Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag når inte tillräcklig toppfart. Innan ni idiotförklarar mig så kan jag säga att jag har läst på mycket, se mitt resonemang nedan.

Jag hoppas jag har missat något, kom gärna med tips!

 

Båt: Bella 621 DC (6.18m lång, 2.44 bred, väldigt V-bottnad)

Motor: Mercury Verado 200hk (4cyl med kompressor). Max hk för båten är egentligen 175hk.

 

Började med 13.6 21p Mercury Enertia

Då gjorde båten 39knop och varvade ca 5700rpm då jag trimmade rejält

Bytte sedan till en Mercury Marine Mirage Plus 19p enligt beräkningsprogrammet.

Då gör båten 40knop med maximalt trimmad motor och den varvade ca 5900rpm men då var nästan propellern i luften...

Jag trimmade aldrig så extremt med första propellern.

 

Ja, ni förstår problemet. Två hack lägre stigning borde gett mig 3-400rpm extra och högre toppfart

Motorns maxvarvtal är 5800 - 6300rpm så jag bör sikta på det högre när jag kör själv.

 

Motorn verkar för övrigt må bra och båten accar något enormt med båda propellrarna!

Nu letar jag efter 17p-propeller men det känns väldigt konstigt på en sån stor motor/båt.

Jag letar begagnat, vill inte lägga 7000kr för en ny.

 

Hjälp mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några idéer?

Nu kör jag med Enertian och har trimmat ut ordentligt denna säsongen. Den gör 43 knop och varvar 5900rpm.  Det är ju ganska ok men ändå känns det som om en likadan båt med 150hk går lika snabbt.

Nu har jag börjat intressera mig för monteringshöjden då många säger att motorerna ofta är monterade för lågt.

Vad tror ni om det?

Jag vill inte tappa greppet vid högre sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom sista knopen är också dom dyraste, och beroende av skrovets form också. Ingen garanti att 50 hästar ger mer än några knop. 

 

Motorhöjd är som du nämner något att kika på. Här kan finnas ett par knop på toppen om den inte redan är hissad. 

 

Men, vad är tillräcklig toppfart? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillräcklig toppfart är 45 knop varje gång man försöker och gärna lite till vid extremt trim, hemlängtan och medvind. 

Får testa att lyfta den ett hack till nästa säsong. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...