Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Zephyrlius

Albin 21 uppgradering av drivlina/motorkuddar vinterprojekt

Rekommendera Poster

Köpte mig en Albin 21 innan semestern med en Vetus m2.06 från 2006.

 

Första turen skar en kardanknut på den mellan vinkelväxeln och motorn. Denna ersattes innan semestern och båten har fungerat. Dock vibrerar båten mycket men det verkar inte bero så mycket på drivlinan då den vibrerar även med neutralen i.

 

Tänker mig att jag ska se över motorkuddarna och eventuellt byta ut dessa, har kollat lite och såg att det fanns hydrauliska motorkuddar till den. Åsikter om dessa?

 

Tänker även att jag ska minimera knutvinklarna så mycket det går genom att istället vinkelställa motorn mer.

 

Någon som har en Albin 21 som kan ge förslag på hur man bäst kan få till den så den blir så vibrationsfri som möjligt och får en driftsäker drivlina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilder tack!

Intresant fråga då installationen är lite utöver det vanliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt är ju att montera en grej som tar upp kraften från propellern vilket ger mindre vibrationer från motorn. Då kan du montera nya mjukare motorkuddar/fästen också. 

 

Låter spontant som motorn rört sig och inte längre är i linje med propellern? Hade du bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Funkis säger:

Ett sätt är ju att montera en grej som tar upp kraften från propellern vilket ger mindre vibrationer från motorn. Då kan du montera nya mjukare motorkuddar/fästen också. 

 

Låter spontant som motorn rört sig och inte längre är i linje med propellern? Hade du bilder?

 

Maskinen driver genom en vinkelväxel, så maskinen ligger över axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden så att den inte faller i glömska, och hoppas på bilder från Ts.

Intressant konstruktion för den teknikintresserade, vinkelväxel med kedja, som driver propelleraxeln som går ut under maskinen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-02 på 09:22, Funkis säger:

Ett sätt är ju att montera en grej som tar upp kraften från propellern vilket ger mindre vibrationer från motorn. Då kan du montera nya mjukare motorkuddar/fästen också. 

 

Låter spontant som motorn rört sig och inte längre är i linje med propellern? Hade du bilder?

Du har nog missat lite. Det sitter en vinkelväxel mellan backslag och propelleraxel, så det finns ingen propellerkraft på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-01 på 20:41, Zephyrlius säger:

Köpte mig en Albin 21 innan semestern med en Vetus m2.06 från 2006.

 

Första turen skar en kardanknut på den mellan vinkelväxeln och motorn. Denna ersattes innan semestern och båten har fungerat. Dock vibrerar båten mycket men det verkar inte bero så mycket på drivlinan då den vibrerar även med neutralen i.

 

Tänker mig att jag ska se över motorkuddarna och eventuellt byta ut dessa, har kollat lite och såg att det fanns hydrauliska motorkuddar till den. Åsikter om dessa?

 

Tänker även att jag ska minimera knutvinklarna så mycket det går genom att istället vinkelställa motorn mer.

 

Någon som har en Albin 21 som kan ge förslag på hur man bäst kan få till den så den blir så vibrationsfri som möjligt och får en driftsäker drivlina.

Om axeln har kardanknutar är det viktigt att backslagsaxeln och vinkelväxelns axel är parallella. Annars blir det vibrationer. Det bästa är att montera en axel med homokinetiska knutar typ Aquadrive. Då orsakar knutarna inga vibrationer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Rollen säger:

Om axeln har kardanknutar är det viktigt att backslagsaxeln och vinkelväxelns axel är parallella. Annars blir det vibrationer. Det bästa är att montera en axel med homokinetiska knutar typ Aquadrive. Då orsakar knutarna inga vibrationer.

 

Exakt det var detta jag ville komma fram till om Ts dyker upp igen.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkelväxel? Jaha... det visste jag inte. Men hur känslig är den för fel i inriktning tänker jag iaf?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Funkis säger:

Vinkelväxel? Jaha... det visste jag inte. Men hur känslig är den för fel i inriktning tänker jag iaf?

 

Med knutkors är det som Rollen skriver nödvändigt att axeln(maskinen) före första korset och axeln (vinkelväxeln) efter sista korset är parallella.

Om det finns splines på axeln måste man se till att korsen lingerar.

 

Alltså är kraven på installationen större än på en vanlig installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta det sena svaret, hade inga bilder men idag var jag vid båten och tog några.

 

Som konstaterats i tidigare inlägg så är det en "V-drive"-lösning, motorn ligger ovan axeln i omvänd riktning sen vinkelväxel mot axeln. den har splines.

 

Såg att det skrevs i ett inlägg att det är kedja i vinkelväxeln, är du säker på detta?, jag har själv ingen aning. Men trodde det var en kuggväxel?

 

En lösning som jag ser det för att få en tillförlitligare drivlina är att tilta motorn som utgående axel och bygga en ny "växel" som bara hanterar höjdskillnaden, ingen vinkel, typ remtransmission eller kedja. dock är det ju en ganska omfattande ombyggnad så finns det en enkel lösning som får den att gå bra så mottages denna :)

 

Sedan kan man konstatera att det inte bara är transmissionens fel att vibrationer uppstår då motorn även vibrerar mycket i friläge

IMG-0150.JPG

IMG-0153.JPG

IMG-0154.JPG

Redigerad av Zephyrlius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok bra bilder, säkert inte så många som sett en dylik installation, förekommer ibland på andra sidan atlanten.

 

Ser att original motorbädden inte använts, utan maskinen står på vinkeljärn, en metod som inte brukar rekommenderas då det sägs att det genererar vibrationer, (inget stöd under utan vinklarna kan flexa lite som dom vill).

Dessutom ligger ju den nya motorbädden högre än original, hur blir det då med att första och sista del i kardanaxeln måste vara paralella? (även detta genererar vibrationer)

Man brukar även avråda från att använda kardanstänger som drivning av propellrar, men det förekommer vid endel installationer, bland andra denna med en VP MB 10 , men det är nog ett råd till glada amatörer, experter som vet vad som behövs för att få till det med knutkors och kardaner kan få till bra drivlina med dylikt.

Till sist tror jag att dina gummikuddar som maskinen står på är onödigt mjuka, alla förordar sådana nu.

 

Till sist Jo är det original vinkelväxel du har är det kedja i den.

 

Ja det var väl allt jag hade att svamla om detta, håll oss underrättade om hur detta utvecklas då vi är några här på MG som intresserar oss för dylika apparater.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står vinkelväxeln på gummikuddar? Är det en fördel /nödvändigt? 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Rascal säger:

Står vinkelväxeln på gummikuddar? Är det en fördel /nödvändigt? 

/Claes

 

Bra fråga!

Ja den står på liknande kuddar som återfinns på MD2-3, dessa brukar vara rejält hårda.

Tycker mig känna igen Albins skruvar och teknik, så det är säkert original, om det är nödvändigt är mitt spontana svar nej, men jag tror utan att veta, att det förhindrar propeller ljud att fortplanta sig i skrovet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en tråd på Maskinisten, förmodar att den är din.

Där var en av gafflarna på en knut sönder, har du svetsat på en ny gaffel?

I så fall, är gafflarna i båda ändar helt parallella, ser inte så ut på dina bilder, men kan vara kameran som luras.

Dessutom ser maskinen ut att vara förskjuten åt ena sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra information! tackar

 

Gällande synbar snedhet så är detta bara på bilderna, det kan man inte se i verkligheten.

 

Ska försöka göra mig av med vinkeljärnsinfästningen och försöka få ner motorn så mycket som möjligt tänker jag.

 

Kanske t.o.m. vinkla motorn så vinkeln blir bättre, får se lite hur jag gör.

 

Det finns ingen här på forumet med en liknande båt och nyinstallerad motor?

 

Att helt frångå kardanknutar i denna installation skulle innebära att man får tilta motorn till axelvinkeln vilket är ganska hög vinkel men faktiskt godkänd enligt motorspecen för konternuerlig drift.

 

Lutar åt att motorkuddarna kommer att bytas till Vetus hydrauliska motorkuddar eller nåt liknande.

 

Stämmer att det är min tråd du hittat, funderade på om jag skulle länkat till den men visste inte hur reglerna kring det lydde.

 

Tycker i alla fall fortsatt arbete med detta hör hemma mer på detta forum.

 

Här finns lite bilder på en gammal ritning av motorinstallationen, kan vara intressant kanske för folk att se

 

https://digitaltmuseum.se/011024759233/ritning/media

Redigerad av Zephyrlius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sent svar. Ts kanske redan har löst problemet, men jag har liknande motorinstallation.

 

Jag har pratat med vetus om vibrationer. Om motorn vibrerar byt motortassar, det hjälpte mig med tomgångsvibrationerna. De första motortassarna som levererades med m2.06 passade inte alla installationer. Ksteun35v heter de nyare motorfästena. Kostar en del, men det är värt investeringen.

 

Beträffande vinkelväxel finns det två varianter, en med kedja och en med kugghjul. Det är lätt att se vilket man har genom att testa rotera på ena axeln, har den andra axeln motsatt rotationsriktning så är det kugghjul i vinkelväxeln.

 

Dela gärna med dig om och hur du löst problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min låga närvaro, lite saker har hänt.

 

Jag har lyft ur motorn ur båten och rengjort allt i motorrummet.

 

Jag har tänkt i liknande tankar att byta ut motorkuddarna, det får bli KSTEUN35v.

 

Ska passa på att gå igenom motorn ordentligt, byta olja, filter, bränslefilter, ställa ventilspel....

 

Kommer därefter påbörja arbetet med en ny motorbädd.

 

Jag har en kugg-vinkelväxel i min. Det lite dumma med min Vetusmotor är att den jobbar på fel håll, den utväxling jag egentligen borde ha vid framdrift är backutväxlingen så jag skulle egentligen varit gladare om jag hade den med kedja.

 

För att bli klar inför nästa sommar är min tanke att luta motorn/sänka infästningarna så att det blir bättre förhållanden för knutarna.

 

Sedan om tid finnes är tanken att öppna upp vinkelväxeln och se om jag kan tillverka två nya axlar, alternativt montera kedjehjul på befintliga och på så sätt få rätt utväxling.

 

Det lämnar jag som lite bonus om jag har tid, det fungerar ju i dagsläget även om motorn går väl högvarvig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Zephyrlius:

Ursäkta min låga närvaro, lite saker har hänt.

 

Jag har lyft ur motorn ur båten och rengjort allt i motorrummet.

 

Jag har tänkt i liknande tankar att byta ut motorkuddarna, det får bli KSTEUN35v.

 

Ska passa på att gå igenom motorn ordentligt, byta olja, filter, bränslefilter, ställa ventilspel....

 

Kommer därefter påbörja arbetet med en ny motorbädd.

 

Jag har en kugg-vinkelväxel i min. Det lite dumma med min Vetusmotor är att den jobbar på fel håll, den utväxling jag egentligen borde ha vid framdrift är backutväxlingen så jag skulle egentligen varit gladare om jag hade den med kedja.

 

För att bli klar inför nästa sommar är min tanke att luta motorn/sänka infästningarna så att det blir bättre förhållanden för knutarna.

 

Sedan om tid finnes är tanken att öppna upp vinkelväxeln och se om jag kan tillverka två nya axlar, alternativt montera kedjehjul på befintliga och på så sätt få rätt utväxling.

 

Det lämnar jag som lite bonus om jag har tid, det fungerar ju i dagsläget även om motorn går väl högvarvig.

 

Menar du att när du lägger i framåtläge på motorn så går båten bakåt? 

Om jag fattat rätt så verkar det som du borde byta propeller från vänstergående till högergående eller tvärtom, beroende vad som sitter där nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså  när jag för reglaget framåt går båten framåt men den utväxling jag får på drivlinan överensstämmer med backlägets utväxling.

 

Att byta propeller skulle delvis lösa problemet men den skulle även kräva en annan lutning för att få rätt utväxling.

 

Min tanke är att istället ändra utväxlingen i vinkelväxeln.

 

Jag har gjort en liten tanketabell och mätt upp nuvarande drivlina med varvtalsmätare.

 

Se bilaga.

 

image.thumb.png.981b948db2699bee0b18d4af5d773046.png

 

Övre, undre är axlarna ut ur vinkelväxeln.

Redigerad av Zephyrlius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man arbetar med utväxling på det viset brukar man byta propeller till en med större diameter och/eller högre stigning. 

Dvs - det låter i mina öron som du har fel propeller, sannolikt sitter originalet kvar. Du skulle behöva skifta vä/hö, samt annan stigning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklare ,och billigare att bara byta propeller?

Ett propellerföretag jag brukar rekommendera brukar byta in den gamla proppen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo förmodligen är annat propellerval den billigare vägen om man ser till vad det skulle kosta att lämna bort men axlar kan jag fixa själv, inte propeller den får jag betala för men det kanske är bättre att bita i det sura äpplet.

 

Misstänker att det av forumregelskäl inte går att skriva ut vad företaget heter i tråden men skulle du kuna skicka PM till mig gällande företaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Zephyrlius:

Jo förmodligen är annat propellerval den billigare vägen om man ser till vad det skulle kosta att lämna bort men axlar kan jag fixa själv, inte propeller den får jag betala för men det kanske är bättre att bita i det sura äpplet.

 

Misstänker att det av forumregelskäl inte går att skriva ut vad företaget heter i tråden men skulle du kuna skicka PM till mig gällande företaget.

Vi brukar kunna skriva ut företagens namn om vi inte bara skriver om ett företag i alla inlägg. 

Många, liksom jag själv, har väldigt bra erfarenhet av Propellertrim i Stockholm. Det finns andra och vad jag har förstått så är de flesta propeller-företag bra att ha att göra med, åtminstone om de funnits ett tag i branchen. 

Redigerad av ChristerN
Särskrivning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Zephyrlius:

Alltså  när jag för reglaget framåt går båten framåt men den utväxling jag får på drivlinan överensstämmer med backlägets utväxling.

 

Att byta propeller skulle delvis lösa problemet men den skulle även kräva en annan lutning för att få rätt utväxling.

 

Min tanke är att istället ändra utväxlingen i vinkelväxeln.

 

Jag har gjort en liten tanketabell och mätt upp nuvarande drivlina med varvtalsmätare.

 

Se bilaga.

 

image.thumb.png.981b948db2699bee0b18d4af5d773046.png

 

Övre, undre är axlarna ut ur vinkelväxeln.

Om backslaget arbetar i fel lägen för fram respektive back, kanske du måste skifta lägena på vajrarna i reglaget och byta propellerriktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Företaget heter Riwalls i Sjötorp, inte nog med att du får en propeller som går åt rätt håll du kan även få en beräkning så du får en optimal stigning och diameter för din båt, till ett pris som knappast kan slås av någon verkstad i mera tättbefolkade områden.

Här är inga flådiga lokaler med kundmottagare, utan du pratar med den som gör och kan jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Pentax:

du pratar med den som gör och kan jobbet.

Det ska vara självklart men vore väl underbart om folk kan sitt yrke!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Faderullan:

Även om man har drivknutar så måste flänsarna på kopplingen och vinkelväxeln vara parallella. Annars uppstår intressanta fenomen, kolla videon nedan.

Drivknutar förklarade

 

Bra detta kan inte upprepas för många gånger!

Bra film!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer, väldigt bra video.

 

Detdär är en av orsakerna till mina vibrationer.

 

Nu är målet att optimera vinklarna och återinstallera motorn.

 

Sedan får det bli att byta propeller.

 

Ska fixa lite bilder på progressen. Alltid kul med bilder.

Redigerad av Zephyrlius
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...