Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
svebbe65

Bra snipa för Öresund

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ny på forumet och novis på båtar. Har ingen båt i nuläget, men hade tänkt skaffa mig en snipa. Prisklass omkring 30 000 kr. Har inget större behov av fart, och tror att snipan skulle vara bra för det jag tänkt göra dvs kortare turer ute på Öresund för att bl a fiska lite och bara få lite livskvalitet. Har tittat på nätet och läst en hel del om snipor så jag har förstått att de kan vara lite svåra vid sidovind och att backa samtidigt som man ska svänga i t ex hamnområdet, men det är kanske mest en vanesak. Bränsleekonomi är också viktigt för mig, då vi (2-4 st) kommer att åka ut så ofta det går. Kabin/hytt vill vi också ha och ytor för kanske 1-2 övernattningar.

Står i kö redan till hamnplats, och kön är ca 18-24 månader här i Malmö. Så jag har lite tid på mig att hitta rätt typ av båt. Ni som vet mera, vad anser ni vore en lämplig båt för dessa förutsättningar? Det kanske inte alls är en snipa, utan något annat? Inombords- eller utombordsmotor. Diesel eller bensin? Elmotor finns väl inte som klarar en större båt såsom en snipa?

Meka är jag van vid, dock inte marina motorer. Mest motorcyklar.

Redigerad av svebbe65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska ha en snipa. Här ett tips på en. Ska du fiska vill du troligen inte ha en med akterruff. Nedgångslucka på fördäcket är bra för ombordstigning och när man ska bära ombord last.

https://www.blocket.se/goteborg/Saga_21_fot_snipa_fran_1982_74735160.htm?ca=15&w=3

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis den stilen är jag ute efter! :)

Hoppas kunnat hitta något likt den när jag fått båtplats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ingen plastad träbåt bara, att plasta är som konstgjord andning, och man kan ju då undra varför man plastade från början. Ruttet trä är vanligaste orsaken. En snipa är ofta som en stridsvagn, de tål att gå på grund med. Här en bild på min senaste jag hade. 27 fot, 8,5 meter och 3,5 ton. Yanmar 33 hk.

IMG_0506.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte träbåt. Det blir en plastbåt. Är inombordsmotorerna lätta att arbeta med? Mycket man kan göra själv? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller vinterförvaring, har ni båten i en båtvagga eller trailer? Eller kanske bara stöttor. Ursäkta mina novisfrågor, men det är nu innan jag skaffar båten som jag skaffar kunskaper :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en winga 25, den skulle nog funka bra för dig också, något dyrare i regel dock. 

Den har en rätt skön egenhet när det gäller fiske. Med stora kapellet öppnar man sidorna och låter taket sitta uppe i skitväder, i lagom armbågshöjd hamnar sittbrunnsargen så man står riktigt bekvämt inne, med spöt ute B). Nappar det så har man det breda skarndecket ett par dec ner utanför sargen, som gjort för att kroka av och rensa fisk på, häll en pyts sjövatten på skarndeck där du står och all rens å slem rinner av. Inte det minsta spår av fiskkladd i båten! Bred å sjöduglig är hon med. 

Att backa är inte så bökigt som vissa får det att låta. Visst, hon går bara rakt bak tills hon fått lite fart, men man vänjer sig och kör efter de premisserna. När man bromsar genom att slå i backen drar aktern åt styrbord en aning. Det lär man sig också och kan utnyttja som en fördel vid långsidesförtöjning istället för att se det slm ett problem. 

 

Elmotor i snipa går jättebra, men då snackar vi inombords långt över din budget. 

Bränsleförbrukningen är mycket låg ändå så det är inget problem, du åker 10 timmar på under 20 liter. 

Jag gillar dieselinombordaren som sitter i min, en gammal volvo penta md11c, mycket lättservad, enklare än utombordarna jag haft. Man ser allt och begriper hur det funkar. 

 

Såklart du ska ha en snipa! En med styrhytt/doghouse, mer prisvärda och användartrevliga båtar finns inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra info där! Tack för det! :) Ja, snipa blir det. Plastskrov.

Har gjort en lista med snipor jag gillar, och Winga 25 är med där också. Priset är inte hugget i sten så vi får se vad som dyker upp. Kom på att jag nog får uppdatera min hamnplats ansökan vad gäller storlek. Vad kan vara lämpligt? 8*3 meter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det i storlek som winga 25 du söker så ja, 8x3 låter perfekt, hellre större än mindre. Min plats är 7,5x3,isch och hade gärna fått vara liiite större åt alla håll :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför en snipa?

Läste ett test i havssjö, snipa mot planade båt. Inte i något läge var snipan att föredra, gungade förfärligt.

Nä att snipan är sjösäkrare än en vanlig båt är en gammal myt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl mest att jag är väldigt förtjust i båttypen. Och att man verkar få väldigt mycket båt för pengarna. Farten är jag inte ute efter. Det får jag på annat håll. Kommer inte att gå ut i kuling väder, speciellt inte i början. Snipan har det jag söker vad avser fiske, dagsturer och ren rekreation. Sen finns det helt säkert andra båtar som är mer sjösäkra mm. Men tack för din input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-10 på 16:21, svebbe65 säger:

Det är väl mest att jag är väldigt förtjust i båttypen. Och att man verkar få väldigt mycket båt för pengarna. Farten är jag inte ute efter. Det får jag på annat håll. Kommer inte att gå ut i kuling väder, speciellt inte i början. Snipan har det jag söker vad avser fiske, dagsturer och ren rekreation. Sen finns det helt säkert andra båtar som är mer sjösäkra mm. Men tack för din input.

 

Understöder argumentet "förtjust i båttypen". Det är en orsak som knäcker alla motargument. Fantastiskt njutbart att glida fram i skrovfart och röra sig med varje liten krusning på vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...