Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Mycket (!) olja på styrbords sida i motorrummet.

Bakgrund: TAMD 41P (år 2004, 600 h) som aldrig tidigare haft några problem och som servades av auktoriserad innan fjolårets upptagning började efter sjösättning tappa orken efter 5 timmars körning. Den kunde inte varva upp till mer än 2.700 rpm (tidigare var max varv 3.780 rpm). Efter att ha rådgjort med min servicetekniker, som var säker på att motorn inte fick nog med bränsle, så kollades tanken, bränslefilter byttes, bränsleslangar byttes matarpumpen kontrollerades, allt utan förändring. Då tog jag bort luftfiltret (det hade bara 40 timmars gångtid) och det var mycket sotigt. Testkörde utan luftfilter och nu fanns alla hästar i hemma stallet igen! Men det skvätte lite olja ur laddluftkylare vilket aldrig tidigare hänt. samtidigt som den rök mer än vanligt. Jag kollade då motorns oljenivå och den var långt över max!  Tydligen generöst påfyllt vid höstservicen. Jag sög ur ca 3 liter och hamnade då precis under maxnivån. Körde sedan ca 20 timmar under semestern och kollade sedan det nya luftfiltret, eftersom det återigen börjat ryka mer än normalt. Det var på väg att bli helt igensotat. Rådgjorde igen med min servicteekninker eftersom detta var egendomligt då mina luftintag sitter midskepps och motorrummet var kliniskt rent. Han förelog att testa med att montera slangen från vevhusventilationen till en separat flaska fylld med vadd istället för att ha den in i luftfiltret, detta för att utröna var sotet kom ifrån.

Nu hände egendomliga saker, efter 40 minuters färd i ca 3.300 rpm och ett stopp i skärgården kollade jag motorrummet och fick se massor av olja på styrbords sida av motorn. Bogsering av sjöräddningen till Volvo Penta service, motorrummet sanerades från 4 liter olja och ny olja fylldes på. Motorn stod sedan i 20 minuter och tuffade på 3.000 rpm och inte en tillstymmelse till läckage (nu med vevhusventilationen ansluten till luftfiltret igen). Det känns lite olustigt att gå ut på öppet vatten om detta kan hända igen.

Är det någon som har en vettig teori som kan förklara vart oljan läckt ut och vad som kan ha orsakat problemen?5984b2e58cfd1_IMG_2078(1).thumb.jpg.8efef65754c0b785923431af1a16a7e4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att oljan kommer ur vevhusventilationen då?

 

Att jämföra ligga och köra 3000 rpm vid bryggan med att köra liknande varvtal  i sjön går inte

Väldigt stor skillnad 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevhusventilationen går till luftfiltret på andra sidan av motorn och där fanns inget spår av olja. Allt läckage var koncentrerat nertill på motorns högra sida, inget fram eller baktill. Den verkar ha vräkt ur sig oljan under kort tid, men ändå inte sprejat ut den eftersom motorrummets sidovägg var helt ren. 

Eftersom läckaget var så omfattande, dvs mycket olja på kort tid, så gjordes ett test med obelastad motor.  

 

IMG_2081.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, lamatu säger:

Vevhusventilationen går till luftfiltret på andra sidan av motorn och där fanns inget spår av olja. Allt läckage var koncentrerat nertill på motorns högra sida, inget fram eller baktill. Den verkar ha vräkt ur sig oljan under kort tid, men ändå inte sprejat ut den eftersom motorrummets sidovägg var helt ren. 

Eftersom läckaget var så omfattande, dvs mycket olja på kort tid, så gjordes ett test med obelastad motor.  

 

IMG_2081.jpeg

Kanske ett långskott, men du har en oljekylare sitter på nedre delen på motorn utmed tråget typ. Kan det vara något läckage i den regionen, när du pressar motorn och oljan blir varm. Huset till oljekylaren är i aluminium och gavlarna i mässing ingen bra kombo. Men som sagt bara ett långskott, bytte oljekylaren på min i fjol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om att oljestickan har tryckts ut på grund av vevhustryck på en 41-a med den här vevhusventilationen. Den består av en plastslang med ca 5mm innerdiameter. Om en kolv skär och förbränningstryck går förbi kolven, kan inte vevhusventilationen hålla undan, utan oljestickan tryck ur röret. Eftersom röret går ner i botten av tråget, trycks oljan ut den vägen. På din motor verkar det inte som om oljan kommer den vägen, men det sitter en gummiskarv mellan plaströret som stickan sitter i, och stålröret som går ner i tråget. Kanske oljan kommer därifrån. Att det rinner olja från dräneringshålet i laddluftkylaren, tyder också på högt vevhustryck. Då blir det tryck i returröret från turbon, och oljan kan läcka ut via turbons axel. Prova att köra motorn utan oljepåfyllningslocket på och känn om det kommer ovanligt mycket vevhusgaser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infallsvinklarna, jag missade initialt att skriva att "sista färden" som varade ca 40 minuter även inbegrep några minuters körning på ca 3.700 rpm i slutet av etappen. Jag kör egentligen aldrig över 3.400 rpm, men nu gjordes ett undantag för att känna om motorn var pigg och kry. Pigg var den i alla fall (!) men det var troligen i samband med det högre varvet som oljedumpningen ägde rum. Tyckte mig höra en förändring i motorljudet minuterna innan vi la till Jag har själv funderat på om läckaget kan ha kommit från oljesticksrörets ingång i tråget eftersom det befinner sig i rätt område. Oljekylaren sitter ovanför men där fanns ingen olja alls, under eller på gavlarna, när jag sanerade motorrummet.

Min VP servicetekniker har kollat vevhusventilationens tryck, dock inte med manometer, och fann inget onormalt när motorn kördes obelastad. Utöver själva läckaget så undrar man vad som orsakat tryckökningen. Jag har hört att ett fåtal turbos till 31P/41P kan läcka till oljesidan vid höga varv och då öka vevhustrycket via sin oljeretur. Kanske långsökt, men i brist på kunskap söker jag alla infallsvinklar jag kan få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig hade problem med läckande spridare på sina TAMD41:or. Resultatet blev att motoroljan späddes ut med diesel. Han märkte att han hade problem genom att oljetrycket ökade, han noterade dock inte att han inte kunde varva ordentligt. Kanske kan vara något att kolla upp? Han fick byta ut 9 av 12 spridare (2 motorer) pga läckage om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetrycket är ok i motorn, det kommer snabbt efter start och ligger stabilt vid alla varvtal. Oljan visar inget tecken på utspädning. Motorn går enligt min servicetekniker mycket "lent" och jämt och verkar inte ha några spridarproblem. När den får luft, dvs att igensotat luftfilter är bytt till ett nytt, så är den definitivt mycket varvvillig. :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute idag och testkört i 20 minuter (17 knop, 3.200 rpm) och inte en tillstymmelse till oljeläckage. Har den reparerat sig själv, nja kanske inte men vi är ganska säkra på var oljan läckt ut och varför. 

Det test som gjordes med slangen från vevhusventilationen ansluten till en flaska för att då se om det var därifrån sotet i luftfiltret kom var troligtvis orsaken. Det hål jag gjort i flaskan för att luft skulle kunna ventilera ut var alldeles för litet vilket medförde att vevhustrycket ökade. Läckaget kom sedan från oljetrågets gummianslutning till plaströret som oljestickan sitter i, detta kan expandera vid en tryckökning och då låta olja läcka ut. 

 

Om allt fortsätter att fungera så kvarstår ändå problemet med snabbt igensotade luftfilter. Sedan önskar man verkligen att det fanns en givare för låg oljenivå att montera till motorn, det skulle lugna nerverna en aning under färd :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera en mätare för oljetemp. När oljevolymen sjunker kommer oljetemperaturen att öka. Ser du dessutom en sänkning av trycket (en effekt av hög temp) har du ett bra kvitto på att oljenivån sannolikt är lägre än normalt (eller att något annat dåligt har hänt som kräver snar kontroll/åtgärd).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack firefish, det låter som ett bra sätt för att se om något onormalt är på gång med motorn, som befinner sig under hyttgolvet och är svår att kolla under gång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört ca 6 timmar med en grov slang ansluten till vevhusventilationen, stället för den tunna som sitter originalmonterad på motorn. Slangen går till en plastdunk med rejäla "pyshål". Det verkar som om sotet har upphört och motorn går faktiskt mycket mjukare än tidigare med den större vevhusventilationen. Tja, förhoppningsvis är det problemfritt ett tag framöver :-) 

 vevhusvent.jpeg

Redigerad av lamatu
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kört ytterligare 20 timmar, innan båten togs upp för vinterförvaring, så har jag märkt att den ryker mycket mer än tidigare. Akterspegeln blir sotgrå redan efter ett par timmars körning i marschfart, så uppenbarligen är det något som inte mår bra efter att motorn körts med 3-4 liter för mycket olja i vevhuset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min VP service ska under våren byta turbon eftersom man misstänker att den nu inte håller tätt runt impelleraxeln. Även laddluftkylaren kommer att tas isär och rengöras från olja. Förhoppningsvis kommer de uppstådda problemen att vara borta när jag sjösätter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får hoppas på det!

Uppdatera gärna med hur det gick, vad som gjordes och vad det kostade.

Lycka till!

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer med info om resultatet, så här långt säger sig servicestället att de kommer att stå för kostnaderna. Men vi får se om det löser de uppkomna problemen och om jag hålls skadelös när båten väl kommer i sjön framåt maj-juni.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under våren innan sjösättning byttes turbon ut till en renoverad. Jag såg fram emot en förbättring men det blev en sommar där motorn saknade ork och rök som en skogsbrand. Lite pinsamt att köra i marschfart så det blev mest 12 knopsfärd. Men nu har man kollat kompression och spridare och som visade sig vara helt felfria. Då byttes turbon än en gång ut, nu mot en originalturbo och nu äntligen går båten (motorn) lika fint som den gjort tidigare.

 

 Kostnad? Ingen för min del, mitt serviceställe är mycket seriösa och tog alla kostnader.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-08-06 vid 18:03 skrev kossor:

Kanske ett långskott, men du har en oljekylare sitter på nedre delen på motorn utmed tråget typ. Kan det vara något läckage i den regionen, när du pressar motorn och oljan blir varm. Huset till oljekylaren är i aluminium och gavlarna i mässing ingen bra kombo. Men som sagt bara ett långskott, bytte oljekylaren på min i fjol.

Hur gick du tillväga med bytet? 

 

Vart det renovering eller köp av ny oljekylare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, problemet med förhöjt tryck i vevhuset kvarstår. Vilket gör att det det trycks ut oljedimma ur intercoolerns dränering som sedan täpper igen luftfiltret efter bara några timmars körning. 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men vad gör/säger verkstan om detta då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De menar att de gjort det och att det såg fint ut. Men jag är tveksam till om det gjorts, det pyser troligen genom någon cylinder pga trasig oljering eller kolvring. 
Får kanske be annat serviceställe göra ett test mot betalning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...