Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mkillen

gasreglaget fastnar ibland

Rekommendera Poster

lite random fastnar gasreglaget(spaken) när man ska lätta på gasen. Man får jucka fram o tebax ett par ggr så går det sen plötsligt. Alltid vid samma varvläge(rätt lågt) det händer, men man får ju lätt panik ändå. Fick vända ut igen när jag skulle stanna o tanka i Vaxholm häromdan och sedan köra in när det lossnat.

 

Vad är dom vanligaste orsakerna till detta beteende?

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande problem, det gick inte att öka över halvfart. Kopplade loss wiren från motorn, reglaget gick lätt och det funkade utan problem att gasa direkt på motorn. Köpte ny skitdyr wire, hjälpte inte. Tog isär reglaget, inget fel. 

Felet var att axeln bara var lagrad i en punkt i motorn som var sliten och drogs snett av reglaget. Gjorde en ytterligare lagringspunkt av lite plåtbitar ur skrotlådan, problemet löst.

Så se om du kan provocera fram felet och lokalisera det till reglaget eller motorn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja för mig är det tvärtom, går inte att dra ner farten kring halvfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med om att reglageboxen kärvat och för mig resulterade det i att det vart en salig röra av gas och växelkombinationer... Smörjde och problemet försvann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

insåg nu att det inte verkar va så lätt att öppna på denna reglagebox.

 

Dock testade jag att dra i reglaget i friläge, det gick bra, så borde väl vara vid motorn man ska smörja då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...