Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
kingfreddie

Ladda startbatteri med solpanel?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en liten finnsport 540 HT 50hk som jag hade tänkt sätta en solcell på för att ladda batteriet.

 

Solcellens info var följande:

12V 10W 38 X 22 CM PolyCrystalline Transparent Epoxy Resin Solar Panel With Alligator Clip Wire

Features: 
10W 12V PolyCrystalline Cells Solar Panel.
High efficiency and excellent performance. It comes with block diode (stop reverse discharge).
Suitable for a variety of equipments, emergency lights, advertising lights, traffic lights,  electric fans, solar water pumps, motorbike, boat, etc..

 

Mina frågor är väl dessa:

 

1. Räcker 10w för att underhållsladda batteriet? Hur lång tid tar de att ladda upp ett 60ah batteri som är nästan tomt med 10w? Om vi räknar med sol...

 

2. Behöver man nåt som stoppar laddningen när batteriet är fullt? Eller kan den ligga på och ladda hela tiden?

 

3. Är det nån annan som använder solceller här för att ladda batteriet? Hur många w är era på?

 

4. Är det nån som har nån annan matnyttig info om solceller på båt så uppskattas det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Absolut räcker det, om du inte har annat påslaget också. Att ladda fullt (eller åtminstone 80% eller så) får du nog räkna med åtminstone 1-2 veckor.

2. Den panelen är så liten att du knappast behöver en regulator. Men annars duger nog billigast billiga.

3. Ja, c:a 100W för 400Ah

4. Enklast är nog att söka på forumet

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du verkligen någon extern laddning till startbatteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10W ger ju 0,83A i 12v. då kan du räkna med minst 72h soltid, så minst en vecka som IngemarE skriver. men du skall inte ladda batteriet fullt utan enbart underhållsladda och då funkar givetvis 10W

 

Jag har 60W solpanel för 2 st förbrukningsbatterier och 1 st startbatteri, totalt drygt 300Ah. Räcker för underhållsladdning och kylskåpet när man ligger ute i naturhamn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. En 10W panel ger i snitt 3,3Ah/dygn under sommaren. En bra tumregel är att räkna med är att en panel ger 4 ggr sin märkeffekt per dygn.

2. Man ska absolut ha en solcellsregulator så att man inte laddar sönder batteriet. Kostar <100kr på eBay.

3. Jag har en 10W panel med regulator till mitt startbatteri. Från början för att batteriet började bli dåligt och på hösten kunde det bli litet långt mellan turerna. Senare hade jag en generator som inte laddade. På en dag ger solpanelen betydligt mer än vad som krävs för en start (100A i 10 sek = 0,28Ah). Solpanelen underhåller batteriet även på vintern.

4. solarlab.se har en kunskapsbank med mycket information.

 

Montera solpanelen horisontellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo underhållsladda är väl det jag vill.. för det kan som sagt bli lite långt mellan turer för mig med!

 

Vilken regulator är de man ska ha? Kan nån ge mig en länk till rätt sort på eBay?

 

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kingfreddie säger:

Jo underhållsladda är väl det jag vill.. för det kan som sagt bli lite långt mellan turer för mig med!

 

Vilken regulator är de man ska ha? Kan nån ge mig en länk till rätt sort på eBay?

 

Tack för hjälpen!

Den här t.ex.

http://www.ebay.com/itm/10A-20A-30A-PWM-LCD-Solar-Panel-Battery-Regulators-Charge-Controller-12V-24V-EG-/162574724071?var=&hash=item25da356be7:m:mGyil7XIifSSXiGYkveVbag

 

Då får du ju dessutom USB-uttag där du kan ladda t.ex. mobilen.

Ca 69 kronor inklusive frakt, levererad direkt i din brevlåda!

Jag häpnar hela tiden vilka fynd man gör på ebay. Känns nästan inte riktigt klokt!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valfritt. Minsta - 10A räcker gott. Men ser nu att 20A är två kronor billigare!

Kan ju kanske vara bra, om du skulle vilja koppla in den på en större panel - större än 100W.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt en sådan har jag. 10A räcker. Min sitter på skottet vid nedgången så jag ser direkt vilken spänning jag har i startbatteriet.

Nu har jag lyxat till det lite, några seriekopplade lysdioder kopplade till lastutgången som ställts in så att de lyser i 1 tim efter att solen slutat lysa. "kostar" 20mAh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag borde väl egentligen göra en ny tråd för detta men har sett att volt mätaren i min båt inte funkar.

 

Vad är volt mätaren till gör egentligen? Är det bara en som volt mätaren i en multimeter? Så att man ska se att batteriet laddas när man gasar på?

 

Hur ska den kopplas? Är de bara att koppla till minus och plus på batteriet? Tänkte om de är så att sladdarna fattas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, kingfreddie säger:

Jag borde väl egentligen göra en ny tråd för detta men har sett att volt mätaren i min båt inte funkar.

 

Vad är volt mätaren till gör egentligen? Är det bara en som volt mätaren i en multimeter? Så att man ska se att batteriet laddas när man gasar på?

 

Hur ska den kopplas? Är de bara att koppla till minus och plus på batteriet? Tänkte om de är så att sladdarna fattas.

 

 

 

En - som jag tycker - viktig fråga i detta sammanhang;

 

Vad har du för båt!? och hur använder du båten!?

Det sägs ju av oss fackidioter;"Att mäta är att veta"

 

Om man då har ett instrument, men inte vet hur man skall tolka mätvärdena - då är det fullständigt totalt meningslöst.

I min båt visa loggen spänningen (Volt) med en viss inställning. Det är ett visst spänningsfall fram till instrumentet. Motorinstrumentet visar också spänningen på, i första hand startbatteriet. Det värdet ligger i stort sett lika med det verkliga värdet. Sen har jag många andra möjligheter att mäta. För mig duger det gott. Skulle nåt inte fungera, så kan jag lösa det problemet.

En voltmeter visar spänning - dvs Volt, motsvarar ungefär det trycket som finns i elledningarna.

Ett fulladdat batteri i viloläge. Dvs inte laddats eller urladdats på en viss tid - ett dygn kanske, skall visa 12,74 Volt.

Ligger spänningen på 12,00 volt, så är batteriet i princip tomt och är på god väg att förstöras.

Spänningen bör aldrig sjunka under 12,30 Volt och bör laddas snarast.

När ett blybatteri uppnår spänningen 14,4 Volt under laddning så är det fulladdat. Fortsätter spänningen att stiga, så gasar batteriet - och det är heller inte bra.

Det hela enkelt uttryckt.

Skulle det fattas trådar mellan batteriet och instrumentet, så kan det ju av det som gör att inte instrumentet visar nåt. En klen ledning bör avsäkras så nära batteriet som möjligt.

Ett batteri på 12 volt, är visserligen en klenspänningsanläggnig, men definitivt en "starkströmmsanläggning". Blir det en kortslutning kan det bli en redig smäll: Ni behöver inte prova - det har jag redan gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså båten används som fritidsbåt och används lite då o då.. en finnsport 540 HT med 50hk.

 

Alltså jag har lite koll på hur elektronik fungerar men det jag undra var väl om volt mätaren fungerar för att kolla batteriets laddning eller om generatorn fungerar... eller både och. Samt hur den ska kopplas ifall det är så att sladdarna fattas.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den typen av båt behöver man ju inte nåt avancert.

jag skulle köpt en tångamperemeter från biltema.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/

 

Det är ju en multimeter som du kan mäta mycket mer än vad du behöver. Ström kan du mäta genom att omsluta ledningen med tången och den fungerar både på växelström (hemma) och likström (i båten)

Mäter du strömmen i den ledningen som går till/från batteriet vid pluspolen, så ser du om generatorn laddar.

Mäter du spänningen över batteriet och den stiger från under 13 volt till över 14 volt, så laddar generatorn också när motorn går och du inte har nån batterladdare  inkopplad.

Med tångamperemeterns mätsladdar och instrumentet rätt inställt kan du ju mäta över voltmetern. Finns det spänning, så är instrumentet kanske kass. Finns det ingen spänning, så ligger felet troligtvis nån annan stans.

Det är naturligtvis lätt för mig att sitta här och skriva - kanske inte helt enkelt bland ev kabehärvor i båten. Förhoppningsvis inte så omfattande i en så pass liten båt.

Lycka till med felsökningen i EL-ändet. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, kingfreddie säger:

Alltså jag har lite koll på hur elektronik fungerar men det jag undra var väl om volt mätaren fungerar för att kolla batteriets laddning eller om generatorn fungerar... eller både och. Samt hur den ska kopplas ifall det är så att sladdarna fattas.....

Både och. Kopplas till batteriet via huvudströmbrytaren och vanligtvis även via tändningslåset. Instrument drar ju lite ström och man vill ju inte tömma batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta fallet är det alltså en enkel solcellsregulator för 68kr lämplig för underhållsladdning startbatteriet. I den sitter en voltmeter så att man har en enkel kontroll av spänningen i batteriet. Egenförbrukningen vet jag inte (ska kolla vid tillfälle) men de brukar ligga på 20-30mA.

 

Solar Charge Controller.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt en sån, 20A, tog 20 eftersom priset var samma som 10A. Var de dumt eller? De borde väl klara mindre A lika bra som 10A modellen?

 

Fick solceller idag.. när solen lyste så fick jag 21.5v och när de var moln så gick de ner till 18-19v.

 

Är det därför man har spänningsregulatorn? För att få ner spännongen till runt 13v ? För de är väl nåt sånt en laddare ger?

20170802_112619.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

För den typen av båt behöver man ju inte nåt avancert.

jag skulle köpt en tångamperemeter från biltema.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/

 

Det är ju en multimeter som du kan mäta mycket mer än vad du behöver. Ström kan du mäta genom att omsluta ledningen med tången och den fungerar både på växelström (hemma) och likström (i båten)

Mäter du strömmen i den ledningen som går till/från batteriet vid pluspolen, så ser du om generatorn laddar.

Mäter du spänningen över batteriet och den stiger från under 13 volt till över 14 volt, så laddar generatorn också när motorn går och du inte har nån batterladdare  inkopplad.

Med tångamperemeterns mätsladdar och instrumentet rätt inställt kan du ju mäta över voltmetern. Finns det spänning, så är instrumentet kanske kass. Finns det ingen spänning, så ligger felet troligtvis nån annan stans.

Det är naturligtvis lätt för mig att sitta här och skriva - kanske inte helt enkelt bland ev kabehärvor i båten. Förhoppningsvis inte så omfattande i en så pass liten båt.

Lycka till med felsökningen i EL-ändet. ;)

 

Jag har en sån här millimeter som på bilden... de är väl nästan samma.. Och de är inget större sladdkaos eftersom båten är liten så borde ordna sig.

20170802_112900.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte alls samma, även om den du har är rätt användbar.

Kolla lite på vad en tångamperemeter kan göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit och mätt: Regulatorns egenförbrukning är 6mA dvs 0,144Ah per dygn.

I december kan vi räkna att solpanelen producerar 4Wh per dygn eller 0,33Ah dvs vi har forfarande ett överskott.

Det finns även ett USB-uttag, visserligen lämnar det bara 1A men det kostar inget extra.

För 69kr kan man inte säga annat än att det är ett fynd. 

Lägg till en 10W panel, totalpriset 269kr för att hålla batteriet laddat året runt. Ganska oslagbart. Och en voltmeter på köpet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, kingfreddie säger:

 

Jag har en sån här millimeter som på bilden... de är väl nästan samma.. Och de är inget större sladdkaos eftersom båten är liten så borde ordna sig.

20170802_112900.jpg

 

Med en så multimeter kan du ju mäta allt som du kan mäta med en tångampermeter. Skillnaden är att när du skall mäta ström, måste du koppla loss den ledning du skall mäta på och koppla in instrumentet i serie i den krets du skall mäta. Med en tångamperemeter omsluter du bara ledaren med tången.

Dvs - det krävs en hel del jobb och att man vet vad man håller på med - om man skall mäta ström med en multimeter.

Sen i ditt fall duger det nog bra med den multimetern du har - bara du kan tolka mätvärdena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska sladdarna gå från volt metern? Ska man koppla den parallellt med batteriet bara? Det känns väl mest logiskt... då visar den ju laddning på batteriet när motorn är av och sen vad generatorn levererar till batteriet när motorn kör.

 

Eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, kingfreddie säger:

Hur ska sladdarna gå från volt metern? Ska man koppla den parallellt med batteriet bara? Det känns väl mest logiskt... då visar den ju laddning på batteriet när motorn är av och sen vad generatorn levererar till batteriet när motorn kör.

 

Eller tänker jag fel?

Det står i mitt tidigare inlägg ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Eld- säger:

Det står i mitt tidigare inlägg ovan.

Jo men förstod inte riktigt.. om jag kopplar de på tändningslåset så är de ju automatiskt även kopplat på huvudbrytaren.

 

Så jag sätter plus på startnyckelns mellanläge och sen minus Kan jag dra direkt till batteriet, eller nån annan närmare minusanslutning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kingfreddie säger:

Jo men förstod inte riktigt.. om jag kopplar de på tändningslåset så är de ju automatiskt även kopplat på huvudbrytaren.

 

Så jag sätter plus på startnyckelns mellanläge och sen minus Kan jag dra direkt till batteriet, eller nån annan närmare minusanslutning?

Japp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...