Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
per_62

Man över bord - öva

Rekommendera Poster

Alltid bra att besättningen vet hur man ska hantera man över bord.
Här en film från en övning på Briggen Tre Kronor där det tog drygt 5 min att rädda den nödställde.
Även en erfaren sjöfarare kan trilla i havet.
Med kopplad räddningssele undviker man oftast detta eller att man åtminstone hänger fast vid båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som yrkesfartyg övar man ju kontinuerligt. Vi brukar varva man över bord, brand och vatteninträngning/länsning. Ibland åker defilibratorn fram som komplement. 

 

Förvånande nog verkar fritidsbåtar aldrig öva? 

Kanske inte gör så mycket att någon vän eller nära anhörig stryker med för att den som borde gjort något står där som ett mähä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var snabbt fixat, tror nästan det tar lika lång tid för oss på vår lilla segelbåt.

 

Någon gång i början av säsongen är det bra att träna med fender både i lugnt väder och i vågor. 

 

Pröva gärna att få upp någon som spelar medvetslös eller som inte orkar hjälpa till mer än med det allra nödvändigaste någon gång när vattnet är varmt. Det är inte så lätt.

 

Hur gör ni för att få upp "köttklumpen" i båten?

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, coppertail säger:

Som yrkesfartyg övar man ju kontinuerligt. Vi brukar varva man över bord, brand och vatteninträngning/länsning. Ibland åker defilibratorn fram som komplement. 

 

Förvånande nog verkar fritidsbåtar aldrig öva? 

Kanske inte gör så mycket att någon vän eller nära anhörig stryker med för att den som borde gjort något står där som ett mähä?

Jobbade ganska mycket ombord, inom restaurang, på färjetrafiken på 80-talet.

Då va i allafall de övningar som bedrevs helt meningslösa. Ok.. personalen fick veta var närmaste livbåt fanns.. thats it.

"Storövning" då dom t.o.m. hissade i en livbåt.. var jag aldrig med på. Vet inte om det gjordes varje sommar men när det gjordes var det soligt och vindstilla. Hörde dom testade att hissa i livbåt. Någon fick hoppa i med överlevnadsdräkt på sig. Hen plockades upp med mob-båt (en stor gummibåt med stor utombordare).

 

Test, efter brand i personalbastun, av de i hytterna icke fungerande brandlarmen ska vi inte ens prata om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på att oannonserat kasta en fender i sjön när jag seglar med bröderna, för att de ska få öva på det. Jag har lärt dem biliggning, vilket är en bra komponent i en räddningsaktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, Caribic410 säger:

Jobbade ganska mycket ombord, inom restaurang, på färjetrafiken på 80-talet.

Då va i allafall de övningar som bedrevs helt meningslösa.

 

Ser lite annorlunda ut idag. Branschen lärde sej mycket av Herald of Free Enterprise, Jan Hevelius, Scandinavian Star och inte minst Estonia. Men det var nog inte bara passagerarsjöfarten som hade en annan syn på säkerhet på 80-talet. Säkerhetsmedvetandet har nog ökat i alla branscher.

 

En MOB-övning involverar heller inte så mycket folk från intendenturen utan det är däcksavdelningen med styrmän och matroser som övar detta i första hand. Intendenturpersonalen som du tillhörde övar mer utrymning vilket bl a innefattar att hjälpa folk till sina livbåtar och samlingsstationer som jag antar/hoppas att ni övade desto mer. Redan då var det ju krav på övning minst en gång per vecka om man tillhörde den sk säkerhetsbesättningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hänt enormt mycket sedan åttiotalet. 

Nu ska alla som ingår i en säkerhetsbesättning ha ett giltigt Basic safety certifikat. I den kursen ingår varm rökdykning, vända livflotte, överlevnadsdräkter och mycket mer. 

Certifikatet är giltigt i fem år, därefter behövs en refresh kurs för att kunna förnya oavsett sjötid.

 

Transportstyrelsens fartygsinspektörer inspekterar övningar i samband med fartygets sjövärdighetsbesiktningar. 

 

Till och med som kryssningspassagerare var jag tvungen att under obligatorisk övning för ALLA passagerare ombord ett MSC fartyg, ta på mig flytväst och infinna mig vid "min" livbåt. 

De som smet och inte blev inloggade vid livbåten fick göra om kvällen efter.

 

Självklart skiljer det sig mellan olika fartyg hur mycket man övar. Det är ju befälhavarens ansvar. 

JAG har dock inte för avsikt att sitta i en eventuell sjöförklaring och försöka förklara bort varför vi inte övat. 

Eller än värre underätta en anhörig. utan att veta att vi gjort allt som kunnat göras. 

Rent juridiskt eller åtminstone moraliskt, borde ju läget vara detsamma för en fritidsskeppare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, jarb säger:

En MOB-övning involverar heller inte så mycket folk från intendenturen

Nej där är de inte med men väl vid livbåts övningar/mönstringar. Stena Scandinavica gick på grund i Göteborgs skärgård på 70-talet, beroende på att skepparen tänkte fel och gick på fel sida om en prick. Man rev upp ett 65m hål i botten och blev stående på grundet med risk för kantring. Livbåtarna sjösattes och passagerarna evakuerades. Det som alla imponerades av var kiosktjejerna, mässsjäntor, stewardesser mfl. Det hade lyssnat på livbåtsmönstringarna och visste exakt vad de skulle göra. Hela evakueringen gick tydligen väldigt smidigt. Eferåt pratades det mycket om detta i båtarna och alla förstod nog övningarnas värde. Vad jag förstår så hade Estonia inte övat speciellt mycket och framförallt förstod inte hela besättningen vad de skulle göra.

 

Det skadar inte att träna med en fritidsbåt. Kasta inte i en fender, det är alldeles för dyrt. Tomt mjölkpaket fungerar bra, misslyckas man så sjunker det. Det är en sak att larma och ta sig tillbaka till den nödställde men att få ombord vederbörande är något het annat. En kompis och jag testade några av de sakerna som står i böckerna, tex detta med att rappa ur storseglet och sen rulla ombrod personen som en kåldolme. Låter bra men helt omöjligt, trots lugnt väder. 

Den enda vettiga metoden är an kort tamp med bojkrok för båtshake. Tampen fäster man i ett fall och sedan kan en person sköta ombordtagningen. Förutsättningen är att flytvästarna har säkerhetskok, annars få man lägga ett sling runt personen och det gör ont.

Det finns säkert fler bra metoder, berätta!

PS en hanfotssträckare på akterstaget fungerar också bra i lugnt väder/måttlig sjö.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om personen är ok, förutom att hen är i vattnet, lär det funka utmärkt att klättra upp i en badstege också. Man är ju inte per automatik medvetslös bara för att man trillat i sjön...

Fendern, om jag kastar i den, har jag för avsikt att plocka upp igen, så priset är oväsentligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, raol säger:

Om personen är ok, förutom att hen är i vattnet, lär det funka utmärkt att klättra upp i en badstege också. Man är ju inte per automatik medvetslös bara för att man trillat i sjön...

Fendern, om jag kastar i den, har jag för avsikt att plocka upp igen, så priset är oväsentligt.

 

 

Jo en stilla sommardag fungerar det alldeles utmärkt att klättra upp på badstegen -  förutsatt att den når tillräckligt långt ner i vattnet.

Jag har klättrat i och ur gummibåten från badstegen när båten legat svajankrad i måttlig sjögång. 

Det är ingen sinnekur och ganska riskabelt. Att sen göra det i dåligt väder med en saftig sjögång, det är rent av farligt - man skulle  kunna slå ihjäl sig.

Att bärga en person ur vattnet - det är inte enkelt.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, jarb säger:

 

Ser lite annorlunda ut idag. Branschen lärde sej mycket av Herald of Free Enterprise, Jan Hevelius, Scandinavian Star och inte minst Estonia. Men det var nog inte bara passagerarsjöfarten som hade en annan syn på säkerhet på 80-talet. Säkerhetsmedvetandet har nog ökat i alla branscher.

 

En MOB-övning involverar heller inte så mycket folk från intendenturen utan det är däcksavdelningen med styrmän och matroser som övar detta i första hand. Intendenturpersonalen som du tillhörde övar mer utrymning vilket bl a innefattar att hjälpa folk till sina livbåtar och samlingsstationer som jag antar/hoppas att ni övade desto mer. Redan då var det ju krav på övning minst en gång per vecka om man tillhörde den sk säkerhetsbesättningen.

 

Hoppas verkligen det.

Minns "mandalaj" personalkrogen, som var öppen 2dgr/v. Där var det nästan lag att bli dyngpackad.. å "alla" som inte var helnykterister (jag träffade en) var åxå det... oavset om dom var i tjänst eller skulle inom nån timme.

Nu är det noll-tolerans. Personalpub är borttaget och det utförs oannonserade alkotester.

Bara det gör ju viss skillnad. Sen e ju frågan hur det var på ex estoniatiden.. men det var inte långt efter att jag gjort mitt sista inhopp i januari 91. Eller om (utifall personalen var påstruken, eller andra för de delen) fler hade blivit räddade just då med dom nya reglerna.. ett fall framåt i alla fall.

Badtubranden hade kunnat bli en riktig katastrof.. både pga matrosen som släckte.. om han misslyckats.. han hade ju släppt inn en massa syre som kunnat ge katostrofföljd.. eller om inte en personal hade råkat upptäcka i tid.

Misstänker testerna av icke fungerande, och fingerande, larm har blivit föera hindra procent bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Jo en stilla sommardag fungerar det alldeles utmärkt att klättra upp på badstegen -  förutsatt att den når tillräckligt långt ner i vattnet.

Jag har klättrat i och ur gummibåten från badstegen när båten legat svajankrad i måttlig sjögång. 

Det är ingen sinnekur och ganska riskabelt. Att sen göra det i dåligt väder med en saftig sjögång, det är rent av farligt - man skulle  kunna slå ihjäl sig.

Att bärga en person ur vattnet - det är inte enkelt.

Vi åkte iland på gotska. En grannbåt hade råkat få med ena halva åran från min jolle så vi hade bara snurra.

Min polare e rätt otymplig så han fick, efter att vi vadat ut till 50cm djup välta ner i jollen... det var lite äventyr att juckla sig fram mellan dom rätt höga vågorna.. dock max runt metern. Vi hade lagt oss på södra sidan trots västlig vind eftersom det skulle vrida mot norr.

Helt klart.. det var inte helt enkelt att ta sig upp.

Att sen med hjälp av div linor å ett fall få upp en oskadad polare.. det tog säkert 20 min.. vi var inte skadade, var inte i nöd på något sätt,han satt i en jolle.. inte i vattnet.. kan inte ens föreställa mej om det hade varit på riktigt, höga vågor, utan jolle, i mörker i kallt vatten..

Man ska nog inte överskatta sin förmåga.. men man bör underskatta sin säkerhetsutrustning.

Polarn skrapade upp smalbenet.. thats it.

Lite komiskt. Han hade sin autouppblåsbara flytväst på sig och hade dragit nån slags tröja över (för att få med den från land) djälvklart blev han blöt.. såg lite skräckslagen ut hela jolleturen. Det första han gjorde när jag kommit ur.. var att kasta tröjan till mej.. sen fick han färg i ansiktet.

Han berättade att han fiskat en vinter.. haft nåt flytplagg, en massa annat, den flytvästen, han fiskade stående på 1m djupt vatten. När han kommi i land drog han på sig en varm jacka över allt. Fortsatte i lugn och ro att fiska.. tänkte knappt på att det började regna... höll på så i ett par timmar och plötsligt... poff!!

Armarna åker rakt ut, han blir som en michelingubbe.. och som tur e spricker jackan.. flytvästen har fungerat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under etapp 4 i Volvo Ocean Race trillade Scallywag rookie Alex Gough överbord i samband med att han var ute på en utriggare och en våg spolade iväg honom. Se gärna videon!

Varmt i vattnet och ingen flytväst och han fiskades upp efter 15 minuter. Hade det varit sämre förhållanden så hade han nog omkommit. Det kan vara små skillnader mellan att hålla sig kvar och trilla i vattnet. En flytväst och säkerhetslina kan rädda livet.

 

Efter det tragiska dödsfallet i nov 2017 under Clipper Round the World Race har det hitintills  framkommit att säkerhetskroken böjts ut och öppnats av en sidobelastning och kan vara en orsak till dödsfallet. Läs mer i artikel i På Kryss. Förbättrade säkerhetskrokar kanske kommer att utvecklas framöver.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemska saker, bästa skyddet är att hålla sig kvar ombord. Sele. Sele. Sele.

Övade med barnen när de bodde hemma, slängde i en fender. De lärde sig att snabbaste sättet att få stopp var att lägga över rodret å bräcka med focken, dvs  lägga bi.

 

Att sedan få upp farsgubben ur spat.....glöm det. Glöm även alla goda råd att använda bommen å fallet å fan vet allt. Jag har en extra lång stege i aktern så man kan stå med raka ben, man blir väldigt tung i vattnet å i synnerhet när man skall resa sig upp från böjda knän. När det går nära på 1 meter mellan vågtopp å vågdal så orkar jag knapp hålla mig kvar, ännu mindre en frusen å skräckslagen dyblöt hustru med en obrukbar arm.

Så stanna kvar ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läskiga filmer. Att de inte har flytväst tycker jag är dåligt. Riktigt, riktigt uselt är att de inte är klädda i signalfärger.

 

Jag är glad att jag skaffade DSC-knappen ombord, kopplat till plottern. Bara att trycka så kommer sjöräddningen förhoppningsvis.

 

Det här man kör på kurserna, och i litteraturen, med hur man ska vända för att plocka upp nån känns nästan omöjligt.   Trillar man i är det kasst väder. Vill inte få en båt i skallen i sjögången. Vill inte bli mos av utombordaren. Kanske är biliggning bättre. Ger iaf viss tid för att samla sig ombord. Det bästa man kan hoppas på i praktiken är nog att få båten hyfsat still, så den nödställde kan ta sig dit, eller att sjöräddningen kommer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biliggning är otroligt smidigt. Bara att låsa skotet och slå, så är det i stort sett klart. Var man då på väg mot vinden så kommer man att hamna ungefär där den itrillade befinner sig, i låg fart. Hade man vinden i ryggen bör man först styra upp mot vinden och segla fram till den itrillade.

Jag ska faktiskt se till att öva detta när våren kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, AndW säger:

Det här man kör på kurserna, och i litteraturen, med hur man ska vända för att plocka upp nån känns nästan omöjligt.

Vi testade i bra väder och ja, det är nästan omöjligt. Obligatorisk sele och spinnakerfall funkar.

Mitt tips brukar vara att inte slänga i en fender utan ett tomt mjölkpaket. Mycket billigare det är inte säkert att bärgningen lyckas.

Dreja bi är en enkel och effektiv manöver som man har stor nytta av. Men det fungerar inte alltid med vissa båtar därför är det bra att träna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, raol säger:

Biliggning är otroligt smidigt. Bara att låsa skotet och slå, så är det i stort sett klart. 

 

Vad menar du med att låsa skotet? Du menar så att focken är hårt skotad? Jag tänker vid kryss att det bara är att slå (t ex åt styrbord) och sedan när båten tappat lite fart föra tillbaka rodret som om man svängde åt babord. 

 

Det finaste är ju att man får tyst på seglen. Att försöka stå i vindögat med fladdrande segel medans vinden tar tag i båten och kränget till max är hopplöst och stressframkallande.

 

Överhuvudtaget tycker jag det är svårt att överskatta hur negativt fladdrande segel påverkarmoralen ombord. Väldigt svårt att tänka med fladdrande (”dunkande” beskriver ljudet bättre) segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heh, vi har ju självslående fock, så jag har riggat "undanvindsskot". Ett av dem använder jag för att låsa focken på fel sida efter slaget. Har man en normalt skotad fock är ju skotet redan "låst".

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...