Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Är det nån som vet vad detta är för en båt. Är ny på båtar så jag har inte mycket koll. Tacksam för svar

IMG_4004.JPG

IMG_4112.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ofta en tungt vägande nackdel med hembyggda båtar: I de allra flesta fall har båtbyggaren planerat att det skall gå att bygga båt mycket billigare än att köpa en. Pengar har blivit sparade under byggtiden och då båten utrustats, och budgetpress är definitivt inget att rekommendera i bygskedet.

Ofta är också de hembyggda båtarna designade av byggaren, med följden att de ibland ser oproportioneliga ut. Detta är nu i viss mån en smaksak. Ett amatördesignat skrov är en helt annan sak, det skulle jag undvika att dra på mig, jag har erfarenhet av en helt feldesignad båt, och den erfarenheten kunde jag väl varit utan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma övriga kommentarer och tillägga att stabiliteten ofta åsidosätts vid hemmabyggen.

Även fina gamla skrov har ibland fått en ambitiös och överdimensionerad överbyggnad som drastiskt höjt tyngdpunkten och gjort båten direkt farlig.

Svårt att säga här och det beror ju litet i vilka vatten båten är tänkt att användas men tycker nog spontant att den ser litet oproportionerlig ut och därigenom riskerar att vara rank.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast den har onekligen en massa charm...

Föreslår att du försöker hitta nån som är duktig på att bedöma hur den är byggd och en provtur så känner man väl hur den uppför sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Många kommersiellt byggda båtar saknar stabilitetsberäkningar, kravet kom ungefär samtidigt som CE kraven. Innan byggdes många "på känn". 

Redigerad av bhemac
texten försvann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...