Jump to content
Saturday 27 November 2021
Zephyrlius

Albin 21 uppgradering av drivlina/motorkuddar vinterprojekt

Recommended Posts

Du kanske skulle överväga att gå över till CV knutar istället, då blir man av med en del av knutkorsens problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har kollat en hel del på det som t.ex Aquadrive men dom tillåter ganska liten vinkel.

 

I mitt fall handlar det om 12grader.

 

Men har ni förslag på någon bra så vore det najs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har bytt propeller eftersom backslaget slets ut av att driva framåt på bakväxeln. Det är visserligen ganska lätt att renovera ett technodrive backslag, men kostsamt i längden. Det är lätt att växla vajer i växelspaken för fram och back så det är inget problem att byta riktning med ett propellerbyte.

 

Jag har även bytt de snedskurva dreven i vinkelväxeln för att det ska ta upp propellerns tryckkraft bättre. Detta kanske var lite överkurs då jag inte märkt av någon direkt skillnad.

 

Även min motor sitter på vinkeljärn över originalhöjd. Misstänker att det mesta av ljudet kommer från kardanen.

 

Jag har fortfarande en del ljud under drift så jag får tacka för alla tips om kardanknutarna!

 

Kikade lite på Aquadrive cv05. Den har en längd om 130mm, vilket jag tror är för kort. Jag har en bit att åka till båten så det kommer att dröja innan jag kan mäta avstånd och vinklar.

 

Är nyfiken på alternativ till kardanknutarna då det verkar vara ett bra sätt att minska ljudbilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Backslag 2:1

Vinkelväxel 1,5:1

Propeller H15x13" Alco metall (köpt på blocket)

Fick byta propelleraxel pga 1:10 kona i ny propeller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för informationen, var köpte du kugghjul? passade dom utan bearbetning? har du någon länk?

Tacksam för all information :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte tillgång till press så jag skickade hela vinkelväxeln till ett företag i Svedala, Edvin W Nilssons Eftr AB. De fick även byta lager och packboxar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har mätt upp vinklar och ser att det blir svårt att justera kardanen för att få parallella in- och utgående axlar. Tittar man på original konstruktion så är motorn lutad bakåt -15°, kardanen -2°och propelleraxeln +11°. Motorn och propelleraxeln lutar båda 13° relativt kardanen. Detta heter på engelska "broken-back driveline".

Även jag funderar på att vinkla motorn. Detta skulle kunna göras genom att höja motorns framtassar eller sänka baktassarna. Sänkning av baktassarna kräver ombyggnad av fäste. Med det räcker inte.

För att få rätt vinklar behöver nog hela motorbädden sänkas 12 cm och motorn vinklas till -15°.

Hur går det för TS?

Edited by Albin21

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går sakta.

Som tankarna ser ut nu kommer jag inte att byta propeller.

Jag har plockat ur vinkelväxeln och kommer ersätta denna med en kuggremsväxel. sedan tänker jag Aquadrive axlar för att minimera vibrationer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu börjar den nya vinkelväxeln ta form.

 

Anledningen till att den har så många utskärningar är att jag vill tillverka den ur vattenskurna rostfria plåtar som sedan hålls ihop av skruvförband så den förblir demonterbar.

 

Remspännaren består av en skruv på sidan med rulle.

 

Är någon intresserad så är orginal kuggvinkelväxeln till salu. den har demonterats. jag kan leverera den nyrenoverad med nya lager.

vinkelväxel.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant!

CV knut både på ingående och utgående axel?

 

🛠️

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej det blir bara mellan växel och motor men jag snålade lite så cv-axel får vänta.

 

kör på dubbelkardan som satt men nu ser jag till att få rätt vinkel på motorn.

 

har snart fått hem alla delar till den. Lägger upp bilder när den är ihopmonterad.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj nu får jag skämmas, här borde jag uppdaterat.

 

Den är iordning o har testats i båten.  Bidde lite ändringar förra vintern, passade på o sänka motorn och vinkla den så knutarna får rätt vinklar (samma vinkel)

 

Bytte ut motorkuddar och förstärkte motorbädden så nu går det fint upp till 6knop. Sista 1-1,5knopen (innan jag fullständigt tvärbromsas av skrovbegränsningar) vibrerar fortfarande mer än behagligt men det skulle nog kunna åtgärdas med bättre knutar typ cv.

 

Sedan blir man ju aldrig helt sams med 2-cyl diesel om man är van vid 4-cyl eller mer :)

 

men jag har lite andra framtidsplaner för båten så det kommer inte ske varken annan motor eller nya knutar/axel. (Större motor är jag inte intresserad av (skulle isf vara för fin gång men blir lite overkill i en sådär gammal båt)

 

Har köpt på mig ett begagnat S-drev för framtiden, tanken är att göra en ordentlig badplattform som också är en skrovförlängning, har ritat upp den i teorin, omvandlade lite gamla Albin 21 - ritningar som fanns på på nätet till 3D  och fortsatte formerna på skrovet så jag inte skulle påverka egenskaperna negativt (den får då ganska exakt skrovformen från en Albin 25 om man kikar på dom ritningarna i Cadden.

 

Med det upplägget skulle jag helt slippa  kardanknutar som jobbar i elak vinkel :)

Men då måste jag placera drevet i utbyggnaden under "golvet" o flytta bak rodret för att få det vettigt så det skulle bli en del plastande o arbete.

 

Blev ett stort ryck i vintras, passade på o blästra hela båten i vintras (med sand själv) o epoxibehandla den enligt konstens alla regler,, jäkla projekt, massa lager hård bottenfärg, ingen blästerhade jag heller innan så det fick bli en bläster, kompressor och sedan bygga ett friskluftsystem till masken för att våga använda den (NEJ jag använde inte kompressorluft i masken).

 

Med facit i hand så är det billigt att lämna bort eller hyra isbläster för det är ett satans jobb om man inte använder stoor bläster och monsterkompressor, jag fick hålla mig med en 7,5hk o pelabläster med munstycke 2,5mm. Låna ett friskluftsystem är nog inte heller en dålig affär men jag vill kunna ha det när jag plastar/blästrar/lackar i framtiden, kostade väl typ 3.000kr o bygga+en del tid+lite egenbyggda delar.

 

Kör nu utan bottenfärg o jäkla vad bra det fungerar. Har svampar av skrovet 3ggr under säsongen med cyklop och svamp och det lossnar på direkten, en skrovborste får det bli till nästa år. Hastighetsmässigt påverkas inte båten alls av påväxt (bränsleförbrukningsmässigt är ju svårt o märka i en sånär båt :P)

 

Men kan bara fylla i om någon av dom typ 215 andra Albin 21ägarna skulle undra (minus ni som redan har drev) hur det fungerar med uppgradering/ersättning av vinkelväxeln,  jag kan bara säga att det är möjligt med remdrift på båtar men man får inget sådant system färdigt direkt utan lite egendimensionering och byggtid :P

 

 

Edited by Zephyrlius
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy