Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
grubbe

Varför ska man serva utombordaren varje år för??

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en 4-takt utombordare och man ska varje år göra årlig service med ny motorolja, filter, växelhusolja,bränslefilter, tändstift m m.

 

Varför det? Jag har kört 3 ggr och några timmar sen service förra hösten inkl impellerbyte och nu under sommaren bytte jag kamrem.

 

På en bil motor behöver man aldrig byta tändstift förens efter 5-8000 mil, bränslefilter har jag aldrig bytt trots jag kört 6500 mil och den funkar fortfarande, motorolja håller minst 500 mil, 2500 mil med long life olja. Och hur ofta byter man växelådsolja på en bil? Aldrig!

 

Det står tom min utombordare är baserad på Ford sierras 4-cylindriga bilmotor Haha!

Några kanske säger båten går hårdare i vattnet, ja en del beroende på hur man kör men det finns uppförsbackar på vägen också och starter är lika trögt som en båt nästan beroende på underlag men knappast så mycket hårdare man ska behöva byta tändstift hela tiden. Jag kommer nog ligga på 10-15 tim körning denna säsong.

 

Jag har haft bilar som stått 6 mån och aldrig sprutat in konserveringsspray i några cylindrar och dom startar direkt. Kolvarna är ju indräkta i oljefilm när man stänger av cylindrarna och ska inte börja rosta!

Så vad är detta för larv med så rigorös service hela tiden? Det verkar vara något mycket mystiskt med utombordsmotorer...

 

Som jag ser det behöver man bara kolla växelhusoljan inte är grådaskig och just in case, konservera cylindrarna sen kan man göra service vartannat år, speciellt ifall man kör lite.

 

Redigerad av grubbe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör man tre timmar om året räcker väl ett oljebyte vartannat år om motorn hänger på båten utomhus,tändstift ca 300timmar ,växelhusolja koll o kanske byte,är motorn ute om vintern bör man spruta in fogging oil i cylindrarna mot kondens o rost,tappa ur bensin i öppna tankar mm,men du har rätt en del servar väl mer eller mindre ihjäl sin utombordare,.lagom är bäst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, karluno säger:

kör man tre timmar om året räcker väl ett oljebyte vartannat år om motorn hänger på båten utomhus,tändstift ca 300timmar ,växelhusolja koll o kanske byte,är motorn ute om vintern bör man spruta in fogging oil i cylindrarna mot kondens o rost,tappa ur bensin i öppna tankar mm,men du har rätt en del servar väl mer eller mindre ihjäl sin utombordare,.lagom är bäst

 

Jag tömde inte tanken som inte ens var halvfull under vintern nu, la in båten på förvaring början av oktober och starta upp den början av juli utan några problem och gick hur bra som helst. Tankar man sen blandar man upp gamla soppan med ny och får upp oktanet. Jag har vattenavskiljar filter innan motorn och ser inte alls varför man ska hålla på tömma tankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

o

6 minuter sedan, grubbe säger:

 

Jag tömde inte tanken som inte ens var halvfull under vintern nu, la in båten på förvaring början av oktober och starta upp den början av juli utan några problem och gick hur bra som helst. Tankar man sen blandar man upp gamla soppan med ny och får upp oktanet. Jag har vattenavskiljar filter innan motorn och ser inte alls varför man ska hålla på tömma tankar?

ok,ja kör bränslestabb i genom motorn blandar i bensinen,samma med motorcykel över vintern ,dagens bensin ger avlagringar har ja märkt så bilen får en dos ibland,sen funkar den ok,man kan dra ut på detta med service hur länge som helst ,men ja säger bara vad gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När såg du en bil med motorstopp sist? Det är väldigt sällan nu för tiden. Genom noggranna uppföljningar, självdiagnosstik och schemalagda förebyggande åtgärder har det fenomenet närmast försvunnit. Båtbranschen är oerhört fragmenterad och det är ju egentligen väldigt lite pengar som läggs på utveckling av både motorer och skrov. Ofta riktigt gamla konstruktioner även i nya motorer, i alla fall små utombordare. Och en utombordare saknar ofta den självdiagnostiserande elektroniken. Får uppfattningen att det är främst motorer med ursprung i bilvärlden som har det. Även en liten biltillverkare säljer ju ändå 100 000 bilar om året. Och bilen skrotas efter ca 15. Och det är knappt att en så liten tillverkare har råd med motorutveckling, se saab.

 

Få underlåter att serva sina bilar, ännu färre kör 30 år gamla bilmotorer. På havet är det rätt gott om folk som kör tills det rasar. Att få motorstopp hör till båtlivet, såsom motorstopp förr hörde till bil-livet. Man kan ju säga "hoppsan" och ringa sjöräddningen varje gång motorn stannar till sjöss, det är accepterat. Eller så kan man sköta om motorn som en bils motor och serva varje år (bilen ska ju servas med visst tidsintervall också, inte bara mil) och göra det man kan för att undvika stopp.

 

Sen är väl inte allt man byter när man servar båtmotorer nödvändigt att byta - men på en utombordare är kanske ett byte av olja lika bra att göra när man ändå kollar oljan. Och kanske lika bra att byta tändstift när du ändå ska kolla dem, och har förbrukat packningen? Har man en segelbåt  som jag så gör inte ett motorhaveri så mycket, så jag kör en snorgammal motor och kan nog strunta i att byta växellådeoljan om jag får ont om tid eller lust i vinter.

 

(obs kan inte så mycket om båtmotorer, ville bara peka på skillnaderna mot hur en bilmotor används)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaddå service? Nä det är totalt onödigt.

Tänk om alla servade och tog hand om sina båtmotrer, marknaden skulle ju bli mättad, inga nya motorer skulle säljas då alla redan hade en motor. Båtmotorer, såväl inombordare som i synnerhet utombordare är förbrukningsvara, de håller några år sedan är det bara att köpa en ny, ungefär som man gör med papperstallrikar och kalsonger. :( Det gäller att få fart på den internationella bytesbalansen och skapa arbetstillfällen i de länder där man tillverkar motorer.

 

Olja, tändstift och impeller är ju en sak, men vad är det för vatten motorn arbetar i? Siljan, Storsjön eller Runn? Ja kanske man då bara kan hänga av den och ta in den i förrådet. Men så fort den har gått i någon form av saltvatten bör den ju konserveras ordentligt varje höst, tycker jag, som nyligen kört en 35 år gammal Evinrude. Saltvatten och dess avlagringar har ju en "viss" inverkan på den aluminiumlegering som motorerna och deras rigg och växelhus är utförda i.

 

Under vintern bildas det ibland kondens i tanken, om den är halvfull eller halvtom, kondens är vatten, som orsakar rost, rostflagor faller till botten och kan ställa till problem i bränslefilter eller ännu värre i bränslepumpen. Batteriet skall ju dessutom laddas lagom nycket under vinterförvaringen etc.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har haft en snurra som jag servat nån gång ibland. Den har aldrig krånglat. Sist jag servade den var 2011- Vintern därpå la sig isen innan jag han att ta upp och båt och  snurra frös fast i isen. Nästa höst tog jag upp båt och snurra och ställde in dem i garaget. Där blev de ståendes i 3 vintrar.

Mina barn skällde på mig och i år fick jag i båten. Hängde på snurran, fyllde på ny bensin. Drog ett par gånger i snöret och snurran startade nästan direkt.Den gick lite halvtaskigt, men den gick. Sen började det rinna bensin till lo och lä. Förgasaren flödade. 

Tog ut motorn till vår största snurreverkstad - dom som brukar serva min snurra. Man försökte åtgärda problemet med de delar de hade hemma - utan resultat. Det behövdes en ny förgasare. Sist de beställde delar till den motorn tog det bara ett halvår. En ny förgasare skulle kosta ungefär det som jag sparat in på att inte serva snurran under de år som gått och dessutom trodde inte mekanikern att de kunde få fram en ny förgasare före sommaren.

Den nya snurran kostade lite mer än dubbelt så mycket som reparationen av den gamla snurran skulle ha kostat.

Det är meningslöst att serva nån ting över huvud taget. Jag behövde bara kasta fram 10 000 kr, så fick jag en ny snurra, som har gått som en klocka de senaste 14 dagarna.

Inte katten skall jag serva den nya snurran - krånglar den ror jag bara ut till Smögen och köper en ny - eller!?:wacko:

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man skall vara spydig,varför tvätta sig?man blir ju snart skitig igen!!!:P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta olja kostar inte så mycket och när man bytar får man ett kvitto på att den inte läcker in vatten i oljan och det kan ju vara skäl nog till att byta årligen, pratar växelådsolja nu.

 

Stift håller jag med om att det behöver man nog inte byta i tid och otid, går den sämre kan man ju göra det eller var tredje år eller nått. 

 

Det känns bättre att vara ute på havet och veta att man har bytt det som rekommenderas att byta, man vet ju heller aldrig vad servicen förebyggde, stilleståndet du aldrig fick. Förebyggande underhåll är ju lite lömskt för det känns ju som att det inte behövs då allt fungerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl ta det med lite sunt förnuft. Har man kört 10 timmar en sommar kanske man inte behöver göra full service. Kollar växelhusoljan gör jag dock varje höst även när jag inte byter.

 

Jag bytte nyss tändstiften i vår Mercrusier 4.3 från 2002. De gamla stiften hade svart färgstänk på porslinet. Alltså originalstiften från 2002.... Funkade fint de med. Nu är de iaf bytta. Inte för att jag märker någon skillnad...

 

Jag har även MC och precis som med båtar är det många som verkar ha för gott om tid. Jag säger inte att man ska slarva och missköta grejorna, men att slaviskt göra stor service varje höst blir ibland lite för mycket.

 

Bränslestabilisator, full tank, kolla drevoljan och en ordentlig genomkörare med glykol i drevsäcken är min lägstanivå på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan min förra Yamaha F60 blev stulen hade jag 2000 timmar.

 

På den tiden hade jag 11 oljebyten, 4 impellerbyten, kanske 5 bränslefilterbyten och ett kamremsbyte som såhär i efterhand kändes onödigt.

 

Så TS, jag tror att man kan slappna av ganska mycket när det gäller service. Jag skulle dock inte hoppat över oljebytet var 200 timma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra med regeln att det som kan "åldras p.g.a. att tiden går även om det inte används"  byter jag oftare. Olja är en sådan sak.

Däremot byter jag inte olje- och bränslefilter varje år, saker som egentligen är mekaniska silar som inte slits eller blir förbrukade för att tiden går utan att de används. Detsamma gäller tändstift.

Impeller byter jag också bara vart tredje år, vilket ändå är oftare än tillverkarens rekommendation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...