Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brorzan

Passar remskivan?

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

VP570 med VP290dp där remskivan till styrservopumpen har pajat. Enligt Imatech ska remskivan till höger på bilderna passa, den till vänster är min gamla trasiga. 

Bultmönstret verkar rätt, men remmen kommer ju inte att hamna på samma "djup" som innan. 

 

Kommer det att fungera ändå, eller ska jag returnera remskivan?

20170801_175319.jpg

20170801_175304.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer naturligtvis inte fungera. Remmen måste sitta i ett plan. Den nya remskivan är antagligen avsedd för ett annat utförande av styrservopumpen.

 

Men det kanske går att mecka till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mekanisk verkstad kan tillverka ett mellanstycke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Det bekräftade det jag trodde. 

 

Men hurska man kunna förändra den så det passar? Pumpen är fäst på sin baksida, så den går inte att förskjuta bakåt. 

Den nya remskivan behöver ju flyttas "inåt/bakåt" så ett mellanstycke lär ju inte heller hjälpa. Då flyttas den väl åt fel håll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter pumpen alltså inuti "kupolen" på remskivan?

Jag löste ett liknande problem genom att flytta ut remskivan på vevaxeln med några brickor.

 

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellanstycket ska ju naturligt vis sitta där det flyttar remskivan så att remmen linjerar, i detta fallet när vi fått alla parametrar, på vevaxeln.

 

Sedan kan ju andra eventuella remskivor ställa till det.

 

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog fråga den mekaniska verkstaden om de kan svarva bort det skadade partiet på den gamla remskivan och svetsa dit en ny platta och göra rätt hålkonfiguration.

Sen funderar jag lite på vad som kan ha orsakat skadorna, det verkar ju varit stora krafter?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju uppenbart fel skiva levererad.

Du bör väl få byta den till en som passar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Ginger säger:

Är ju uppenbart fel skiva levererad.

Du bör väl få byta den till en som passar?

 

Problemet är att den det ska vara här utgått. Imatech och Marineparts hade denna listad som att den skulle passa. 

 

Nu har jag provat att montera den på plats i båten och hålen stämmer perfekt, men såklart inte var remmen går. 

Nu är den gamla inlämnad på mekanisk verkstad så ska de göra ett försök att få fason på den. 

 

Jag har också funderat på vad som kan vara orsaken. Jag har bytt pumpen för några veckor sedan så alternativ 1 är att jag dragit åt för dåligt och att någon vikt har börjat lossna. 

Under tiden som jag fått köra muskelservo så här jag märkt att vänster är trögare än höger, så det kan också vara något knas med styrningen. Just nu lutar jag åt att få remskivan fixad, men köra vidare med muskelservo tills jag tar upp henne för vintern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan höger och vänster kan bero på att du har ett obalanserat system. Går kolvstången på styrkolven rakt igenom cylindern så att den syns i bägge ändar av cylindern eller syns den vara på ena sidan? Om den bara syns på ena sidan så har du olika antal rattvarv mellan fulla utslag åt styrbord respektive babord. Då är det helt normalt att det går trögare åt ena hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...