Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nikoo

Förstabåt för en novis? Hjälp!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är på jakt efter en båt inför nästa säsong och hoppas på att få lite tips och råd av alla kunniga här på forumet :) Jag är helt okunnig på mekanik, det är knappt att jag kan byta tändstift på en Volvo 740 därför söker jag en båt som tuffar och går och inte kräver en massa underhåll.

 

Kravlista

  • Stabil båt som utan svårigheter kan transportera 4+ vuxna
  • Gärna övernattningsbar för åtminstone 2 personer
  • Kapell så att man kan vara ute även i lite sämre väder
  • Hyfsad bränsleekonomi
  • Får gärna gå hyfsat fort (25+ knop)
  • Behöver kunna sjösätta via sjösättningsramp, får alltså inte vara för stor

 

Jag såg en väldigt fin båt på blocket, Rana Cabin 18. Är den något att ha eller finns det någon annan båt som fyller mina krav och som är särskilt lämpad för någon som knappt varit på sjön tidigare? Bör man titta efter en inombordare eller utombordare? Finns det någon motor som är bättre än någon annan? 

 

Min budget ligger på 50-100k, får man en bra förstabåt i denna prisklassen? Drömbåten är nya Ryds 628 DC men den är lite väl dyr :P Jag hittar väl ingen fyrtaktsmotor i min prisklass därför vore det skönt med en VRO-pump så att man slipper blanda olja i bränslet.

 

Tacksam för svar!

Mvh Nikoo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Jag har sedan mitt inlägg läst runt lite på forumet och Flipper 700 verkar vara en populär båt som också ryms inom min budget. Hur är den för en nybörjare?

 

Båten kommer att ligga i Mjörn, jag har inte för avsikt att ta den till havet under ett par år åtminstone.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och tyvärr så har man förstörd den Nimbusen (som för övrigt har skrovet från Coronet 21) med en OMC Seadrive maskin. Den är bara att akta sig för, udda och gammal konstruktion på motor.

 

Flipper 700 och dess systermodeller är ok båtar även för nybörjare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...