Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ChristerN

Maneter på Ostkusten

Rekommendera Poster

Konstaterade häromveckan att det redan var fullt med maneter på vissa ställen i Stockholms skärgård. Min erfarenhet är att dessa brukade komma först i slutet av augusti eller i början av september när vattnet hade blivit kallare. Dock inte i år. 

Någon annan som sett detta och ev har förklaring på detta fenomen? 

Kanske inte alls är förknippat med miljöförändringar och måhända är det fel forumdel men det kvittar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det har att göra med att vattnet på västkusten i år inte kommit över 18 grader? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller manterna, delar vi här i väst gärna med oss av dem.

Och om vi skall vara riktigt generösa kan ni få en större del av alla havstulpanerna också, av alla nio arterna.

 

Jag har inte sett några öronmaneter ännu i år, ej heller de blåa som bränns, men däremot några stora röda brännmaneter, men det har varit förhållandevis få av dem också.

Men det är riktigt, det är vattentempen som reglerar dess förekomst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Peter_K säger:

Hmmm... kan kanske stämma..?

Tydligen är det inga öronmaneter på västkusten i år. 

http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=11352

 

Öronmaneter - är det det vi kallar för "blåmaneter".

Personligen tänker jag nog sällan på maneter, men det är kanske dåligt med blåmaneter. Antalet kan ju variera kraftigt från år till år. Kommer ihåg en gång på 1990-talet när jag seglade ut på havet från Sotekanalens mynning. Kände det som om jag inte visste om jag seglade i vatten eller blåmaneta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

 

Öronmaneter - är det det vi kallar för "blåmaneter".

Personligen tänker jag nog sällan på maneter, men det är kanske dåligt med blåmaneter. Antalet kan ju variera kraftigt från år till år. Kommer ihåg en gång på 1990-talet när jag seglade ut på havet från Sotekanalens mynning. Kände det som om jag inte visste om jag seglade i vatten eller blåmaneta.

Sommaren 2015 var vi inne sent på eftermiddagen, i den stora bukten mellan Dannemarken och Ulvön, de bästa platserna var naturligtvis upptagna, detta var med Nimbusen, som hade rak axel. Var inne på litet för grunda vatten, och efter en stund hade jag väldigt dålig propellerverkan och därmed dålig styrförmåga. Det visade sig ganska snart att jag hade fått in en himla massa sådana där bruna trådalger, inte alls olika Malacos kolasnören, i propellern, även i bogpropellern hade de fastnat.

Efter en läng stund snurrandes runt här tog vi oss med visst besvär "runt hörnet" till Stora Flatskär, och in i lilla sundet längst västerut. Här var det meningen att propellern skulle rensas.

Men det kom hela armeér av röda brännmaneter "simmandes" med strömmen. Jag vet inte vad det var för slags fälttåg, eller om de var på väg till något riksmöte....

Först morgonen dagen därpå flyttade vi båten med assistans av gummibåten mittöver till Gärdesunds Flatskär, och här var det ganska manetfritt, men likväl en och annan manet, så propellern kunde rensas på minst en kubikmeter kolasnören.

Efter den händelsen köpte jag mig en våtdräkt, men långa ben och ärmar.

Nä, ni får gärna behålla brännmaneterna på ostkusten!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öronmaneter bränns inte alls, finns inga brännmaneter på ostkusten att behålla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utsvävningar, som också är kul att läsa/skriva men är det ingen annan på ostkusten som sett maneterna och tycker det är tidigt eller för varmt i vattnet för dem redan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har det varit varmt i vattnet? 

Det är kanske så att det varit så kallt att maneterna trivs redan nu. 

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...