Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
raol

Grått område i sjökort?

Rekommendera Poster

Kollar ofta på olika områden i Eniros sjökort, och fick nyligen syn på ett stort område utanför Gävle som är gråmarkerat. Vad betyder det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felpost! Hur farao tar man bort den?

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på Eniros sjökort och på mitt digitala sjökort i datorn.

Det grå är området för de stora farlederna in till Gävle.

Efter grundryggen öster om Eggegrund, som är 12.2 meter som grundast mellan utprickningen, så är det som grundast inom det stora gråmarkerade området 16 meter inom farleden.

Holmsundsrännan - den sista smala leden in mot Gävle är som grundast 10.9 meter.

Jag tror att det skett vissa förändringar i området de senaste åren.

Vid ett tillfälle när jag skulle segla där rättade jag mitt gamla pappersjökort och in till Skutskär var det mycket stora förändringar på farleden.

Tror inte att vi kan ta bort det gråmakerade - det får nog Eniro göra. Har inte kollat Navionics sjökort över området, som jag har i min läsplatta. Skulle det finnas även där, ligger problemet nog hos "Transpotstyrelsen" 

 

Det kanske är nån icke säkerhetsklassad datatekniker i nåt tjotahejtiland, som gillar att retas med fritidsbåtsseglare i Gävlebukten. Kan man va så Gävlig. :huh:;)

 

Kanske kunde AKB och JÅ få nån mer minister de kunde väcka misstroendevotum mot. :o:P:ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inget grått område i Seapilot vilken har S57 kort. 

Förövrigt har Transportstyrelsen ingenting med svenska sjökort att göra vad jag vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, förmodligen är det nåt felkonverterat i Eniros sjökort. Har hittat fler grå stråk. Bl a en stor led SV-NÖ genom Vänern, och ett stråk norr om Gotland, förutom lite småduttar här och var.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tungtrafikkorridor (DW route), brukar vara märkt med röd, streckad linje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju streckat runt kanterna av dessa grå områden så något verkar det ju vara som är utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, coppertail säger:

Finns inget grått område i Seapilot vilken har S57 kort. 

Förövrigt har Transportstyrelsen ingenting med svenska sjökort att göra vad jag vet?

 

Vi har olika sorters humor - kan sånt va lokalt betingat!? Min vän Ruskpricken förstår aldrig heller min humor och jag förstår inte hans. Han bor i östra Sverige och jag längst ut i väster.

Inte heller mitt Navioncskort har de gråa fälten - är visserligen inte uppdaterade i år - men.

 

Problemet ligger nog hos Eniro.

Å andra sida är det ju djupt inom området för fritidsbåtar, så TS kommer nog inte att få några problem där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, SE2517 säger:

Det är ju streckat runt kanterna av dessa grå områden så något verkar det ju vara som är utmärkt.

 

Ja och tittar man i kort 1 så ser man vad det betyder.

 

[Kort 1 är en publikation som innehåller beteckningar, förkortningar och begrepp som används i såväl svenska som internationella sjökort (INT-kort)]

 

 

IMG_1330.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...