Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Solcellsregulator stör ut svaga radiosändare på FM-bandet.

Rekommendera Poster

4 minuter sedan skrev IngemarE:

Då gör du oss alla konsumenter och även dig själv en björntjänst. Utan klagomål kommer produkten att fortsätta säljas.

Herregud!

På vilket sätt är det specificerat att en MPPT-regulator inte stör någonting annat. Tror du, IngemarE, att ett klagomål från en konsument kommer att göra att all elektronik i alla båtar byts ut på tillverkarnas bekostnad? Nää!

Det handlar om att hantera läget, precis som George_Ohm gör, att utvärdera olika alternativ och själv komma på en smart lösning som fungerar.

Utan att klaga!

  • Förvirrad 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Baxlaget:

Herregud!

På vilket sätt är det specificerat att en MPPT-regulator inte stör någonting annat. Tror du, IngemarE, att ett klagomål från en konsument kommer att göra att all elektronik i alla båtar byts ut på tillverkarnas bekostnad? Nää!

Det handlar om att hantera läget, precis som George_Ohm gör, att utvärdera olika alternativ och själv komma på en smart lösning som fungerar.

Utan att klaga!

Jag tror inte, utan jag vet - genom EMC-kraven som finns på produkten för att den skall få ha CE-godkännande på sig. Importörens uppgift att säkerställa detta.

 

Klagomål från konsumenter registreras och hanteras mer seriöst än många tror av återförsäljare - de är ju deras levebröd. Konsumenten kan också klaga hos Elsäkerhetsverket. Och det gör skillnad. Kanske inte om en gör det, men är det två, tre o.s.v. ja, då kan det snabbt hända något.

 

Att svälja förtreten och tiga är att göra sig en björntjänst, och det vidhåller jag. Och det gäller alla saker man betalar för som inte är vad som utlovas (vilket faktiskt störningsfrihet är en av dem, p.g.a. CE).

En annan lösning är att gå till butiken och få pengarna tillbaka och köpa en annan regulator som inte stör.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och personalen i butiken är utbildade i CE-certifiering så de förstår precis vad du talar om FAST de säljer produkter som du vill förbjuda... ?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Baxlaget:

... och personalen i butiken är utbildade i CE-certifiering så de förstår precis vad du talar om FAST de säljer produkter som du vill förbjuda... ?

Antagligen förstår de inte ett dugg. Eller säger det i alla fall, till första kunden som klagar. Men detta är ganska känt i handlarkretsar, och importören måste t.o.m. skriva på ett intyg om kännedom att produkten uppfyller alla CE-krav. Efter LED-lanternor som stör ut VHF har en viss kunskap börjat spridas...

 

Sedan handlar det inte om att JAG vill förbjuda. Dessa är redan förbjudna att sälja, då de bevisligen inte uppfyller CE-kraven eftersom de stör ut FM-rundradiomottagning. Inget "tyckande" alltså.

 

Sedan är problemet att sådant som inte är alldeles uppenbart som att en laddare är felaktig som brinner, ger elstötar o.s.v. är svårt. Efter att ha jobbat med EMC i över 30 år vet jag det. Det är därför som radiostörningsbiten ingår (med ganska tuffa krav) i CE, för att det ger så luddiga fel att de är svåra att spåra. Det är t.o.m. så att om ett mätprotokoll begärs ut från importören på en produkt är tiden så knapp de har på sig att det knappast hinner fabriceras ihop ens.

Inom billiga småprodukter är efterlevnaden tyvärr som sämst, just för att kunden sällan klagar. Fordonsindustrin har däremot oftast ännu strängare krav på sina ingående prylar än lagkraven när det kommer till radiostörningar, och detsamma gäller de flesta som har ett varumärke att tänka på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att summera: Vi ska klaga fast det inte gör någon som helst skillnad!

Vore det inte bättre att ta detta på politisk nivå? Tveksamt om en politiker bryr sig om detta dock.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Baxlaget:

För att summera: Vi ska klaga fast det inte gör någon som helst skillnad!

Vore det inte bättre att ta detta på politisk nivå? Tveksamt om en politiker bryr sig om detta dock.

 

Det är väl där vår åsikt går isär. Jag är av uppfattningen att det kan göra skillnad på sikt om konsumenten klagar på en bristfällig varavara. Kanske inte när en klagar, men blir det flera har det genomslag. Det har det gjort på störande LED, även om vi aldrig får sluta vara observanta på vad vi får när vi köper bara för att nu även Elsäkerhetsverket fått ögonen på dem.

Politikernivån har det redan varit på, därför finns radiostörningen reglerad i de produktlagar som finns idag.

 

Jag respekterar dock att man som du m.fl. kan känna att det är meningslöst att klaga på en felaktig produkt och lättare att gå runt det på annat sätt, även om varken jag (eller myndigheter som PTS och Elsäkerhetsverket som är kontrollorgan även för radiostörningsdirektiven) kanske delar den uppfattningen.

 

Redigerad av IngemarE
Dumma platta som kopierar föregående ord...
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag respekterar dock att man som du m.fl. kan känna att det är meningslöst att klaga på en felaktig produkt och lättare att gå runt det på annat sätt, även om varken jag (eller myndigheter som PTS och Elsäkerhetsverket som är kontrollorgan även för radiostörningsdirektiven) kanske delar den uppfattningen.

Jag är stark motståndare mot byråkratisk mangel som bara tar resurser men sedan inte åstadkommer något i slutändan. I detta fall är det mikroskopiskt jämfört med annat som inte har med denna tråd att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte instalera solceller efter sommaren.

 

Då ska man köpa  en pwm regulator (och inte mppt ) om man vill slippa radio problemer.... har jag uppfattat det rätt? 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mindre risk men ingen garanti. Betänk att de flesta köper en mppt och märker ingenting. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Lite mindre risk men ingen garanti.

Precis.

Vinsten med MPPT kan man diskutera men vill man köpa en rent allmänt bättre regulator så är de nästan alltid MPPT.

Eftersom solregulatorn är den pryl som kommer att alstra mest ström ombord och troligen under många år så kan det vara ide att lägga lite pengar på den. Fördelen är att man kan ställa alla spänningar och också få en bra övervakning.

Idag skulle jag säga Epever (EpSolar) eller Victron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Modesty77:

Jag tänkte instalera solceller efter sommaren.

 

Då ska man köpa  en pwm regulator (och inte mppt ) om man vill slippa radio problemer.... har jag uppfattat det rätt? 😀

 

Nej, PWM är egentligen bara en annan benämning för switchtekniken, den som hackar spänningen och är orsak till störningarna. Används av de flesta regulatorer. En MPPT "finlirar" däremot med spänning/ström och är intelligentare, kan man säga.

 

Som sagt, de flesta stör inte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 10 A PWM-regulator köpt från Seasea. Helt störningsfri på VHF och rundradio åtminstone. 395 spänn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade idag Biltemas solcellsregulator.

Ställde in en svag sändare på fm-radion och med den gamla Tracer-regulatorn gick det inte att lyssna, men med Biltemas gick det bra.

Bara det att displayens (MeTer MT-5) kontakt inte passar i Biltemaregulatorn... hur gör jag här, adapter? Annan display? vilken i så fall?

(Biltema säljer ingen passande display).

IMG_20190914_115212.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag provade idag Biltemas solcellsregulator.

Ställde in en svag sändare på fm-radion och med den gamla Tracer-regulatorn gick det inte att lyssna, men med Biltemas gick det bra.

Det var ju bra, då kan du lämna tilbaks den felaktiga regulatorn och få pengarna tillbaks. Bara att hävda ursprungligt fel.

 

4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Bara det att displayens (MeTer MT-5) kontakt inte passar i Biltemaregulatorn... hur gör jag här, adapter? Annan display? vilken i så fall?

(Biltema säljer ingen passande display).

Jag gissar att din MT-5 inte funkar även om du hittar en lämplig sladd. Lämna tillbaks den också om du köpte den tillsammans med regulatorn. Annars får du sälja den.

 

Det borde ju finnas någon modellbeteckning eller något på den nya regulatorn och då borde det gå att hitta rätt "skärm" så kan du köpa den för pengarna du får tillbaks för din MT-5:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Det var ju bra, då kan du lämna tilbaks den felaktiga regulatorn och få pengarna tillbaks. Bara att hävda ursprungligt fel.

 

Jag gissar att din MT-5 inte funkar även om du hittar en lämplig sladd. Lämna tillbaks den också om du köpte den tillsammans med regulatorn. Annars får du sälja den.

 

Det borde ju finnas någon modellbeteckning eller något på den nya regulatorn och då borde det gå att hitta rätt "skärm" så kan du köpa den för pengarna du får tillbaks för din MT-5:a.

Det var nu flera år sedan jag köpte dom grejerna, 2016 så returrätten är nog förbrukad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det var nu flera år sedan jag köpte dom grejerna, 2016 så returrätten är nog förbrukad.

Kan fortfarande funka, tre år enligt Konsumentköplagem på ursprungliga fel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Kan fortfarande funka, tre år enligt Konsumentköplagem på ursprungliga fel.


Förmodligen köptes grejerna inför säsongen, så det är väl mer än tre år nu, men frågan är om man kan komma runt det när det gäller prylar som inte uppfyller lagkrav?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar inte tjafsa om det nu, hade en inledande e-postkonversation med Solarlab som slutade med dåliga vibbar.

Skall ta med en multimeter med oscilloskop och mäta, sedan konstruera eller köpa ett färdigbyggt filter.

Biltemaregulatorn får ersätta en annan gammal PWM regulator, när jag bygger om 50W solcellssystemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Skall ta med en multimeter med oscilloskop och mäta, sedan konstruera eller köpa ett färdigbyggt filter.

Tyvärr är det mycket svårt att se dessa övertoner (på hundratalet MHz) på ett oscilloskop, möjligen ett känsligt ett och med FFT-analysfunktion. Du behöver egentligen en spektrumanalysator, och det är nog mer av ett nördinstrument (jag vet, har ett par stycken 😮).

 

Det kan fungera att sätta externt filter, men vanligen behöver filterkomponenterna sitta inne på kretskortet nära störkällan (switchregulatorn) för att göra ordentlig nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske funkar det med en vanlig radioscanner? Lyssna igenom hela spektrat för att hitta grundfrekvensen och några övertoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundtonen borde vara regulatorns switchfrekvens, i storleksordningen 1 kHz. Det är inte säkert att radiomottagare störs på radiostationens frekvens, eller ens i närheten, bara för att det är det verkar så. 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min scanner kan lyssna från 15 kHz till 3999 MHz. Borde gå att leta sig fram till skurkfrekvenserna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Visst i all världen, behöver man lyssna på alla banden... 

Annars skulle det inte vara så många sändare. 

 

Själv nöjer jag mig med P4, på FM-bandet. 

 

Blir sällan störd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

- Visst i all världen, behöver man lyssna på alla banden, så...

Annars skulle det inte vara så många sändare. Eller?

 

Själv nöjer jag mig med P4, på FM-bandet, för det mesta. 

 

Blir sällan störd. 

 

O är det nån störning, så rattar jag vidare. 

Kan å andra sidan bara lyssna på en station åt gången, för huve mitt klarar inte mer. 

 

- - -  ...-  .  .-.  piiiiiiip

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev AndW:

Grundtonen borde vara regulatorns switchfrekvens, i storleksordningen 1 kHz. Det är inte säkert att radiomottagare störs på radiostationens frekvens, eller ens i närheten, bara för att det är det verkar så. 

Switchfrekvensen brukar ligga i storleksordningen tiotal kHz upp till ett par MHz. Annars skulle man behöva så stora och dyra induktorer i switchkretsen....

 

Det är, som nämnts, inte själva grundfrekvensen som är problemet. För att göra regulatorn energieffektiv vill man ha så branta till/frånslag som möjligt. Men branta flanker ger också mer övertoner (har formlerna om någon är intresserad, men jag besparar forumet dem just nu). En ren fyrkantsvåg är t ex uppbyggd av ett (oändligt) antal sinusvågor med udda multiplar av grundfrekvensen och fallande amplitud.

 

Den mest effektiva regulatorn stör alltså egentligen mest. Men den är också oftast billigast (eller den tillverkaren kan tjäna mest pengar på) då man inte spenderat pengar på avstörningskomponenter. Om man filtrerar och gör flankerna "slöare" skulle den heller inte bli lika effektiv och därmed varmare, något marknadssidan inte gillar då man kanske måste öka storleken på kylfläns eller använda dyrare och tåligare komponenter.

 

Men om man filtrerar bara en liten bit upp i frekvens (dvs några multiplar upp) och där ganska brant så påverkas inte effektiviteten nämnvärt och kantvågen är fortfarande tämligen kantig, medan radiostörningarna på de flesta radioband på kortvåg, VHF och uppåt sänks drastiskt. Fast det kräver rätt komponenter för några extra kronor, rätt placerade men framförallt mest kanske viljan att göra produkten "radiokompatibel" (och laglig). För eftersom ingen klagar så....

 

Sedan är det inte säkert att en pryls alla frekvensmultiplar hittar ut i etern och stör. För detta måste det finnas en kopplingsväg, dvs en lagom lång "antenn". Och sedan skall multipeln hamna på eller nära en mottagningsfrekvens, vilken är förklaringen till att vissa kanaler ibland kan vara störda och andra inte. I praktiken med spänningsomvandlare jittrar dock frekvensen lite så det upplevs mer som ett bredbandigt störbrus.

 

Minns min första dator, en ABC80. Där kunde man lyssna på multiplar av processor trafiken på scannern. Och då dessa var låsta till processorns kristallfrekvens var de extremt smala och frekvensstabila. Fick t.o.m. interferensränder på SVT på TV:n om man hade otur.

Ungefär samtidigt hade NyTeknik en artikel om RÖS, Röjande Strålning, där man suttit utanför polisstationer och plockat upp de oavsiktligt utstrålande signaler till datormonitorernas kablar och lyckats få upp visst läsbart innehåll på en egen skärm. Råkade faktiskt luncha i förra veckan med en av dem som gjorde detta "test" - det var en intressant lunch.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev IngemarE:

Switchfrekvensen brukar ligga i storleksordningen tiotal kHz upp till ett par MHz. Annars skulle man behöva så stora och dyra induktorer i switchkretsen....

 

Det är, som nämnts, inte själva grundfrekvensen som är problemet. För att göra regulatorn energieffektiv vill man ha så branta till/frånslag som möjligt. Men branta flanker ger också mer övertoner (har formlerna om någon är intresserad, men jag besparar forumet dem just nu). En ren fyrkantsvåg är t ex uppbyggd av ett (oändligt) antal sinusvågor med udda multiplar av grundfrekvensen och fallande amplitud.

 

Den mest effektiva regulatorn stör alltså egentligen mest. Men den är också oftast billigast (eller den tillverkaren kan tjäna mest pengar på) då man inte spenderat pengar på avstörningskomponenter. Om man filtrerar och gör flankerna "slöare" skulle den heller inte bli lika effektiv och därmed varmare, något marknadssidan inte gillar då man kanske måste öka storleken på kylfläns eller använda dyrare och tåligare komponenter.

 

Men om man filtrerar bara en liten bit upp i frekvens (dvs några multiplar upp) och där ganska brant så påverkas inte effektiviteten nämnvärt och kantvågen är fortfarande tämligen kantig, medan radiostörningarna på de flesta radioband på kortvåg, VHF och uppåt sänks drastiskt. Fast det kräver rätt komponenter för några extra kronor, rätt placerade men framförallt mest kanske viljan att göra produkten "radiokompatibel" (och laglig). För eftersom ingen klagar så....

 

Sedan är det inte säkert att en pryls alla frekvensmultiplar hittar ut i etern och stör. För detta måste det finnas en kopplingsväg, dvs en lagom lång "antenn". Och sedan skall multipeln hamna på eller nära en mottagningsfrekvens, vilken är förklaringen till att vissa kanaler ibland kan vara störda och andra inte. I praktiken med spänningsomvandlare jittrar dock frekvensen lite så det upplevs mer som ett bredbandigt störbrus.

 

Minns min första dator, en ABC80. Där kunde man lyssna på multiplar av processor trafiken på scannern. Och då dessa var låsta till processorns kristallfrekvens var de extremt smala och frekvensstabila. Fick t.o.m. interferensränder på SVT på TV:n om man hade otur.

Ungefär samtidigt hade NyTeknik en artikel om RÖS, Röjande Strålning, där man suttit utanför polisstationer och plockat upp de oavsiktligt utstrålande signaler till datormonitorernas kablar och lyckats få upp visst läsbart innehåll på en egen skärm. Råkade faktiskt luncha i förra veckan med en av dem som gjorde detta "test" - det var en intressant lunch.

Intressant.

ABC 80, då var jag inte med, jo gick någon utbildning på sådan dator, undrar om inte Carl Michael Bellman och Aron Jonasson var kurskamrater... Mammutarna var vid den tiden i alla fall utrotade, så så himla längesedan är det ju inte...

Det fanns en övertagen Commondore 64 och en VIC 64 hemma, minns inte vilken som kom först.

 

Tänkte litet annorlunda idag... var inne på Jula för att köpa en ny lysrörsarmatur till morsan, ja "lysrör" det var tydligen stenåldern. En identisk armatur men med LED-rör blev det istället... funderade då på hur den var avstörd, inte alls visad det sig när jag hade dissekerat den...

 

Funderade då på om min jättebilliga bilstereo från samma firma är dålig? Tja man kan väl kanske inte förvänta sig några underverk för ett par hundralappar. I somras installerade jag en till nästan likadan jularadio i förruffen, där barnbarnet kunde lyssna på "Alla vi barn i..." intalad av en inte helt okänd salig författarinna... Nåväl: USB-minnet med talboken på hanterades litet ovarsamt så att USB-ingången i radion blev skev. Det hela skruvades i sär och vad fann jag inuti denna bilstereo, tror du? Luft, en massa tomhet och ett litet kretskort med några få ytmonterade kretsar på. Ovanligt litet elektronik kan jag tycka, ok den kostade bara 199kr, extrapris, men ändå... USB-ingången kunde i alla fall riktas, skönt med mekaniska fel också.

 

Nåväl igen, det kanske är denna väldigt enkla radio som är känslig för störningar??

Jag skall leta upp en annan avlagd bilstereo, måhända har jag någon sparad någonstans, kontaktdonen har ju varit standardiserade sedan i alla fall 20 år tillbaka så det skall inte behövas några större kopplingstekniska förehavanden.

 

Å andra sidan, när jag provade för några somrar sedan, stördes ju min lilla världsradio också ut, den har ingen anslutning till båtens 12V elsystem, så det förefaller som om jag får in störningen både trådlöst via antennen och via spänningsmatningen, ja till bilstereon då.... 

 

Jag ger mig f_n på att jag skall lösa detta. Hittills har jag satt på ferritringar på in och utgående kablar på regulatorn, samt monterat ny radioantenn med antennförstärkare, men jag skall även testa en annan antenn, och då kanske även en annan bilstereo, dock inte samtidigt.

 

Jag kan ju även försörja bilstereon med "jollebatteriet" alltså det jag har till el-utombordaren och se om det blir någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns störningen på den frekvensen du lyssnar på spelar kvaliteten på mottagaren mindre roll. Möjligen att en sämre är mindre störd av störningen, men den är ju å andra sidan även lomhörd för radiostationen. Idag kostar det nästan ingenting att göra en fullgod bilradio.

 

Däremot nämnde du antennförstärkare. Dessa kan göra saken sämre, då de är bredbandiga och förstärker upp allt möjligt, även störningarna, då dessa ju "ser ut" precis som vilken radiosignal/station som helst. Och vill det sig illa är störningen så stark på en helt annan frekvens (men inom förstärkarens arbetsområde) att den överstyr förstärkaren, som då kommer skapa en drös blandningsprodukter och ännu mer störningar.

 

Det du måste gå på är regulatorn, kanske kapsla in den i en skärmad låda och ha genomföringar som är filtrerade och kanske extraferriter - på ALLA anslutningar in och ut ur lådan. Då kan du få den tyst.

Att förbättra radiomottagningen är däremot ofta ett nollsummespel, då det ju även förbättrar mottagningen av störningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Finns störningen på den frekvensen du lyssnar på spelar kvaliteten på mottagaren mindre roll. Möjligen att en sämre är mindre störd av störningen, men den är ju å andra sidan även lomhörd för radiostationen. Idag kostar det nästan ingenting att göra en fullgod bilradio.

 

Däremot nämnde du antennförstärkare. Dessa kan göra saken sämre, då de är bredbandiga och förstärker upp allt möjligt, även störningarna, då dessa ju "ser ut" precis som vilken radiosignal/station som helst. Och vill det sig illa är störningen så stark på en helt annan frekvens (men inom förstärkarens arbetsområde) att den överstyr förstärkaren, som då kommer skapa en drös blandningsprodukter och ännu mer störningar.

 

Det du måste gå på är regulatorn, kanske kapsla in den i en skärmad låda och ha genomföringar som är filtrerade och kanske extraferriter - på ALLA anslutningar in och ut ur lådan. Då kan du få den tyst.

Att förbättra radiomottagningen är däremot ofta ett nollsummespel, då det ju även förbättrar mottagningen av störningen.

Ok, låter ju helt logiskt.

Det blir faktiskt värre utan antennförstärkaren, och den har jag monterat i en låda direkt vid antennen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måhända har mina klagomål hjälpt till viss del, att denna Tracer nu tydligen är förbättrad enligt solarlabs hemsida.

Jag tvivlar även litet på solarlab, på dess kunskaper i ellära, då de nämnde att regulatorerna innehåller transformatorer, det tror jag inte på. Möjligen spolar, induktansen av olika slag, men knappas trafos i dess rätta betydelse.

Men jag skall väl ta en omgång till med firman i fråga.

 

Jag tycker att min VHF-radio varit väldigt tyst, har inte gjort något förbindelseprov, men fick tillfälle att använda nödknappen i ett läge där en annan båt körde upp på ett grund. Men ingenting hände, ja en serie selektiv-pip hördes men sedan ingenting, då det senare visade sig att det inte var personskada så användes telefonen istället. Kanske funkar inte heller VHF’n ordentligt? Tja jag får väl testa på samma sätt med den också.

 

Jag tänkte gäl då först låna multimeter med oscilloskop och se om jag kunde se störningen där och fotografera för en eventuell reklamation eller för konstruktion av filter, men det funkar alltså inte då enligt ditt tidigare inlägg! 

 

Skall kolla om jag finner en display till Biltemas regulator, inså fall använder jag den, om jag tar bort MT5 blir det ett hål i panelen, och det vill jag ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har samma regulator som Georg och när jag installerade en AIS transponder så gick det varken att sända eller ta emot på större avstånd än max 1M. Antennkabel till AIS sändaren och strömkablarna till regulatorn gick i samma bunt, åtskilda fungerade det men så kunde jag inte ha det. Lösningen blev skärmstrumpa och ferriter på kablarna , då fungerar det. Jag fick inte heller någon hjälp när jag kontaktade Solarlab.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...