Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Toxicated

Sjösäkerhet

Rekommendera Poster

Hej

 

Efter ett antal turer på sjön nu så vet jag hur lite en båt av min storlek syns (6m) , om min båt av någon anledning skulle sjunka på fem minuter så är sannolikheten att någon ser det en dag då det kanske är få båtar ute minimal, och skulle man då hamna i vattnet så är chansen att bli upptäckt i det närmsta obefintlig.

Som det är nu har jag dömanshand , flytväst, brandsläckare och mobilen i vattentätt fodral.

 

Nu kanske inte det är vanligt eller ens händer att båtar bara sjunker på några minuter helt oväntat, men man har ju barn och ansvar för andras liv så " better be safe then sorry" som det heter. 

 

Spontant tänkte jag en sånn "rökbomb" som man kan slänga i vattnet som drar uppmärksamheten till en. 

 

Hur resonerar ni kring sjösäkerhet och hur har ni rustat er för olyckor? 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju en större båt.

Men säkerhetsutrusrningen ombord är ungefär följande:

Flytvästar till alla ombord.

Brandsläckare x 2.

Brandfilt

Hästskoboj.

Kastlinor x 2

Nödsignalsats (inklusive fackla, det du kallar "rökbomb")

Träpluggsats

Kemisk läckagetätare.

VHF radio x 2

Extra ankare med kätting och lina.

Extra kläder

Nödproviant

Vanliga reservdelar till motorn

Verktyg

Handlampa

Omfattande förbandslåda

 

Vidare har båten två länspumpar, varav en är elektrisk.

 

Kanhända det finns mer grejer ombord som kansnke kan klassas som "säkerhetsutrustning"...

Vattentäta tänstickor, tändstål, kikare, badstege, orienteringskompass, regnställ med sydväst och stövlar.

 

Välj de saker från min lista du tycker känns mest relevanta.

Försäkringsbolagen brukar ha en folder med rekommendationer om sådana här saker.

...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cyklop, snorkel, simfötter och våtdräkt är väl ingen säkerhetsutrustning i ordets rätta bemärkelse, men bra att ha ombord när man fått linor i propellern eller kanske någon läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Jag har ju en större båt.

Men säkerhetsutrusrningen ombord är ungefär följande:

Flytvästar till alla ombord.

Brandsläckare x 2.

Brandfilt

Hästskoboj.

Kastlinor x 2

Nödsignalsats (inklusive fackla, det du kallar "rökbomb")

Träpluggsats

Kemisk läckagetätare.

VHF radio x 2

Extra ankare med kätting och lina.

Extra kläder

Nödproviant

Vanliga reservdelar till motorn

Verktyg

Handlampa

Omfattande förbandslåda

 

Vidare har båten två länspumpar, varav en är elektrisk.

 

Kanhända det finns mer grejer ombord som kansnke kan klassas som "säkerhetsutrustning"...

Vattentäta tänstickor, tändstål, kikare, badstege, orienteringskompass, regnställ med sydväst och stövlar.

 

Välj de saker från min lista du tycker känns mest relevanta.

Försäkringsbolagen brukar ha en folder med rekommendationer om sådana här saker.

...

 

 

Tack det var en diger lista :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Cyklop, snorkel, simfötter och våtdräkt är väl ingen säkerhetsutrustning i ordets rätta bemärkelse, men bra att ha ombord när man fått linor i propellern eller kanske någon läcka.

 

Ja det låter ju inte helt dumt - tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riskminimering. Att en båt sjunker beror ju på att nåt är trasigt, så att ha koll på sånt som kan gå sönder och få båten att sjunka är ett bra steg. Har man en liten, öppen plastbåt av typisk modell får den nog anses vara i det närmaste osänkbar så länge den inte blir översköljd upprepade gånger av brytande vågor, eftersom den helt saknar hål i skrovet. Så fort det finns genomföringar av olika slag ökar risken dramatiskt, och jag anser egentligen att inga båtar borde båtar ha genomföringar, förutom samlade till en isolerad brunn som har så höga sidor att de når långt över vattenlinjen.


Med flytväst förblir du flytande längre än du överlever i vattnet sett till kyla. Är det normala sommartemperaturer överlever du förmodligen i nån timme eller två. I ensiffrigt kan det gå snabbt. Minuter till medvetslöshet. Är du fetlagd överlever du troligtvis lite längre än om du är magerlagd. Eftersom finmotoriken försvinner mycket snabbt i kyligt vatten bör man omedelbart göra försök att påkalla hjälp med t ex mobiltelefon eller radio, vad man nu har, så att det är avklarat innan fingrarna sviker.

Med mobilen i vattentätt fodral som det går att använda telefonen "genom" bör du kunna ringa och få hjälp även om du är i vattnet. Det finns en hel del fall där folk räddats på det viset.

Att alltid hålla i sig med minst en hand när man står upp i båten, är en bra grundregel. Sjömän förr levde väl efter devisen "en hand för båten och en hand för dig själv". Är det en segelbåt är det bra att alltid ha koll på var bommen är och om den kan träffa en om den plötsligt rör sig snabbt. Ett slag från bommen i huvudet kan döda och har dödat många genom åren.

En manuell länspump som kan manövreras från båtens styrplats är en god idé att ha. Även om båten skulle ta in vatten kanske det inte är värre än att det går att pumpa ut allt eller en stor del av det som kommer in, och få båten in till hamn eller till en plats som är säkrare att sjunka på (dvs nära land), eller hålla båten flytande så länge att sjöräddning når fram.

Vill man vara ännu tryggare, och har råd och utrymme, så kan en självuppblåsbar livflotte vara ett bra tillbehör. Kanske onödigt platskrävande på en sexmeters motorbåt. Har man en långsamgående båt (icke-planande), segelbåt eller snipa, kan en släpdinge eller släpgummibåt funka.

Nödbloss och nödraket i en vattenskyddad låda kan också vara bra, om man räknar med att vara ute i mörker i gles båttrafik.

Det finns även nödsändare både för satellitbaserade system och för AIS som kan fästas på flytvästen och aktiveras när man hamnar i vattnet. En batteridriven, flytande blixtlampa kan också hjälpa till för att hjälpen snabbt ska hitta rätt plats i mörker, när räddingsfarkoster är i närheten.

Att tala om för andra ungefär vilken rutt man ska ta, ungefär när man väntar att man är framme, så finns det nån som kan larma om det dröjer och de inte får kontakt, och som då även kan tala om var man kan börja leta.

VHF med AIS och DSC ökar möjligheten att kalla på hjälp i ett nödläge.

Frågan är väl hur mycket man är beredd att kosta på och hur mycket prylar man känner att man orkar trycka in i ens lilla båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att synas...

Om det är din båt man ser i din avatar är det väl ingen större fara, den syns ju rätt bra dagtid, i bra sikt. Men om du ofta korsar större farlededer med större yrkestrafikkan ju en radarreflektor vara bra att ha. Du har förstås redan bra och välfungerande lanternor!?

 

Av någon anledning skall numera alla civila kajaker och ribbar vara mårkgrå, eller kamoflagefärgade, liksom dess förare skall vara klädda i mörka kläder, med "ickeorangea" flytvästar. Varför ett militärt mode? Man ser er ju inte!

 

Jo det har jag sett, det kan går fort för båtar att sjunka, om vatteinträgningen är stor.

Lanske har din båt inbyggda flytelement som åtminstånde håller den i marvattnet om det skulle gå åt helskotta.

 

Jo jag har i min ungdom haft tvivelaktiga båtar, och det har hänt minst en gång att jag kört upp en svårt läckande liten båt på en sandstrand, bara det att där var det fullt av folk.... inte så där jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Att synas...

Om det är din båt man ser i din avatar är det väl ingen större fara, den syns ju rätt bra dagtid, i bra sikt. Men om du ofta korsar större farlededer med större yrkestrafikkan ju en radarreflektor vara bra att ha. Du har förstås redan bra och välfungerande lanternor!?

 

Av någon anledning skall numera alla civila kajaker och ribbar vara mårkgrå, eller kamoflagefärgade, liksom dess förare skall vara klädda i mörka kläder, med "ickeorangea" flytvästar. Varför ett militärt mode? Man ser er ju inte!

 

Jo det har jag sett, det kan går fort för båtar att sjunka, om vatteinträgningen är stor.

Lanske har din båt inbyggda flytelement som åtminstånde håller den i marvattnet om det skulle gå åt helskotta.

 

Jo jag har i min ungdom haft tvivelaktiga båtar, och det har hänt minst en gång att jag kört upp en svårt läckande liten båt på en sandstrand, bara det att där var det fullt av folk.... inte så där jättebra.

 

Ja det är min båt i avataren , jo den syns , kanske mer än vad jag ser andra, jag fiskar i Öresund och har noterat att andra båtar som fiskar några hundra meter bort är väldigt svårupptäckta även då man tittar efter dem, man får ju anta att om nått händer är det ju inte säkert det är någon som letar så det gäller att synas överdrivet om nått skulle hända.

radarreflektor i Öresund är kanske inte dumt alls

 

Lanternorna fungerar och komiskt nog har föregående ägare kopplat gps på strömmen till lanternorna så mina lanternor är alltid tända , ser lite amatörmässigt ut mitt på dagen :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Toxicated säger:

Lanternorna fungerar och komiskt nog har föregående ägare kopplat gps på strömmen till lanternorna så mina lanternor är alltid tända , ser lite amatörmässigt ut mitt på dagen :-) 


Det där bör vara enkelt att åtgärda. Lanternor har ju inte obegränsad brinntid, ens om det är diodlanternor, så det kan vara bra att ändra på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, raol säger:

Riskminimering. Att en båt sjunker beror ju på att nåt är trasigt, så att ha koll på sånt som kan gå sönder och få båten att sjunka är ett bra steg. Har man en liten, öppen plastbåt av typisk modell får den nog anses vara i det närmaste osänkbar så länge den inte blir översköljd upprepade gånger av brytande vågor, eftersom den helt saknar hål i skrovet. Så fort det finns genomföringar av olika slag ökar risken dramatiskt, och jag anser egentligen att inga båtar borde båtar ha genomföringar, förutom samlade till en isolerad brunn som har så höga sidor att de når långt över vattenlinjen.


Med flytväst förblir du flytande längre än du överlever i vattnet sett till kyla. Är det normala sommartemperaturer överlever du förmodligen i nån timme eller två. I ensiffrigt kan det gå snabbt. Minuter till medvetslöshet. Är du fetlagd överlever du troligtvis lite längre än om du är magerlagd. Eftersom finmotoriken försvinner mycket snabbt i kyligt vatten bör man omedelbart göra försök att påkalla hjälp med t ex mobiltelefon eller radio, vad man nu har, så att det är avklarat innan fingrarna sviker.

Med mobilen i vattentätt fodral som det går att använda telefonen "genom" bör du kunna ringa och få hjälp även om du är i vattnet. Det finns en hel del fall där folk räddats på det viset.

Att alltid hålla i sig med minst en hand när man står upp i båten, är en bra grundregel. Sjömän förr levde väl efter devisen "en hand för båten och en hand för dig själv". Är det en segelbåt är det bra att alltid ha koll på var bommen är och om den kan träffa en om den plötsligt rör sig snabbt. Ett slag från bommen i huvudet kan döda och har dödat många genom åren.

En manuell länspump som kan manövreras från båtens styrplats är en god idé att ha. Även om båten skulle ta in vatten kanske det inte är värre än att det går att pumpa ut allt eller en stor del av det som kommer in, och få båten in till hamn eller till en plats som är säkrare att sjunka på (dvs nära land), eller hålla båten flytande så länge att sjöräddning når fram.

Vill man vara ännu tryggare, och har råd och utrymme, så kan en självuppblåsbar livflotte vara ett bra tillbehör. Kanske onödigt platskrävande på en sexmeters motorbåt. Har man en långsamgående båt (icke-planande), segelbåt eller snipa, kan en släpdinge eller släpgummibåt funka.

Nödbloss och nödraket i en vattenskyddad låda kan också vara bra, om man räknar med att vara ute i mörker i gles båttrafik.

Det finns även nödsändare både för satellitbaserade system och för AIS som kan fästas på flytvästen och aktiveras när man hamnar i vattnet. En batteridriven, flytande blixtlampa kan också hjälpa till för att hjälpen snabbt ska hitta rätt plats i mörker, när räddingsfarkoster är i närheten.

Att tala om för andra ungefär vilken rutt man ska ta, ungefär när man väntar att man är framme, så finns det nån som kan larma om det dröjer och de inte får kontakt, och som då även kan tala om var man kan börja leta.

VHF med AIS och DSC ökar möjligheten att kalla på hjälp i ett nödläge.

Frågan är väl hur mycket man är beredd att kosta på och hur mycket prylar man känner att man orkar trycka in i ens lilla båt.

 

Bra input med att förebyggande underhåll av båten blir riskeliminering till sjöss, en sak som jag själv kom på nu när jag sitter här är att ha en badstege på båten kan vara nog så viktigt om man är ute själva och trillar i, och den stegen skall gå att nå/fälla ner när man ligger i vattnet, det har jag med och det känns viktigt. 

 

VHF har jag funderat på , finns vattentät flytande för 1300kr nu så det kanske är läge att slå till på en sådan. 

 

Nej du har rätt det får ju finnas en rimlighet i vad man har i sin båt, får stå lite proportion till hur man använder båten (ute på världsomsegling med många mil (timmar/dagar) till närmsta hjälp eller som jag ligger ute i Öresund och har hjälp relativt nära hela tiden det gäller bara att kunna kommunicera ) 

 

Sen tror jag att du nämnde det viktigaste, att berätta för andra att nu åker jag ut och förväntas komma hem kl 19 tex , hör ni inget så sök mig. Planen för dagen är .....osv osv

 

Bra input 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, raol säger:


Det där bör vara enkelt att åtgärda. Lanternor har ju inte obegränsad brinntid, ens om det är diodlanternor, så det kan vara bra att ändra på.

 

 

Yes det står på "to do" listan men den listan var lång nu inför denna säsongen men jag tror vi snart är där :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest självklara är nog VHF med DSC, på delar av en sekund går ett nödanrop iväg som berättar vem det är och positionen.

PLB, en personlig nödsändare kan vara ett alternativ. Smidig att ha i fickan dock tyvärr inte automatisk. Dessutom tar  det lite tid innan räddningsinsatsen drar igång.

VHF/DSC har en viktig fördel  i att ett stort antal båtar i närområdet larmas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan 1977 har vi ju halvljuslag på land.

Så varför inte starta en folkstorm med folkomröstning och allmän kalabalik med en lanternlag till sjöss...? Transportstyrelsen är ju ändå rätt så "populär" just nu....

Jag har sett att många yrkesfartyg för lanternor även dagtid.

 

Radarreflektor är väl synnerligen bra i Öresund! Där passerar ju mängder med stora fartyg, både på och under ytan, vad jag förstått.

Sedan om du fiskar, så har du väl kanske redan en överlevnadsdräkt, det har jag sett att alla "professionella fritidsfiskare" har. Inte bara för att signalera att man tillhör denna exklusiva gruppen, utan också för att den starkt förbättrar överlevnadsprognosen om man druttar i.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Så varför inte starta en folkstorm med folkomröstning och allmän kalabalik med en lanternlag till sjöss...? Transportstyrelsen är ju ändå rätt så "populär" just nu....

Jag har sett att många yrkesfartyg för lanternor även dagtid.

 

Det har vi, Regel 20

Föreskrifterna om fartygsljus skall iakttas från solnedgång till soluppgång.

...

De i dessa regler föreskrivna ljusen skall, i den mån de finns ombord, även föras från soluppgång till solnedgång vid nedsatt sikt och får föras vid alla andra tillfällen när det anses nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite ställd, det pratas mest om prylar. Har ni testat alla era säkerhetsprylar? Vet ni hur ni ska använda dom? Hur dom beter sig när det är skarpt läge?

kunskap känns tämligen mer viktigt än en arsenal av prylar..

Gå kurs i säkerhet, klass 8 eller liknande där får man lära sig en massa även om säkerhet.

Åker man över öppet hav, berätta för bekanta när du åker, förväntas vara framme och återkoppla när du är framme så folk har koll. 

Ta inga onödiga risker och ta det lugnt. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, bhemac säger:

 

Det har vi, Regel 20

Föreskrifterna om fartygsljus skall iakttas från solnedgång till soluppgång.

...

De i dessa regler föreskrivna ljusen skall, i den mån de finns ombord, även föras från soluppgång till solnedgång vid nedsatt sikt och får föras vid alla andra tillfällen när det anses nödvändigt.

Javisst, men mitt på dagen, under molnfri himmel och fullt solljus?

Tänkte först att det kanske var en lokal regel hos Styrsöbolaget, men så såg jag andra båtar samma dag, från andra rederier med tända lanternor, dock ej båtarna från Sten A Olssons rederi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Sedan 1977 har vi ju halvljuslag på land.

Så varför inte starta en folkstorm med folkomröstning och allmän kalabalik med en lanternlag till sjöss...? Transportstyrelsen är ju ändå rätt så "populär" just nu....

Jag har sett att många yrkesfartyg för lanternor även dagtid.

 

Radarreflektor är väl synnerligen bra i Öresund! Där passerar ju mängder med stora fartyg, både på och under ytan, vad jag förstått.

Sedan om du fiskar, så har du väl kanske redan en överlevnadsdräkt, det har jag sett att alla "professionella fritidsfiskare" har. Inte bara för att signalera att man tillhör denna exklusiva gruppen, utan också för att den starkt förbättrar överlevnadsprognosen om man druttar i.

..

 

 

Jag har en överlevnadsdräkt men det är ju en overall och det har jag inte sett någon använda under den varma årstiden inte så heller jag. Man skulle väl få värmeslag att stå och fiska i den en solig dag. När det blir lite svalare så är den super att ha på sig, vet faktiskt inte vid vilken vattentemperatur den är att föredra, det finns säker någon tabell att utgå ifrån om hur snabbt man kyls ner i vilken vattentemperatur. Men samtidigt kan man ju inte stå i en overall i gassande sol för att vara på den säkra sidan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, raol säger:

Så fort det finns genomföringar av olika slag ökar risken dramatiskt, och jag anser egentligen att inga båtar borde båtar ha genomföringar, förutom samlade till en isolerad brunn som har så höga sidor att de når långt över vattenlinjen.

 

 

På tal om det... hur ofta kontrollerar/byter ni genomföringar? Är det bara det visuella skicket som avgör eller bör det göras efter ett visst antal år oavsett? Har hört om folk som sitter på 40 år gamla genomföringar till vissa som byter vart 5:e år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Javisst, men mitt på dagen, under molnfri himmel och fullt solljus?

Tänkte först att det kanske var en lokal regel hos Styrsöbolaget, men så såg jag andra båtar samma dag, från andra rederier med tända lanternor, dock ej båtarna från Sten A Olssons rederi.

På 70-talt gjordes experiment med att ha lanternorna på dagtid, det var ingen succé man syns bara obetydligt bättre men det gör stor skillnad om sikten är nedsatt. 

Fartyg som har lanterorna tända dagtid har nog det mest av lathet.

 

21 minuter sedan, hbengtsson säger:

 

På tal om det... hur ofta kontrollerar/byter ni genomföringar? Är det bara det visuella skicket som avgör eller bör det göras efter ett visst antal år oavsett? Har hört om folk som sitter på 40 år gamla genomföringar till vissa som byter vart 5:e år.

 

10år tycker jag känns lämpligt. jag har gjort det när jag bytt båt för att det känns bra. Någon dålig genomföring har jag inte hittat men några slangar har varit lite dåliga eller rättare sagt, börjat bli dåliga. Att byta brukar gå både snabbt och enkelt om man kommer åt de bra på insidan. Genomföringen skär man sönder på utsidan med vinkelslipen.

En stark anledning till att byta för in del är att samtidigt minska antalet genomföringar och i vissa fall, flytta så att de är mer åtkomliga tex kylvattnet flyttas så att man inte behöver in i motorrummet för att stänga. Motorn brukar dessutom få en trevägsventil. Samtidigt blir det enklare om man skulle behöva slå i en träplugg.

På varvet har jag sett några genomföringar som varit starkt anfrätta, på utsidan där de gått igenom plasten. Man hade inte upptäckt det när de satt på plats.

 

Mängden vatten som kommer in genom en trasig genomföring är ganska liten, någon akut fara blir det inte, bara man upptäcker det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra tips tidigare i denna tråd. Med kunskap och sjösäkerhetsprylar som är kontrollerade att de fungerar så är det betydligt större chans att kunna kommunicera samt ordna upp situationen. 

Om det värsta händer om båten börjar sjunka eller någon ombord behöver läkarhjälp och man behöver snabb hjälp så kan man inte alltid lita på mobilen även om den ligger i en vattentät påse.

en bärbar vattentät VHF är betydligt bättre. Samt en PLB nödsändare som kan användas både till sjöss och på landbacken i  princip över hela världen kan leda till en livsavgörande räddning. 

Att hamna i vattnet utan överlevnadsdräkt eller våtdräkt kan snabbt innebära att man förlorar medvetandet, även om vattentemperaturen är kring +20C samt snabbare vid lägre temperatur.

Att tänka på med pyrotekniska nödljus är att de lyser bara en kort tid samt att man kan få brännmärken från de varma brinnande materialet. Jag har skaffat ett LED-nödljus (Odeo flare mk3) som kan lysa många timmar samt har några vattentäta ficklampor.

inte alltid men oftast så bör man hålla sig kvar på en sjunkande båt samt naturligtvis göra allt som går för att förhindra eller fördröja innan den sjunker.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att VHF skulle vara bättre håller jag inte med om. Möjligen när det är som båttätast i juli eller på öppet hav där mobiltäckning saknas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mobiltelefon är oftast jättebra så länge som man har täckning, mobiltelenätet fungerar, mobilen har batteri samt att mobilen är skyddad mot väta. Men att förlita sig  enbart på en mobil som nödsändare till sjöss är inte att rekommendera. VHF är betydligt bättre där man kan skicka nödsignal som uppfattad av närliggande båtar, fartyg och i bästa fall även kuststationer. En PLB nödsändare är även en bra pryl som kan rädda livet både till lands och till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Marnin VHF-radio och mobiltelefon.

 

Jag vet att det tar ganska lång tid efter det att man ringt 112 tills dess att någon svarar.

Sedan kommer frågan "Vad är det som hänt" och efter att ha svarat på den frågan kan man vid behov bli kopplad till rätt instans. Sedan skall man försöka att få larmoperatören att förstå var man befinner sig. Det är inte allid man kommer till den närmaste SOS centralen i landet. Först därefeter börjar det rassla på med medhörning av annan operatör, om det gäller polisen eller räddningstjänsten, som då börjar med att larma ut "enheter" förhoppningsvis i rätt kommun. Men sjöräddningen har säkert mycket bättre lokalkännedom.  "Vad är er sons position?  Han är lagerchef"... Om det nu var någorlunda rätt citerat.

 

Som redan skrivits x flera, så är det förhoppningsvis någon som hör dig direkt när du sänder ett nödanrop på radion. Någon som befinner sig i närheten, och knske snabbt kan bistå dig. Iofs tyclker jag det dagligen är väldigt tyst på kanal 16, men det behöver ju inte bero på det finns inte besättningar som passar kanalen.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar starkt på att särskilt många båtar har VHF i dag, och ännu färre lär ha den på och passa kanal 16.

 

Att ringa 112 har jag god erfarenhet av, eftersom jag jobbat många år i hemtjänsten, och även behövt ringa "privat" vid åtskilliga tillfällen. Inte upplevt några egentliga väntetider nån gång.

 

Är man inom en mil från kusten ska man i princip alltid ha mobiltäckning. Så mobilen ser jag som allra viktigast i det moderna båtlivet. För 20 år sen hade jag sagt VHF. Självklart välladdad och i vattentätt skal.

 

Oavsett val av larmmetod är det viktigt att i varje stund veta var man befinner sig. Inte så att man kan rabbla koordinater, men tillräckligt för att kunna säga nåt i stil med "ca 200 m nordväst om Uggenabben utanför Hunnebostrand".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

"Vad är er sons position?  Han är lagerchef"... Om det nu var någorlunda rätt citerat.

 

..

"Båtens position pratar vi om. Var ligger båten?"

-"Jaa... det vet jag inte, men det är nog i närheten av en telefonkiosk för han ringde alldeles nyss"

 

Sorry för lite OT! :D

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OMG vilka listor... väntar ni på apokalypsen..? :huh:

Jag har:
- kollat att allt funkar som det ska vid sjösättning
- en extra omgång papperskort ifall plottern lägger av
- en brandsläckare
- mobiltelefon
- flytväst till alla ombord
- verktygslåda med diverse verktyg
- burkmat och flaskvatten för ett par extra dagar
- ett par hinkar
- en manuell länspump
- En enkel förbandskudde (egentligen för bilar) samt plåster

Än har ingen dött, så något gör jag rätt

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, hbengtsson säger:

"Båtens position pratar vi om. Var ligger båten?"

-"Jaa... det vet jag inte, men det är nog i närheten av en telefonkiosk för han ringde alldeles nyss"

 

Sorry för lite OT! :D

Där jag befinner mig nu, finns det en telefonkiosk!

En fyrkantig grå av 1980-talsmodell. Men telefonen finns inte kvar, istället häger det en väska med en hjärtstartare, en defilibililator, på dess plats.

1 timme sedan, Peter_K säger:

OMG vilka listor... väntar ni på apokalypsen..? :huh:

Jag har:
- kollat att allt funkar som det ska vid sjösättning
- en extra omgång papperskort ifall plottern lägger av
- en brandsläckare
- mobiltelefon
- flytväst till alla ombord
- verktygslåda med diverse verktyg
- burkmat och flaskvatten för ett par extra dagar
- ett par hinkar
- en manuell länspump
- En enkel förbandskudde (egentligen för bilar) samt plåster

Än har ingen dött, så något gör jag rätt

Apokalyps eller ej.... Kan det gå åt helskotta så gör det det..

Men det är väl detsamma som med paraply och regnkläder, om man går ut utan dessa blir det regn, tar man med sig en det ena eller det andra blir det uppehåll.

Det gäller att vara förberedd. På havet kan ingen höra dig skrika! (För att travestera undertiteln till en gammal rymdrysare),

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:

ag tvivlar starkt på att särskilt många båtar har VHF i dag, och ännu färre lär ha den på och passa kanal 16.

Det har sålts massor med VHFer de senaste åren, det har aldrig funnits fler VHFer än idag. Runt 2010 trodde man VHFen var döende pga av mobilerna. Men det skedde istället ett uppsving, dels för att priserna blev så låga men också pga trollingfiskare som skulle ha VHF.

En VHF med DSC är oslagbar. Många har bytt till DSC apparater och många (men inte alla) har kopplat till plotter/GPS. Men de tar alltid emot ett DSC larm och apparaten skriker som en stucken gris, man får upp larmtyp och den nödställdes position. Även en handjagare når båtar inom en radie på minst 6M och det tar bara några sekunder att larma, sen forsätter apparaten larma tills signalen kvitteras.

 

PLB är också en bra grej, just att den kan användas även på land. Men den är lite mecikagre, den öppnas och antennen vecklas ut. Sen ska det kontrollringas innan räddningsoperationen drar igång.

 

De allra flesta larmen kommer via mobiltelefon, vilket ju visar att det fungerar ganska bra. Största nackdelen enligt JRCC är att folk har dålig koll på var de är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"I jjymden kan ingen höjja dig gjjåta" heter det... faktiskt...

 

Nåväl - visst kan man gå runt i regnkläder, flytväst, cykelhjälm, broddar och ha med sig en pirra med brandsläckare, första-hjälpen-utrustning, livboj och allt annat som man kan behöva, men det blir trist när man bara kanske skall till stranden och äta en glass tycker jag.
Så jag har anpassat utrustningen i båten lite efter hur jag använder den på ungefär samma sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Toxicated säger:

 

 

Jag har en överlevnadsdräkt men det är ju en overall och det har jag inte sett någon använda under den varma årstiden inte så heller jag. Man skulle väl få värmeslag att stå och fiska i den en solig dag. När det blir lite svalare så är den super att ha på sig, vet faktiskt inte vid vilken vattentemperatur den är att föredra, det finns säker någon tabell att utgå ifrån om hur snabbt man kyls ner i vilken vattentemperatur. Men samtidigt kan man ju inte stå i en overall i gassande sol för att vara på den säkra sidan. 

 

Detta med överlevnadsdräkt. Jag körde in i min egen länk, då det var nästan 2 knop då jag råkade glömma av att denna var lite kortare än andra. Det blev totalstopp med hur mycket tamp som helst runt propellern. Så där står man i 2 knopsström och drivande emot den värsta trafikzonen.

 

Så vad gör man i 10 m/s i en plastad julle? Jo man drar på sig överlevnadsdräkten och hoppar i med kniv i hand. Det tar ungefär 2 sekunder i vattnet innan jag fattar att jag kommer bli totalt mos,  slog mig riktigt illa. Med andra ord, inte det smartaste jag åstadkommit i mitt liv.

 

Inser att jag måste ombord, men grejen är att mina händer har tappat all kraft pga av de sketna handskarna i överlevnadsdräkten + slagen i båten och jag kommer inte ombord i båten. Binder mig ett par minuter i aktern och vilar upp mig och med en sista kraftanstränging så kommer jag till slut ombord. Till saken hör att jag är diabetiker och börjar lida av lågt blodsocker av kraftansträngningen. Börjar fippla med överlevandsdräkten men får inte av den med de stumma händerna och jätthandskarna, slutar med att jag får ta fram skruvmejsel och river dräkten.

 

Därefter kastar jag snabbt i länken med tinor för att verka som ankare och sätter mig och äter kakor. Någonstans däremellan ringde jag på bogsering.

 

Slutsats av det hela. Ha stege. Ring efter hjälp. Skaffa en överlevnadsdräkt där man kan röra händerna. 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...