Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kingfreddie

Hur fästa wakeboard/tube lina i finnsport 540?

Rekommendera Poster

Hur stora krafter utvecklas vid tube åkning samt wakeboard?

 

För jag hade tänkt om man kanske kunde gjort ett hemma bygge.

 

Om man tar en 50cm lång stålbit.. typ 10x50x0.5cm.. sen sätter man den på baksidan av där bakre delen av kapellet fästs. Sen.borrar man ett hål så man kan fästa en 1m lång fyrkantig metallstång.. typ 5x5x100cm.. man kan kanske tom fästa den i botten på höger och vänster sida med genomgående bultar och ett långt metall stycke på undersidan som fördelar lasten.

 

Sen som av avslutning  kan man ju dra tjocka vajrar från pylonen/stången över del till höger och vänster del av akterspegel.

 

Borde inte detta räcka för att dra som mest 100kg person?

 

 Vad Är vikten av hur högt linan ska sitta på pylonen?

 

Inte min båt på bilden.. Men för att ge er en uppfattning.. vill allt så ha ett fäste för snöre precis bakom motorn. Antingen en pylon rakt upp dom förklarat eller ett upp onervänt U med stålplatta där nere bakom motorn.. samt fäste i båtens kaross i "motorrummet".

 

Det är lite av mina tankar iaf... vad tror ni? Vad skulle ni själv gjort om ni skulle byggt nåt liknande??

post-10003352-1394237232,6183_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade försökt att fästa konstruktionen framåt med exvis vajrar eller dyl till främre knapet. Det blir en hel del krafter i rörelse...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla stugpendlarpulka på bilden! :) 

Som du ser med Yamaha 130 hk. Drog allt från tubes till flytbryggor med en hanfot i pollarna. 

Höll fint.

Hade du 50 hk på din? 

Drar den ens upp en wakeboard i plan?

 

Saknar "Gulan" lite ibland. Hoppas den lever. Såldes till Västervik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall inte lekfästena sitta ovanför motorn?

2015-Yamarin-Cross-64-Bow-Rider-EU-NA-Action-003.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, coppertail säger:

Min gamla stugpendlarpulka på bilden! :) 

Som du ser med Yamaha 130 hk. Drog allt från tubes till flytbryggor med en hanfot i pollarna. 

Höll fint.

Hade du 50 hk på din? 

Drar den ens upp en wakeboard i plan?

 

Saknar "Gulan" lite ibland. Hoppas den lever. Såldes till Västervik.

 

Den går upp i 22knop direkt iaf med 2 Pers i. Vet inte om de räcker? Men vad jag läst snackar de om 15-20. Och wake och tube borde väl kräva mindre farter än skidor  ändå?

 

Är inte 130hk extremt överdimensionerad för en finnsport 540? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Kane säger:

Skall inte lekfästena sitta ovanför motorn?

2015-Yamarin-Cross-64-Bow-Rider-EU-NA-Action-003.jpg

 

Jo så jag mena fast hemma bygge..  fast i motorbrunnen på min finnsport.  Alltså på den bilden här verkar den ju fäst med lite bultar/skruvar på 4 ställen som inte är mer än max 10 cm i diameter... räcker det?

 

Förstår de hänger på vad de är fästa i.. därför min idé om stålplatta under för att fördela krafterna.

 

Jag har inte riktigt koll på hur hållbart glashuset är.. Men med tanke på att man kan gå på dr så kan de ju inte vara jätteklent... Och om man sen också fördelar kraften med en stålplatta på undersidan.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, kingfreddie säger:

 

Den går upp i 22knop direkt iaf med 2 Pers i. Vet inte om de räcker? Men vad jag läst snackar de om 15-20. Och wake och tube borde väl kräva mindre farter än skidor  ändå?

 

Är inte 130hk extremt överdimensionerad för en finnsport 540? :)

 

Vill minnas att max rekomenderad motorstyrka var 85 hk? 

Gick hur fint som helst med 130. 

Toppade dryga 45 knop och fartupplevelsen var enorm.  :-)  

Nuvarande båt är mycket tråkigare i just det avseendet. Toppar ungefär lika mycket men känns ju som att det står still i 35 knop. 

 

Jag tycker du provar med en hanfot från akterknaparna/pollarna först innan du borrar sönder båten. 

Om du ändå borrar så brukar man ju använda plywoodbitar som avlastning/brickor. 

Tänk på att bågen inte bör inskränka på utrymmet i motorbrunnen. Det ska ju finnas plats för att tilta upp motorn. 

Och dessutom kanske någon vill få plats med en större motor än vad du har nu?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, coppertail säger:

 

Vill minnas att max rekomenderad motorstyrka var 85 hk? 

Gick hur fint som helst med 130. 

Toppade dryga 45 knop och fartupplevelsen var enorm.  :-)  

Nuvarande båt är mycket tråkigare i just det avseendet. Toppar ungefär lika mycket men känns ju som att det står still i 35 knop. 

 

Jag tycker du provar med en hanfot från akterknaparna/pollarna först innan du borrar sönder båten. 

Om du ändå borrar så brukar man ju använda plywoodbitar som avlastning/brickor. 

Tänk på att bågen inte bör inskränka på utrymmet i motorbrunnen. Det ska ju finnas plats för att tilta upp motorn. 

Och dessutom kanske någon vill få plats med en större motor än vad du har nu?

 

 

 

Tänk på att du talar till en novis.. vad är hanfot, akterknappar och pollar??

 

Det jag har där bak att fästa en lina vid är de två förtöjningsställen uppe på ovansidan av aktern samt 2 små handtag på aktern.

 

Men är dessa inte för klena för Att dra något? Skulle ju iofs kunna använda lina med  låg brytpunkten båten ej förstörs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, kingfreddie säger:

 

Tänk på att du talar till en novis.. vad är hanfot, akterknappar och pollar??

 

Det jag har där bak att fästa en lina vid är de två förtöjningsställen uppe på ovansidan av aktern samt 2 små handtag på aktern.

 

Men är dessa inte för klena för Att dra något? Skulle ju iofs kunna använda lina med  låg brytpunkten båten ej förstörs.

Sorry!

En hanfot är en lina (snöre, tamp, tåg eller whatever) som förgrenar sig som ett Y. 

Du lägger var ände på varsin akterknap och linorna går ihop i en gemensam punkt strax bakom motorn. 

 

Knaparna är förtöjningsställena på båten ja. 

Pollare var fel av mig. En pollare har ingen överliggare. Typ :) 

 

Höll fint för mig. Båten är ju ett halvt ton finskt ursinne. 

Redigerad av coppertail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, coppertail säger:

Sorry!

En hanfot är en lina (snöre, tamp, tåg eller whatever) som förgrenar sig som ett Y. 

Du lägger var ände på varsin akterknap och linorna går ihop i en gemensam punkt strax bakom motorn. 

 

Knaparna är förtöjningsställena på båten ja. 

Pollare var fel av mig. En pollare har ingen överliggare. Typ :) 

 

Höll fint för mig. Båten är ju ett halvt ton finskt ursinne. 

 

Tack ska du ha för förklaringen! 

 

Ja de kanske kan funka! Det är ju inte så att det är nåt vi ska syssla med på heltid så om de bakre förtöjningsfästena håller för de så...

 

Men om man tänker som så att man håller ju i linan.. inte fan har man så starkt grepp att man skulle lyckas dra av de två fästena!

 

Om man nu ska göra ett sån här special lösning så vet jag inte om man kan köpa ett vanlig lina till vattensport...

 

Men om man nu ska konstruera själv, hur lång bör linan vara och hur långt bör det vara innan hanfoten går ihop det bakom motorn? Jag tar för givet att linan måste flyta men ska det vara en fjädrande Lina eller en styv? Jag antar fjädrande här också... känns som rycket skulle bli för hårt annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...