Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Nightslime

Varvräknare 2-takt 2 cyl

Rekommendera Poster

Hej.

Jag skulle vilja ha en varvräknare till min båt som har en Johnson 55 hk 2 cylindrig utombordsmotor från 1977. Det finns en originalsladd till ändamålet framdraget till gasreglaget så jag köpte en biltema (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Varvraknare-2000028453/) men den visar alldeles för mycket varv när jag har den inställd på 2 Cylindrar. Ställer jag in mätaren på 8 cylindrar visar den mycket lägre varv men fortfarande för högt. Vad är problemet? Hur får man den att visa rätt? Jag har sökt med ljus och lykta efter en mätare som skall fungera till detta men lyckas inte att hitta någon, i alla fall inte som passar prisbilden och storleken. Jag vill inte ha en för stor mätare då det är en liten båt så biltemas passar bra på den punkten och priset känns bra med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får du inte är tyvärr det enkla svaret. Man kan inte ta varvtalspulsen från tändsystemet på en utombordare pga väldigt höga spänningar även i lågspänningsdelen. Istället tar man den från laddsystemet så cylinderantalet är helt betydelselöst, däremot är poltalet av betydelse. Din generator är 12 polig och ger därmed 6 sinuskurvor per motorvarv. Åk o byt till den som är gjord för utombordare och installera enligt bifogad instruktion så kommer det funka :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Jag visste redan att signalen tas från laddsystemet på motorn, men det jag inte visste var att den var 12 polig. Men vart får man tag i en varvräknare i samma dimension som den jag länkade till som fungerar med min motor? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli värre, de flesta är ju 85:mmare.. Det blir till att ta hjälp av google, det du söker är ju en outboard tachometer 2 inch (") 51 mm sen är det väl bara att testa lite kombinationer och se vad som kommer fram..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har behov av varvräknare mer än nån gång då och då för att testa, så funkar appar i mobilen fint. Det finns appar som mäter varvtalet på ljudet. Man får ställa in takt och antal cylindrar, och sen funkar det. Testade det i helgen på vår utombordare.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämde det då..? Testade en sån app till min dåvarannde Iphone 4, kunde få motorerna att varva lite vad som helst på telefonen men sällan rätt.

 

Numer mäter jag varvtal tillfälligt med multimeter istället, beskrivet ett antal gånger, senast idag i denna tråd ca kl 13..

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/86841-bästa-sätt-att-felsöka-ett-bränslesystem/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, jarb säger:

Stämde det då..? Testade en sån app till min dåvarannde Iphone 4, kunde få motorerna att varva lite vad som helst på telefonen men sällan rätt.

 

 


Jag har naturligtvis ingen möjlighet att jämföra med en direkt inkopplad varvräknare, men appen var superstabil i indikerat varvtal när jag höll konstant varvtal på motorn. Maxvarv stämde bra, tycker jag. 4400 blev max, där 5000 är angivet maxvarv, men jag misstänker att propellern i kombination med båtens begränsade fart gör att maxvarv inte går att uppnå (vi skulle alltså kunna ha en lägre stigning). Körde på vad jag ljudmässigt upplevde som 2/3 gas, och då höll den sig på 3300-3350 varv hela tiden, förutom nån sekund i taget ett par gånger när den visade dubbelt varvtal, dvs ca 6600-6700. Och jag behövde inte ens hålla mobilen nära motorn. Dryg meter ifrån i sittbrunnen räckte utmärkt - längre bort testade jag aldrig eftersom jag då inte når motorn! :) Körde med mätaren i kanske fem minuter med lite varierande gaspådrag.


Appen jag använde är:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.javiery.rpmgauge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...