Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ChristerN

Höja frånkopplingsspänning Biltemas skiljerelä

Rekommendera Poster

Hej

Installerade för något år sedan Biltemas skiljerelä men kan konstatera att det håller kvar sammankopplingen till strax under 12,7V (12,68V har jag för mig) vilket innebär att mitt startbatteri får ganska dålig kapacitet när det är dags att starta motorn. 

Jag har iofs inga problem att starta då min motor (VP D4-260) är väldigt lättstartad. Men vill ändå helst tidigarelägga frånkopplingen. Skulle funka med 13V tex då spänningen snabbt kommer upp till över 14V när jag startat motorn. 

Några enkla tips på vad jag kan göra?

Antar att jag skulle kunna sätta ett motstånd på sensorkabeln från reläet men har inte grepp på vilken storlek detta ska ha och vad det ska klara för ström. 

Antar också att det skulle innebära att inkopplingsspänningen kommer öka men, som sagt, det ser jag inte som något problem. 

(Man behöver ju ha lite projekt i vinter :) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast 12,7 volt är väl vilospänningen på ett 100% laddat batteri..? Det betyder att reläet bryter så fort generatorn stannar (med viss modifikation; en solpanel kan hålla reläet slutet) och batteriet har mindre än 100% spänning. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, mina batterier har alltid haft en lite högre spänning uppemot ca fem timmar efter motorgång och under den tiden drar mina förbrukare ur en del av kapaciteten i startbatteriet. 

Eftersom jag har hyfsat med kapacitet i förbrukarbanken så sänks inte spänningen så mycket när kylskåp och annat börjar dra från batterierna och då tas ca 1/6 av kapaciteten från startbatteriet som därmed tappar kapacitet för starten. Spänningen kommer dock ganska snabbt under 13V varför det skulle vara en bra nivå för relät att koppla isär. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag att du jagar spöken. Du tappar ytterst lite av startbatteriets kapacitet.  Det har ingen som helst praktisk betydelse. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du kopplar reläets avkänningskabel (visst har den en sådan..?) till generatorn..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Eld- säger:

Nu tycker jag att du jagar spöken. Du tappar ytterst lite av startbatteriets kapacitet.  Det har ingen som helst praktisk betydelse. 

Ja, du har kanske rätt men det irriterar mig att ligga och dra kapacitet ur startbatteriet. Märker också att startmotorn drar lite svagare än om jag legat utan förbrukare inkopplade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Peter_K säger:

Vad händer om du kopplar reläets avkänningskabel (visst har den en sådan..?) till generatorn..?

Avkännarkabeln kopplas till minus. Har svårt att tänka mig att det skulle göra någon skillnad men visst är det värt ett försök om det finns en minus punkt på generatorn. Jag kan ju i alla fall mäta om det är någon skillnad. 

Har dock fortfarande känslan att det borde gå att strypa spänningen på något sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt en diod på minus/avkännarkabeln tex en Schottkydiod med 0,3V spänningsfall. Motstånd fungerar sämre, spänningsfallet beror ju på hur mycket ström relät förbrukar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, bhemac säger:

Sätt en diod på minus/avkännarkabeln tex en Schottkydiod med 0,3V spänningsfall. Motstånd fungerar sämre, spänningsfallet beror ju på hur mycket ström relät förbrukar.

Ja, låter bättre. Är inte så hemma på teorin. 

Förslag från ebay, du som vet hur man söker där?

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enstaka diod köper du väl enklast lokalt, hos ELFA eller liknande.

Men mäter man upp strömmen för reläet funkar nog motstånd också. Det krävs ju ingen jättehög precision i det här fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elfa verkar ha slutat med fysiska butiker på senare tid. Sist jag handlade av dem hade de en fysisk butik i Mölndal. Nu är det bara näthandel som gäller. Så frakten kan ju bli rätt sur på en produkt för 4 kr, men det finns i alla fall...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Kane säger:

När Biltemas relä kopplar ifrån har du bra kräm i startbatteriet,  http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-tillbehor/Skiljerela-2000024038/ https://www.batteriexpressen.se/Skotselanvisningar.html

Jag skulle inte ändra.

Varför?

--

Spänningen hos ett fulladdat AGM är inte samma som för ett vått batteri. 12,7V brukar motsvara 100% laddning hos ett vått men 75% hos ett AGM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

Varför?

--

Spänningen hos ett fulladdat AGM är inte samma som för ett vått batteri. 12,7V brukar motsvara 100% laddning hos ett vått men 75% hos ett AGM.

AGM: 12.65V => 75%, 12.8V => 100%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har TS AGM batterier?

Är verkligen svarta kabeln som går in i BTs skiljerelä en sensekabel?

 

Lite nyfiken bara.

 

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har AGM-batterier.

BTs skiljerelä mäter spänningen mellan den stora plus-polen för startbatteriet och den kabel som man ska koppla till minus. Om det fyller kriteriet för sense-kabel eller ej vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den svarta är ju en minuskabel som relät behöver som referens för att mäta spänningen. Avkänningen sker på kabeln från startbatteriet. Samma kabel som laddströmmen till förbrukningsbanken går igenom. Max 120A om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Kane säger:

När Biltemas relä kopplar ifrån har du bra kräm i startbatteriet,  http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-tillbehor/Skiljerela-2000024038/ https://www.batteriexpressen.se/Skotselanvisningar.html

Jag skulle inte ändra.

Jag har OK kräm i startbatteriet men det är klart sämre (0,1-0,3V) än om det kopplades ifrån när motorn stängs av.

 

Jag kan följa hur startbatteriet långsamt sjunker i spänning i takt med att mina förbrukare används. Detta i samma takt som mina förbrukarbatterier. Förbrukarbatterierna får tillskott från solpanelerna men när startbatteriet är frånkopplat har det sjunkit för lågt i spänning och får inte tillskott.

Visst skulle jag kunna sätta in en solpanel också för startbatteriet men det vore ju i så fall för att täcka upp för att bankarna ligger kvar ihopkopplade för länge.

 

Fördelen med att tex sätta in en diod är att det är lätt att ändra tillbaka om man inte gillar beteendet.

 

Och ja, jag är rätt nördig med mina batterier och min laddning ombord. Kan skylla på att jag har haft alldeles för många el-relaterade problem genom åren som jag lärt mig att hitta lösningar på. Många av dessa lösningar har sina upphov här på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lågt har spänningen sjunkit på startbatteriet efter en halv dag typ efter att reläet kopplat ur det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När bankerna kopplas ifrån ligger de på ca 12,68 om jag kommer ihåg rätt.

Detta mäter jag med Battmeter 3 och med två olika multimetrar där Battmetern visar lite lägre spänning.

Sen ligger spänningen på startbatteriet ganska konstant över tid men självklart har även det en viss självurladdning.

Det som irriterar mig är att startbatteriet helt i onödan har skänkt bort kapacitet till förbrukarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativet till ett spänningsstyrt skiljerelä är ett "generatorstyrt" dvs ett relä som matas mellan DF på generatorn och minus. Skyllermark kör tex så. Relät kopplar laddningen till husbatterierna.

Den metoden körde jag förr med det tillägget att jag hade tidrelä som fördröjde tillkopplingen med några minuter. Detta är idiotsäkert och garanterar att startbatteriet aldrig behöver ladda husbatterierna.

--

Olika batterityper har olika spänningskaraktäristik. Det är en ganska stor skillnad mellan tex AGM och vanliga våta batterier. Bilden är från specen av Biltemas AGM batterier, den stämmer bra med verkligheten. Sen finns det sk "amerikanska AGM" som har en annan karaktäristik.

 

AGM SOC.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Alternativet till ett spänningsstyrt skiljerelä är ett "generatorstyrt" dvs ett relä som matas mellan DF på generatorn och minus. Skyllermark kör tex så. Relät kopplar laddningen till husbatterierna.

 

Ja, jag körde så förut också och har väl installerat det i fem båtar tror jag.

Kräver lite mer kabeldragning då den ursprungliga lösningen var spänningsstyrd i nuvarande båt och sen gick det gamla reläet sönder precis när jag skulle ut och åka båt.

 

Men som med mycket på båten så hittar jag möjliga förbättringar efterhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fullösning skulle väl kunna vara att sätta ett relä på minuskabeln till skiljerelät, som styrs av tändlåset till motorn. För bryter du minuskabeln bör väl skiljerelät slå från? Då kommer det ju aldrig vara slutet så länge tändningen är avslagen.

Redigerad av ralle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, ChristerN säger:

Det som irriterar mig är att startbatteriet helt i onödan har skänkt bort kapacitet till förbrukarna!

 

Ett batteri som lastas om så väldigt lite sjunker rätt snabbt i spänning. Har du kollat hur mycket kapacitet (ström x tiden) startbatteriet egentligen "skänker bort" ? 

 

Jag tror nämligen det är ytterst akademiskt och bara ett fåtal procent på sin höjd, även om känslan kan vara en annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

Även Conrad är billigare/smidigare än ELFA, men kan ta någon dag längre än Electrokit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elfa har utlämning i Solna:
Industrivägen 23
SE-171 48 Solna
Mån-Fre: 08:00 - 17:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...