Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Troutking

Toppfart HR480 med Yamaha F50?

Rekommendera Poster

Är nybliven ägare till en HR480SC med tillhörande Yamaha F50 med borttagen strypbricka så den bör motsvara 60hk. Är mycket nöjd med båten än så länge men vill gärna höra vad andra HR-ägare har för prestanda på motsvarade båt. Denna båts GPS-plotter loggar 27-28 knop i lugnt vatten (5500 rpm) med endast förare, vad toppar ni andra? Har även loggat 25 knop med 2 vuxna och 4 barn. Är det nån idé att fundera på alternativ propeller men problemet är att jag använder den både för fiske och vattenlek om vartannat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet med att använda den för lek och fiske med avseende på propellerbyte? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte mest om dessa aktiviteter ställer olika krav på propellern, ska tillägga att jag inte har nån trollingfunktion så lägsta varvtal ligger på ca 700rpm om jag minns rätt. Kör bara med plastbeten vid trolling och fiskar i Jämtland efter allt från öring till gädda och abborre. Har hunnit gå igenom fler gamla trådar och det verkar som att maxhastigheten på min båt är lägre än många andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina föräldrar har en Hr480 med mercury 60hk fyrtakt efi. Årsmodell 2011. Med mig själv i båten toppar den 28.2 gps knop med motorn tilltad till Max innan kavitation. Med två pers för den 26knop. Blev också förvånad att den inte gick snabbare och trodde något var fel. En kompis har en Hr 440 med 50hk efi. Den gör 32knop med 2 pers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, då stämmer magkänslan med att den borde kunna pressas upp högre kanske? Upplevde något högre topphastighet när vi satt 2 pers i aktersoffan (jmf med 1 pers) då det gick att tilta upp motorn något mer. Ska kolla vad det är för propeller samt placering i höjdled nästa gång jag tar upp den på trailer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att inte bara stryp-ringen är borta utan att även ECUn har blivit flashad med F60 program. Om inte finns tyvärr en risk att motorn inte blir så gammal..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är botten helt ren? Min Hr480 gör på våren med ren nyvaxad botten 30+ och 6300varv 

på en Suzuki 60hk. Nu på sensommar så går den liknande din både i toppfart och varvtal

så slemmig botten försämrar prestandan mer än man kanske tror..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Jarb

 

Förklara gärna mer :)

 

Var sitter strypbrickan och vilken uppgift har den? (Luft/soppabegränsare ??)

 

Varför kan motorn ta skada om inte ECUn är uppdaterad och vad går ev. sönder?

 

Vänligen

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte trailat upp båten ännu men den är/var ren så påväxt är inget problem. 

 

@jarb, jag har gått igenom en hel del trådar kring denna trimning  men det verkar mest vara info från 2013/2014 och tidigare vilket kanske inte är relevant för nyare årsmodeller. Det verkar som att det finns olika åsikter kring om det är lämpligt eller inte att bara ta bort brickan, några hävdar att de bara sett positiva effekter emedan några tror att det är en stor risk med detta. Om jag förstått det rätt så kommer motorn gå för magert vid höga varvtal ich den skillnad i ECUn som man verkar vara överens om är att tändningen mellan 50hk och 60hk skiljer sig med 1 grad. En av de flitigaste på dessa forum har kontinuerligt lagt ut bilder på stiften efter borttagning av brickan och trots närmare  1000h drift så verkar allt funka OK. Trots detta så finns det så klart inga vattentäta bevis för att det är helt ofarligt men jag har faktiskt inte hittat nån info om att det har gått fel heller men å andra sidan kan folk ju helt sonika undvika att lägga ut info om detta har skett.

 

Har du mer info om vad som kan hända @jarb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden med bilder på motorn som gått 1 000 timmar med brickan borttagen har jag totalt missat, den får du gärna peka på @Troutking:)

 

Problemet är att F50 har enklast tänkbara insprutning, den kör i huvudsak på tabeller med ett fåtal ingångsgivare, spjälläge, varvtal, insugsvacuum, insugstemp varvtal och motortemp. Den har alltså ingen aning om att det tillsätts mer luft. Nu är det så att ett magert förbränningsförlopp kan vara skadligt för motorn både på kort och lång sikt. Detta vill Yamaha undvika och det har man gjort genom att låta motorerna gå något fett från början. Om motorn inte gått fett från början hade du upplevt en effektminskning så det är detta som gör att det alls funkar. Var du ligger nu är väldigt svårt att veta utan mäta.

 

Så det man gör är att man tummar på motorns säkerhetsmarginaler. Det kan leda till brända kolvar och avgasventiler, det kan leda till lokala hot spots i topplock och foder som snabbar på korrosion och mineraluppbyggnad i kylkanaler. Men motorn kanske rentav hinner dö av nåt annat innan eller snor nån den ;)

 

Det finns två lösningar på detta, den rätta att helt enkelt stoppa i programvara från F60 och sen finns hemmalösningen att låta motorn gå fetare genom att lura nån av givarna. Vanligast att gå på är nog insugstempen vilket får motorn att tro att det är kallare än vad det är ute och därmed choka lite.

 

Vill man veta vad man pysslar med måste man mäta avgaserna och helt enkelt se hur förbränningen ligger till. Om man väljer att inte göra något alls ska man vara medveten om att man ökat den termiska belastningen på motorn och nåt man absolut ska undvika då är att överbelasta motorn, t ex köra med för stor propeller eller rentav bara massa folk i båten. Likaså bör man se till att ha en välservad motor framförallt på kylsidan och bränslesidan så man inte hamnar värre till än man redan är. Värt att nämna är oxå att man troligen inte bara påverkar blandningsförhållandet på höglast utan över hela registret.

 

Detta är teorin bakom varför detta är olämpligt sen är det ju upp till var och en om riskerna är värda några hästar till, och som sagt på en båt som från början är undermotoriserad är risken större.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för info, ska fundera igenom hur jag ska göra. En av (ursprungs?) trådarna är:

http://forums.floridasportsman.com/showthread.php?109423-Yamaha-50HP-Turned-Into-A-60HP-In-Ten-Minutes

 

(Finns en massa fler om man söker på "yamaha 50hp into 60hp" )

 

Som sagt, många olika åsikter i den tråden men en av teorierna är densamma som din @jarb, motorn är ställd på fet blandning i ursprungskonfiguration och det ökade luftflödet verkar ligga inom gränserna för vad insprutningen klarar (eftersom bl a tändstiften ser bra ut).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt ju hårdare motorn lastas ju större är risken att det inte slutar lyckligt.

 

Du är överproppad, varvar bara 5500 rpm med lätt last, kör ofta med tung last vad jag förstår och ligger i det nedre området för vilken effekt båten rekommenderas ha..

 

Du har tummat hårt på säkerhetsmarginalerna, kanske är du redan förbi, tiden lär utvisa det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...