Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Odette

Digitalisera motorns instrument

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en stor motorbåt/skepp med två volvo Tamd122D maskiner . Båten är en Arion 61. Den har varit i medelhavet i många år och har nu fraktats hem av mig och min sambo för att bo på den. En vinter och två somrar avklarade i Sverige :). Till min fråga då: 

Medelhavet har gjort att Instrumenten på flybridge inte fungerar längre (även några inombåts. Jag har lyckats på igång några genom att plocka isär dem och ta bort korrosion. Ska jag köpa nya mätare så blir det många tusenlappar. Givarna verkar det inte vara något fel på. Varje mätare kostar runt 2000:-. Det kanske finns ersättning som är mycket billigare, det har jag dock inte hittat. Men det jag lurar på nu är att kanske se till att digitalisera alltsammans och istället ha tablets istället och telefon för att se dem. Jag har googlat en del och hittat nåt som heter seasmart som verkar göra det som jag vill. Men jag är inte riktigt med på vad det är jag behöver, eller om det finns andra smartare lösningar?

Någon som har erfarenheter eller idéer? Produkter de kan rekommendera? Tacksam för all hjälp!

Redigerad av Odette

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just gjort en installation i min båt med Actisence EMU-1 och kopplat den via NMEA2000 till en plotter. Det har gått väldigt smidigt och blivit bra.

Mina erfarenheter så här långt är att det blir betydligt dyrare än man trott från början. Det går åt kablage och t-stycken samt att alla enheterna kostar en bra slant.

Just nu så funderar jag på om man inte skulle ha en separat display för motorinstrumenten så man slipper växla för att se motordata.

Nu när man fått allt på plats så är det dock väldigt enkelt att lägga till saker i nätverket och få in det i plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter sonika väldigt intressant. Jag ser i min gamla plotters multifunktionsdisplay att den är förberedd för att visa motordata via NMEA.

 

Men i en bisats i din fråga ställer en något förteckt fråga om det går att köpa vanliag analoga instrument billigare...

Javisst, Volvo Penta är ju överlag väldig dyrbara med resevdelar. Oljetrycks-, oljetemp, voltmeter, ampermeterö tankinstrument etc som är Ø52mm finns från många olika tillverkare. VDO är väldigt bra men rätt dyra. Biltema har en hel serie med sådana instrument, som är billiga, och prismässigt mittemellan finns det bland annat Wena, iallafall då de gäller tankinstrument.

Vanligtvis brukar Volvo Pentas oljetrycksgivare lira ihopa med Biltemas oljetrycksinstrument, eu-standard.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Actisence EMU-1 verkar ju göra typ det jag är ute efter! Hur gör man för att få det på en androidenhet sen då?

Vad menar du wreckdiver att "enheterna" kostar? Det räcker kanske inte med en EMU-1 om man har två maskiner som jag? Som jag förstår det så ansluter jag helt enkelt de kablar som går till instrumenten idag, in till EMU-1 och sen en NMEA-kabel till plottern? Men visst, det blir alltid dyrare än vad man tänkt sig när det gäller båt ;).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med enheterna menar jag att när man har satt dit sin EMU-1 så vill/ska man konfigurera den och då åker man på att köpa en enhet som kopplar ihop NMEA2000-bussen men din dator, NMEA2000 - USB. Ska du sen ha någon annan enhet, tex tankgivare så i mitt fall köpte jag en Maretron och kopplade in i bussen. När den sen skulle konfigureras, vilket man måste göra så var den NMEA2000 - USB som jag köpt inte kompatibel med Maretron så då skulle jag bli tvungen att köpa en likadan enhet men från Maretron. Dessa enheter kostar mellan 2-10000 kronor stycket så det drar snart iväg i kostnader. Nu lyckades jag få låna en enhet av min leverantör så det ordnade sig.

Men det är en svåröverskådlig installation om man inte gjort det förut och det är lätt att man glömt något vid planeringen vilket gör att kostnaderna blir högre än man tänkt sig.

 

Med detta sagt så är jag väldigt nöjd med min installation och nu när den är på plats så är det väldigt enkelt att utöka med ny funktionalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag får lära av dina misstag/erfarenheter då!

Borde det inte finnas en liknande produkt som har usb-koppling då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...