Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ChristerN

Höja frånkopplingsspänning Biltemas skiljerelä

Rekommendera Poster

43 minuter sedan, IngemarE säger:

Har du kollat hur mycket kapacitet (ström x tiden) startbatteriet egentligen "skänker bort" ? 

 

Jag tror nämligen det är ytterst akademiskt och bara ett fåtal procent på sin höjd, även om känslan kan vara en annan.

 

Först vill jag tacka alla för er input.

 

Sen skulle jag vilja vända på argumentationen.

Nuvarande skiljespänning är inte optimal för mig. Hur dålig den är och vilka konsekvenserna är kanske vi kan lämna därhän ett ögonblick? Jag kan iaf konstatera att startbatteriet ger betydligt sämre snärt i starten om jag har haft förbrukare igång än om jag inte haft det.

Vad riskerar jag om jag sätter in en diod så jag får en tidigare frånkoppling av bankerna?

Som jag ser det är riskerna att

  1. Det tar längre tid innan förbrukarbanken kopplas in och får laddning.
    Detta lär inte vara något problem för mig då min generator alltid får upp spänningen snabbt. 
    Jag har ju också motorbåt och har förhållandevis lång motorkörning.
  2. Jag har en "ful-lösning" i båten som kan vara svårt för någon annan att förstå.
    Lär vara ganska lätt att se för den som undersöker. Dessutom får jag dokumentera den ordentligt och kanske ta bort den om jag säljer båten.
  3. Jag ökar risken för elektriska fel med ytterligare en komponent.
    Ja, den risken finns men jag är villig att ta den utifrån att det värsta som kan hända är att dioden pajar och jag inte får någon laddning alls till förbrukarbanken. Kanske missar jag någon risk? Tar tacksamt emot input.
  4. Annat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygg en liten krets med en tvåpolig strömbrytare där ena kopplar in dioden och den andra har en rak ledning, så kan du både välja efter behov, samtidigt som en eventuellt trasig diod bara är att direkt koppla förbi genom att slå om brytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, IngemarE säger:

Jag tror nämligen det är ytterst akademiskt och bara ett fåtal procent på sin höjd, även om känslan kan vara en annan.

Men det beror ju på laddningsgraden. Skull startbatteriet vara laddat till 100% och husbatteriet laddat till 50% när motorn stängs av så kommer man att bli av med 25% av startbatteriets kapacitet.

Sen är det kanske sällsynt att husbatteriet inte är så dåligt laddat. Men med en stor kapacitet på husbatteriet och batterier som varit med ett tag så är det sannolikt att man tappar lite av startbatteriets kapacitet.

Dioden gör ingen skada och kostar bara några tior så varför inte testa?

---

Att det blir billigare att handla på eBay spelar ingen roll, det är småpengar. Jag tycker det är bra, grejerna kommer direkt i brevlådan. För min del spelar det sällan någon roll att det tar två veckor. Det är helt enkelt bekvämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ChristerN säger:

 

Först vill jag tacka alla för er input.

 

Sen skulle jag vilja vända på argumentationen.

Nuvarande skiljespänning är inte optimal för mig. Hur dålig den är och vilka konsekvenserna är kanske vi kan lämna därhän ett ögonblick? Jag kan iaf konstatera att startbatteriet ger betydligt sämre snärt i starten om jag har haft förbrukare igång än om jag inte haft det.

Vad riskerar jag om jag sätter in en diod så jag får en tidigare frånkoppling av bankerna?

Som jag ser det är riskerna att

  1. Det tar längre tid innan förbrukarbanken kopplas in och får laddning.
    Detta lär inte vara något problem för mig då min generator alltid får upp spänningen snabbt. 
    Jag har ju också motorbåt och har förhållandevis lång motorkörning.
  2. Jag har en "ful-lösning" i båten som kan vara svårt för någon annan att förstå.
    Lär vara ganska lätt att se för den som undersöker. Dessutom får jag dokumentera den ordentligt och kanske ta bort den om jag säljer båten.
  3. Jag ökar risken för elektriska fel med ytterligare en komponent.
    Ja, den risken finns men jag är villig att ta den utifrån att det värsta som kan hända är att dioden pajar och jag inte får någon laddning alls till förbrukarbanken. Kanske missar jag någon risk? Tar tacksamt emot input.
  4. Annat?

 

1. Sänker du spänningen i den nivå du säger lär det inte vara några problem.

 

2. Jag hade tagit bort den vid försäljning, men det är ju en enkel sak.

 

3. Ja, men jag antar att du har koll på spänningarna i bankerna under färd, och då lätt ser om det strular? En brytare som raol beskriver skulle ju göra att du lätt kan tillfälligt lösa problemet.

 

Jag hade nog ändå funderat på nåt sånt jag beskrev, att se till att bankerna kopplas isär när man vrider av nyckeln. Funderat bara för det själv på nåt liknande, även om jag har inte har skiljerelä feån Biltema så tycker jag att det tar tid innan det kopplar isär... fast å andra sidan startar den ju alltid, så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, bhemac säger:

Men det beror ju på laddningsgraden. Skull startbatteriet vara laddat till 100% och husbatteriet laddat till 50% när motorn stängs av så kommer man att bli av med 25% av startbatteriets kapacitet.

Nej, spänningen kommer ju ganska snabbt sjunka under 12,68V, då reläet kommer slå ifrån. Dvs låååångt innan startbatteriet dränerats på några 25%. Men jag håller med om att en billig schottkydiod är en simpel lösning.

 

Själv har jag alltid kört på lösningen med ett relä kopplat till laddlampan. Fick dock på min nya motor (6LPA-STP2) sätta ett mellanrelä, eftersom laddlampanslutningen på den nya generatorn var en utgång (open source/collector) från laddelektroniken, som bara jordade utgången för att tända lampan och inte puttade ut någon spänning i "laddarläge".

Att sätta reläet på tändningsläget på nyckeln kan vara lite riskabelt eftersom startströmmen då kan passera reläet och i värsta fall svetsa ihop kontakterna. I synnerhet om startbatteriet är lite dåligt (eller dåligt laddat).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, IngemarE säger:

Nej, spänningen kommer ju ganska snabbt sjunka under 12,68V, då reläet kommer slå ifrån. Dvs låååångt innan startbatteriet dränerats på några 25%

Med AGM batterier? 12,65V = 70% SOC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

Med AGM batterier? 12,65V = 70% SOC

Just det, han hade ju AGM-batterier.....:huh:

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, IngemarE säger:

Att sätta reläet på tändningsläget på nyckeln kan vara lite riskabelt eftersom startströmmen då kan passera reläet och i värsta fall svetsa ihop kontakterna. I synnerhet om startbatteriet är lite dåligt (eller dåligt laddat).

Om det är min idé du syftar på så menade jag att relät skulle bryta jordkabeln till skiljerelät, för att sätta det ur spel när tändningen är från. Inte ett relä som kopplar ihop bankerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ralle säger:

Om det är min idé du syftar på så menade jag att relät skulle bryta jordkabeln till skiljerelät, för att sätta det ur spel när tändningen är från. Inte ett relä som kopplar ihop bankerna.

Nackdelen är ju att du kopplar samman bankarna redan när du slår på tändningen, eller..? I så fall startar du ju på förbrukningsbanken. Å andra sidan - reläet sluter inte förrän vid 13,2 V om jag minns rätt, så det kanske inte kommer att ske..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Nackdelen är ju att du kopplar samman bankarna redan när du slår på tändningen, eller..? I så fall startar du ju på förbrukningsbanken. Å andra sidan - reläet sluter inte förrän vid 13,2 V om jag minns rätt, så det kanske inte kommer att ske..?

Nej.

Skiljerelät sitter ju där och fungerar precis som vanligt så länge tändningen är påslagen, kommer att kopplas in när den börjar ladda vid angiven spänning. Den enda skillnaden är att den kommer att koppla isär direkt när man slår från tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 

En liten återkoppling. Satte in en diod som en tillfällig lösning för att testa i helgen. Funkar precis som jag tänkt mig! Reläet bryter just under 13V och startbatteriet håller sin laddning (och spänning) mycket bättre än tidigare. 

Jag ville testa detta medan båten ligger i sjön så det blev en liten ful-lösning för att se hur det skulle fungera. Får fixa det permanent i vinter då nuvarande lösning blev en dubbel sockerbit tejpad på ena batteriet. Behöver plocka bort minst två batterier för att komma åt att montera det permanent. Har dock inte bestämt om jag väljer strömbrytare så jag har en backup eller om jag litar på dioden.

 

Jag funderar på varför inte reläet från början har en tidigare frånkoppling då även de med klena generatorer och svaga startbatterier borde ha nytta av att starten får ordentligt med laddning innan förbrukarbanken får sin del. Nåja, det kanske är någon sorts standard, vad vet jag. 

 

Vill tacka bidragsgivarna i denna tråd för de idéer ni bidragit med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...