Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Kapacitet och montering, kemtoalett

Rekommendera Poster

Till nästa säsong är planen att installera en kemtoalett i båten. Just nu används båten i princip bara för dagsturer, och då går det att göra "nummer två" hemma, men nästa år vill jag vara ute några veckor och då inte behöva vara beroende av att ligga i gästhamn hela tiden.

 

Om man då räknar med en tank på 20 liter, hur många "nummer två", ungefär, räcker den till? Räkna bort urinen - den ska inte ner i tanken.


Sen är frågan om montering. En segelbåt som kränger och stampar funkar ju inte för en fritt stående kemtoalett, så den måste fästas på nåt sätt. Hur brukar folk lösa det? Jag har en tanke om att montera fästöglor på lite olika ställen runt toalettplatsen, och sen fästa spännband på lite olika sträckningar över/runt toaletten, så den hålls på plats i alla riktningar. Jag tycker det är lite märkligt att de inte har inbyggda fästmekanismer, t ex haspar/byglar som man fäster i underlaget och som matchar krokar på tanken. Jag antar att de flesta används i husvagnar/husbilar, men även såna lär ju skumpa till då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...