Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
kalasgubben

ännu en prisfråga ang. värde

Rekommendera Poster

Hej. här kommer ännu en tjatig prisfråga. men bättre att fråga en gång för mycket än för lite.

 

1: Vad skulle ni säga att en uttern 495 ht är värd.

 

- utan motor men med reglage samt draget för elstart.

- 30 trailer modell TK trailer

- båten är i fint skick och med fina dynor. kapellet håller tätt men är något fult. 

 

2: vad skulle samma båt vara värd komplett med 35 hästars motor evinrude årsmodell 80 talet samt hyfsat fin 80 kärra.

 

förstår att det är svårt men på ett ungefär, vad tror ni??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på.

Men en båt i bra skick med en tvåtaktsmotor från sent 1980-tal och en 30-trailer borde du kunna få för högst 25.000kr. Med fyrtaktare och 80-trailer kan kosta uppemot 35-40.000kr, kanske något mer om motorn är av senare modell.

Båt utan motor... är svårsåld.... Beroende på årsmodell med 30-trailer... 20-25.000kr

En modern fyrtaktare kan öka värdet med 15-20.000kr

Det närmar sig hösten, det finns många HT-båtar till försäljning, pruta ordentligt!

 

En familjemedlem köpte nyligen en HT-båt med fyrtaktare och 30-trailer, lyckades utan större problem att pruta ned priset med 30% men då fanns det några brister.

 

I mitt tycke är äldre tvåtaktare värdelösa, max tio år gamla tvåtaktare har ett visst värde. Fyrtaktsmotorer är vad alla vill ha och dessa blir genast dyrare. En trailer ökar ju värdet betydligt, och särskilt en ordentlig 80-trailer.

 

Är det en komplett och användbar båt du söker, eller är det ett renoveringsobjekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Georg_Ohm säger:

Svårt att svara på.

Men en båt i bra skick med en tvåtaktsmotor från sent 1980-tal och en 30-trailer borde du kunna få för högst 25.000kr. Med fyrtaktare och 80-trailer kan kosta uppemot 35-40.000kr, kanske något mer om motorn är av senare modell.

Båt utan motor... är svårsåld.... Beroende på årsmodell med 30-trailer... 20-25.000kr

En modern fyrtaktare kan öka värdet med 15-20.000kr

Det närmar sig hösten, det finns många HT-båtar till försäljning, pruta ordentligt!

 

En familjemedlem köpte nyligen en HT-båt med fyrtaktare och 30-trailer, lyckades utan större problem att pruta ned priset med 30% men då fanns det några brister.

 

I mitt tycke är äldre tvåtaktare värdelösa, max tio år gamla tvåtaktare har ett visst värde. Fyrtaktsmotorer är vad alla vill ha och dessa blir genast dyrare. En trailer ökar ju värdet betydligt, och särskilt en ordentlig 80-trailer.

 

Är det en komplett och användbar båt du söker, eller är det ett renoveringsobjekt?

Tack för svar. Är ute efter en ht båt max 30000. Helst komplett.Tyckte uttern verkade smidigt med lucka i fören. Har just nu en gammal ryds 1000 med evinrude 35 hk som är genomgången av kunnig person. Och då hittade jag en uttern på blocket utan motor å tänkte då ta min motor till den å isåfall sälja min ryds  utan motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, kalasgubben säger:

Tack för svar. Är ute efter en ht båt max 30000. Helst komplett.Tyckte uttern verkade smidigt med lucka i fören. Har just nu en gammal ryds 1000 med evinrude 35 hk som är genomgången av kunnig person. Och då hittade jag en uttern på blocket utan motor å tänkte då ta min motor till den å isåfall sälja min ryds  utan motor. 

Alltså väldigt mycket mellan tumme och pekfinger. 

Tillgång, efterfrågan och båtens skick betyder ju väldigt mycket.

Tänk på att motorn i allmänhet utgör halva båtens värde, kanske mer om det är en nyare fyrtaktare på en äldre båt.

Men 35 Hk är nog i minsta laget för en sådan här båt. 50hk och kanske litet till är nog ett bättre val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Georg_Ohm säger:

Alltså väldigt mycket mellan tumme och pekfinger. 

Tillgång, efterfrågan och båtens skick betyder ju väldigt mycket.

Tänk på att motorn i allmänhet utgör halva båtens värde, kanske mer om det är en nyare fyrtaktare på en äldre båt.

Men 35 Hk är nog i minsta laget för en sådan här båt. 50hk och kanske litet till är nog ett bättre val.

Okej. För googlade på uttern 495 å då stod det max 40 HP. Så tänkte därför att 35 borde funka. Men får kanske tänka om då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, kalasgubben säger:

Okej. För googlade på uttern 495 å då stod det max 40 HP. Så tänkte därför att 35 borde funka. Men får kanske tänka om då. 

Jasså, ok, tänkte att den var så gedigen att den tålde mer, nej överskrid inte 40hk!

Jag refererar till en Evinrude 35hk som jag hade på en femmeters styrpulpetbåt... Den kändes rätt slö och seg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...