Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LageB

Ny Motor till Ryds 480S

Rekommendera Poster

Halloj

 

Jag har en Ryds 480S, men tyvärr av okänd årsmodell. Var inne på Ryds hemsida och modellen tycks ha funnits sedan 1980.  På vår båt sitter en äldre Yamaha 2-taktare 30HK, som helt tappat orken för par år sedan och ekipaget har nu stått och på land ett tag.  Funderar ta motorn till någon reparationsfirma. Någon här på detta forum som kan ge tips på firma i Stockholmsområdet som är duktig på äldre två-taktare.   Gärna Norr/Väst-ort.

 

Alternativt lägger jag inte ned pengar på att fixa upp gammal motor och köper ny 4-taktare direkt, och får bättre bränsleekonomi på köpet.  

(Men alltså, fy sjutton vad dyra nya båtmotorer är!!!)

 

Hursomhelst, några frågor:  Även när vår Yamaha 30 var "frisk" så tyckte jag att motorn fick kämpa hyfsat för att få vår 480S att plana. Bävar lite att köpa 4-taktare i samma styrka eftersom 4-taktare generellt är tyngre än 2-taktare, vilket inte torde göra planingen lättare.  Å' andra sidan, på vår 480S finns sjöfartsverkets blåa skylt som säger "Max motorstyrka 15KW"!?   Kan det stämma?  Det skulle innebära max runt 20Hk??   Tror inte det skulle fungera faktiskt, med tanke på hur vår 30Hk Yama betedde sig.

 

Yamaha har en helt ny 25HK-motor som bara väger runt 65kg, vilket ligger  liknande viktklass som vår gamla Yamaha 30HK tvåtaktare - men, räcker 25HK till RYDS 480S tycker ni?   Eller, är den t.om för stor?  vilket  den blåa skylten tycks säga??

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...