngre last. Bättre med en 4,3 V6...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, animap säger:

Hej!

 

Är intresserad av en Bella 650, och dessa verkar ofta vara utrustad med Volvo Penta 3.0 GS, på 135 hk.  Båt och motor är ofta tillverkade i mitten av 90-talet, säg 1995, så de har nu ca 20 år på nacken. Jag har lite frågor kring denna kombination:

 

(1) Angående motorn VP 3.0 GS, vad bör man se upp med på en sådan från 1995 och hur vet man att den är i god grundkondition? Jag har inget emot att byta delar som ska bytas, för ett antal tusenlappar, men givetvis måste själva motorn vara i god kondition och inget "vrak". Hur kan man avgöra det?

 

(2) Någon som vet hur en Bella 650 (1200-1500 kg) uppför sig med denna 135 hk motor? Jag behöver ingen extrem toppfart, men däremot vill jag inte att den ska börja storkna då det kommer ombord ca 4-5 vuxna. Vill fortfarande kunna plana i 20-25 knop utan problem. 

 

Vänlig hälsning

Animap

 

 

Jag skulle nog inte välja en båt med den motorn ombord, försök hitta en annan motorbestyckning. Efter de år jag varit medlem på MG så har det tycker jag skrivits om dessa motorer, och tycker det verkar vara mycket krångel med dem. Mercruiser lär ju ska sluta tillverka dem, om de inte redan gjort det. Tror blocket till den motorn började gjutas 1954 och de var ju ett tag sedan, just årtalet kanske inte är hundra rätt, men om jag minns rätt är det runt den tiden. Penta sålde dessa under en mycket kort period var då rödmålade och lite upphottade. Förövrigt håller jag med Gelis till fullo. // Peter :)

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

Jag skulle nog inte välja en båt med den motorn ombord, försök hitta en annan motorbestyckning. Efter de år jag varit medlem på MG så har det tycker jag skrivits om dessa motorer, och tycker det verkar vara mycket krångel med dem. Mercruiser lär ju ska sluta tillverka dem, om de inte redan gjort det. Tror blocket till den motorn började gjutas 1954 och de var ju ett tag sedan, just årtalet kanske inte är hundra rätt, men om jag minns rätt är det runt den tiden. Penta sålde dessa under en mycket kort period var då rödmålade och lite upphottade. Förövrigt håller jag med Gelis till fullo. // Peter :)

Om det är Mercruisers 3-litersmotor du pratar om så konstruerades den 1960 för en van/pickup(?) men projektet slutfördes aldrig eftersom konkurrenten kom med en V6 och då kunde inte GM lansera en rak fyra. 1962 lanserades den som marinmotor tillsammans med Mercury/Mercruisers första drev. Den har alltså tillverkats med små förändringar i över 50 år. Måste vara rekord. Faktiskt med i princip oförändrad uteffekt också även om mätmetoderna och därmed siffrorna har ändrats. (140 Hp från början 135 Hp idag.) Det lär inte bli någon bli någon reservdelsbrist på mycket länge. Jag hittar enkelt vilken passande reservdel som helst till min över 40 år gamla motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, kossor säger:

Jag skulle nog inte välja en båt med den motorn ombord, försök hitta en annan motorbestyckning. Efter de år jag varit medlem på MG så har det tycker jag skrivits om dessa motorer, och tycker det verkar vara mycket krångel med dem. Mercruiser lär ju ska sluta tillverka dem, om de inte redan gjort det. Tror blocket till den motorn började gjutas 1954 och de var ju ett tag sedan, just årtalet kanske inte är hundra rätt, men om jag minns rätt är det runt den tiden. Penta sålde dessa under en mycket kort period var då rödmålade och lite upphottade. Förövrigt håller jag med Gelis till fullo. // Peter :)

 

Stort tack för alla insiktsfulla svar! Ja, sjövattenskyld ska jag  akta mig för då det gäller en motor med så pass många år på nacken.

 

(1) Kan du länka några av de trådar som beskriver problem specifikt med VP 3.0? Försökte söka här i forumet med hittar inte överdrivet mycket. Det är ju en ganska vanlig motor, och verkar vara byggd på gammal beprövad teknik så reservdelsförsörjningen bör vara tryggad.

 

(1) Vad gäller motorstyrkan, så hittade jag denna sida:

https://www.sokbat.se/Modell/bella/650

Det verkar som av 15 listade sålda båtar så har

10 st denna VP-motor

3 har en Mercuiser 3.0 som också är 135 hk

1 har VP 250 som är 146 hk  

1 har Mercruiser 4.3 som är på 220 hk

Så det verkar helt enkelt ovanligt med större motorer. Jag får testköra, och ha med så mycket folk som möjligt helt enkekt

 

(2) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, animap säger:

 

Stort tack för alla insiktsfulla svar! Ja, sjövattenskyld ska jag  akta mig för då det gäller en motor med så pass många år på nacken.

 

(1) Kan du länka några av de trådar som beskriver problem specifikt med VP 3.0? Försökte söka här i forumet med hittar inte överdrivet mycket. Det är ju en ganska vanlig motor, och verkar vara byggd på gammal beprövad teknik så reservdelsförsörjningen bör vara tryggad.

 

(1) Vad gäller motorstyrkan, så hittade jag denna sida:

https://www.sokbat.se/Modell/bella/650

Det verkar som av 15 listade sålda båtar så har

10 st denna VP-motor

3 har en Mercuiser 3.0 som också är 135 hk

1 har VP 250 som är 146 hk  

1 har Mercruiser 4.3 som är på 220 hk

Så det verkar helt enkelt ovanligt med större motorer. Jag får testköra, och ha med så mycket folk som möjligt helt enkekt

 

(2) 

De e bara å skriva in mercruiser 3,0 i sökmotorn i högra hörnet tror jag fick upp 15 sidor direkt, eller googla samma, du kan söka på volvo penta 3,0 med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...