Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har nyligen skaffat mig en båt med med VP AQ151B och 290 drev men har fått ett problem som jag inte vet hur jag ska komma vidare med.

 

När jag var ute och körde så ändrades plötsligt ljudnivån från motorn, typ som hål i avgasröret på en bil, men märkte ingen skillnad i prestanda. När jag kom hem till bryggan så upptäckte jag att motorn tryckt ut lite olja och vatten. Jag kan inte höra nån skillnad på motorljudet vid tomgång och kan inte heller lokalisera något läckage nånstans. Motoroljan ser bra ut när jag kontrollerar mätstickan. Är det någon som har nåt tips vad jag kontrollera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så inte 4:e avgasporten gett sig, om det sker så läcker det avgaser där, känn med handen under avgaslimpan om det blåser. 151:an är känslig på att 4:e avgasporten korroderar sönder pga limpans utformning, börjar limpans mellanvägg rosta bort så kommer felet som ett brev på posten.

Har det gått tillräckligt långt så blir det ett hål/ packningsytan försvinner i toppen vid avgasporten. 

 

Kolla även bälgen mellan limpan och sköldens avgasrör

 

Nu hänger det troligtvis inte ihop med att den tryckt ut olja o vatten. Men kan göra det om avgaslimpan är i dåligt skick och vatten kommer in bakvägen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info Gelis men jag har redan kollat bälgen och avgaslimpan och kan inte känna att det skulle vara ett läckage där. Men det kanske bara känns vid högt motorvarv så ska kontrollera igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...