Jump to content
Thursday 25 July 2024
Sign in to follow this  
mofanza

Lokalisera smygström

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett problem som jag inte vet riktigt var jag ska börja felsöka på. Det är helt enkelt så att motorn inte startade senast jag var ute och skulle hem. Detta är andra gången det händer. Första gången hade jag kört kanske 3 sjömil och skulle tanka. När jag sedan skulle starta motorn så startade inte motorn, då fick jag igång den med en jumpstarter.   Efter det köpte jag ett nytt batteri och det gick bra första gången jag var ute. Idag startade jag motorn och körde ganska kort ca 2 sjömil för att sedan stänga av motorn och huvudströmbrytare. När jag sedan skulle starta så var den helt död.

 

Själv tycker jag det hela är märkligt eftersom jag stängt av huvudströmbrytaren (så något läckage borde inte varit under den korta tid som motorn var avstängd). 

En annan sak som jag tycker är lite skumt är att lanterner och instrumentpanelen lyser. Jag förstår att det kanske kan göra det med lite strömkapacitet kvar, men tycker ändå det är lite märkligt. 

 

Om det varit läckage så borde motorn inte starta alls när jag skulle ut kan jag tycka?

 

Jag tar gärna emot idéer på vad det kan vara, vad jag ska börja felsöka osv.

 

Jag har en Yamaha 115 HK, 2-taktare från 1994.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har inte en länspump som ligger före brytaren och fått spatt..?

 

Vidare är Yamahas normala rekommendation att koppla motorn direkt och ej via brytaren. Så det kan va motorn eller nån kringutrustning till den som drar ur batteriet trots att brytaren är av. Det verkar va en Yamarin 575 du har och följde återförsäljaren rekommendationerna och ingen micklat genom åren ligger den direkt.

 

Det "riktiga" sättet är såklart att mäta mha en multimeter, har du tillgång till en sådan och vet hur du ska hantera den? Isf är felet funnet på nån halvtimme..

 

Som du beskriver det behöver det faktiskt inte va nåt strömläckage utan helt enkelt va att motorn slutat ladda, funkar varvräknaren, den går nämligen på laddningen..

 

Det kan oxå va ännu enklare, ett kontaktfel nånstans, sitter alla kablar fast ordentligt och är de fria från oxid..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle sätta en peng på att laddningen inte är ok. 

Mät spänningen på batteriet när motorn är avstängd, med och utan huvudbrytaren på, och sedan med motorn igång. Gissar att du kommer ha samma spänning, eller iaf i närheten, vid alla dessa mätningar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ännu tydligare blir det om man mäter med en tångamperemeter. Går det ström och hur mycket från motor till batteri.

 

Tångamperemetern kan verka lite lyxig men lugn bara, den kommer att komma till användning fler gånger. Dessutom är det en bra multimeter.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har nu upptäckt något som kan vara boven. Lanternan på styrbord sida har vid vissa tillfällen slutat lysa. Jag misstänker att det är en kortslutning i den kabeln (innan säkringen) som gör att det laddas ur när huvudströmbrytaren är på. Kan det vara så?

 

Idag när jag testade att starta motorn såg jag också att dioden för Lanternerna i instrumentpanelen lös svagt. Kan det vara en indikation?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mät!

Annars är det bara teorier. 

En multimeter för 139:- eller ännu hellre en tångamperemeter som bhemac länkar till, kommer du att tjäna in snabbt. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...