Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

En underbar seglingshelg

Rekommendera Poster

Förlåt, jag borde kanske starta en blogg i stället, men jag ville skriva av mig. Och nog kan det vara trevligt med lite andra inlägg än bara frågor om fel och problem? :)
 

Prognosen inför senaste helgen var inget vidare i början av veckan, men ju närmare helgen vi kom, desto bättre blev den. På fredag kväll åkte jag upp till Hunnebo och provianterade lite.
 

Lördag morgon bjöd på vackert sommarväder och milda vindar från sydöst. Var nere vid båten halv nio och strax innan nio puttrade jag ut ur hamnen och satte segel.
 

Vindprognosen för dagen sa sydöstlig fram till mitt på dagen, och därefter snabbt omslag till västligt eller nordvästligt. Jag tänkte utnyttja det till att slöra norrut, och sen kunna slöra hem också. Efter en knapp timme, när jag var i höjd med Valön norr om Bovall, började vinden, och farten, avta. Strax därefter var det helt dött och båten vaggade av och an i de mjuka dyningarna, med segel som hängde. Farten var ungefär en knop under den dryga timmen det varade. Jag var precis på väg att få uppgennakern, i hopp om att fånga lite mer vind, när den nordvästliga vinden dök upp på bara en minut. Stuvade snabbt ner gennakern igen och skotade hem. Äntligen lite fart i båten igen!
 

Jag hade först en lös idé om att hälsa på en kompis som just då bodde på Väderöbod och höll på med renoveringsarbeten där, men jag kände mig osäker på solotilläggning där och avstod den här gången. Hade varit bättre med fler personer ombord, men jag får nästan aldrig med mig nån mer. Så jag kom inte heller denna gång till Väderöarna, fast närmare har jag aldrig tidigare varit.

597c8099ebef1_vderarna_m.jpg.22de97091c0261d7f97c92b2e0fadfc3.jpg
Norra delen av Väderöarna, vy mot väster
 

Styrde i stället upp mot fyren Södra Syster och vek av inåt där. Det var god vind och bekväm segling in i den fantastiska skärgården utanför Fjällbacka. Ö efter ö efter ö. Jag passade på att svänga in i Gluppö-bassängen för att se den med egna ögon, och vände direkt ut igen eftersom jag inte hade tänkt stanna. Därifrån åt nordöst och sen runt Valö och in till Fjällbacka. När jag kom in från nordväst kom samtidigt den ståtliga ångaren Bohuslän in från sydväst. Jag seglade nära när Bohuslän låg vid kajen och svängde sen utåt igen.

597c809691186_sdrasyster_m.jpg.73e02cb13f622aa648d82d6010e351cf.jpg
Fyren Södra Syster

597c809a36e2a_medfyr_m.jpg.bc7ecb31b2e5ef4d707930860e58b77c.jpg
Brändeholmen

597c80960737f_glupp_m.jpg.870979761c1e2164257381cbf0dd93c2.jpg
Gluppö-bassängen, vy åt söder

597c809557bc9_bohusln_m.jpg.f78a3ba9d2cc3d8ddbdc9014187f8d92.jpg
Ångaren Bohuslän vid kaj i Fjällbacka
 

Nu blåste det lite mer i byarna och jag fick gå högt mot vinden ut från Fjällbacka. Jag bestämde mig för att smyga igenom den smala och ganska grunda passagen mellan Bringebärsholmen och Korsön. Det är ju djupt i mitten, men det man ser från sittbrunnen är det mycket grundare vattnet på sidorna. Som väl var låg vinden på från rätt håll, så det gick fint. Och jag antar att det ändå är sand eller grus på botten där, så inget särskilt allvarligt händer om man går på.

På andra sidan kom jag ut intill en stor, blåskrovad segelbåt, kanske 50-55 fot. För fulla segel. Och jag höll jämn fart. De skotade lite bättre och drog iväg, men fartskillnaden var inte stor. Efter fem minuter var avståndet bara ett par båtlängder.
 

Lite längre ner valde jag att styra in mot Hamburgsund. En ort jag bara sett från land tidigare. Men eftersom vindriktningen var lämplig tyckte jag det var dags att uppleva den även från vattnet. Så mycket båtar! Hela norra halvan av passagen var proppfylld med bryggor och båtar. Kan det vara Sveriges längsta småtbåtshamn? :) Vid färjan fick jag doppa motorn och vänta på fri passage. Sen för segel igen. Vidare genom sundet och sen in i Hornö ränna och förbi Dannemark/Ulön. Från den skyddade "lagunen" kom det ut två 37-fotare. En vackert mörklblå Grand Soleil 37 och en Dehler 37. Båda såg ut att segla med välfyllda segel. Och det vet ju alla att när två eller fler segelbåtar är på väg åt samma håll så är det en kappsegling... ;)

597c8095b8824_fulfrjahmbgs_m.jpg.a56a9599fffe4610b1d1cf28dfb9c0c3.jpg
Ful färja i Hamburgsund
 

Den förstnämnda kom ikapp mig fyra sjömil senare, i höjd med Knivsholmen och bör då alltså ha varit bara ca 0.2 knop snabbare. Norsken ombord ropade att han trodde att han skulle komma ikapp mycket tidigare. Dehlern höll till synes samma avstånd hela tiden.
 

Men under samma sträcka var det en mindre segelbåt som närmade sig förbluffande snabbt. Med kikarens hjälp kunde jag urskilja att det var en Maxi Magic. Den höll nog närmare två knop högre fart. När den kom närmare hörde jag motorn... :lol:
 

Söder om Söö vände jag norrut igen och styrde mot Ulebergshamn. Jag gled in i hamnen och vände ut igen. Försökte spana efter vår förra segelbåt, Seacaten, som ska finnas där. Men såg den inte. Ner mot Söö igen och innanför Ramsvik tog jag ner storseglet. Focken lät jag vara uppe och testade höjdtagning och kontroll med bara det seglet. Det gick bättre än jag trodde. Ca 100-110 grader på kompassen mellan slagen, och lite sämre än så med avdrift och sånt, såg jag senare i datorn. Men inte alls besvärligt fallgirig. Seacaten gick inte alls att segla högt med enbart försegel. Rodret var alldeles för svagt - båten föll av till som bäst halvvind vad jag än försökte med.
 

Med närmare tio timmar på mätaren rullade jag in focken och brummade in i hamnen.

turdel2_m.png.c2b0fda09c219a595b76fe1fe694f646.png

turdel1_m.thumb.png.f4d4ede026888123a31213546be6f88d.png

Rutten från lördagen

På söndagen skulle ena brorsan med ut. Det hann blåsa upp betydligt innan han var klar, och jag bestämde mig för att segla med ett rev i storseglet. Brorsan gillar inte när det lutar mycket. Vi fick bra fart norröver och rullade ut focken under perioder när vinden var mer akterlig. Jag försökte med focken även högre upp mot vinden men det möttes av protester från syskonet.
 

Vi höll oss nära kusten och gick inomskärsleden upp mot Heestrand. När det öppnade sig mer utanför Bovall friskade det i rejält med hårdare vindbyar. Men med så lite segelyta uppe var det beskedligt.
 

Vi mötte flera båtar som hade fullt ställ och där de lutade så mycket att kölbladets infästning inte sällan var i vattenytan. De flesta hade dock bara ett försegel eller ett revat storsegel uppe. När vi, pga tidsbrist, vände vid Heestrand passerade en större båt av modernt snitt i en hiskelig fart. Har nog aldrig sett en "vanlig" segelbåt segla så snabbt i verkliga livet tidigare. Måste ha varit över 10 knop. När jag mätte på sjökortet nyss konstaterar jag att den var ungefär tre gånger snabbare än oss, och vi rörde oss nog med tre knop just då (tillfälligt svagare vind i lä bakom land). Några andra båtar passerade i hög fart, men inte fullt lika snabbt.
 

Vi bestämde oss för att ta ner seglen och gå för motor genom Täresund och resten av vägen därifrån till hamnen. Utanför Ulebergshamn blev vi omkörda av en segelbåt som inte haft en lika bra dag på havet. Masten var av på mitten och den avbrutna delen hängde ner mot aktern. Såg dyrt ut...

mastbrott_m.jpg.fddf164d217dd0284ac201d9c4d10c91.jpg
Mastbrott
 

Det blev en betydligt kortare tur än dagen innan, bara runt tre timmar, men alltid kul att komma ut. Jag hade gärna haft mer segel uppe, men alla ska må bra ombord. Vid både Väderöarna och Hållö hade det blåst 9-10 m/s när vi var ute, så det var ju mer än jag brukar vara ute i även om det säkert var nån m/s lägre närmare land.
 

En finfin seglingshelg! Lördagens långtur kan vara den bästa båtturen hittills för min del!

 

turdel2.png

turdel1.png

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att läsa.

 

Väderöbod är ingen enkle plats att lägga till på.

Det finns dels en liten minimal hamn i öster, där man la till med tjänstebåtarna innan de hissades upp på land.

Sen finns det en liten hamn i söder, mycket grund, med en lite djupare ytterhamn, där fyrperonalen hade sina egna båtar.

En gång när jag var på Väderöarna, Storön, var det så lite vind när jag skulle segla vidare, att jag gick för motor till Väderöbod, i avvaktan på mer vind. Att komma in i den inre hamnen i söder var inte att tänka på. Min havsfidra var alldeles för djupgående. Den sticker 1,10 meter.

Lyckades dock förtöja i den yttre hamnen.Aktertampen i ett armeringsjärn i den bortvittrande vågbrytaren och förtampen i resterna av en bult i berget. Det var en upplevelse att besöka Väderöbod på egen köl.

På väg tillbaka till Hejen fick jag för mig att jag skulle segla. Det gick oändligt långsamt. 

 

Det brukar ju ligga dykare från Göteborgs brandförsvar och öva på Väderöarna. När jag passerade ett skär dök tet ett svartklätt huvud upp. Trodde först det var en dykare, men det var en säl. Under den oändligt långa tid det tog att passera skäret, följde sälen efter mig på avstånd och kollade på mig.

Annars kan Hamnerö på Väderöarna va ett trevligt ställ, gör bara inte som jag gjorde;

http://thallatha.blogspot.se/2011/02/hamnero.html

 

En annan trevlig hamn som du seglade förbi när du seglat över Valö Huvud är "Spiltan på Landlösa" Är ganska säker på att du kommer in där med din båt - om du bara vågar. Jag har själv fegat ut några gånger när jag skulle gå ini spiltan.

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/spiltan-pa-landlosa.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har nog läst närapå alla inlägg i din blogg, så spiltan känner jag till. :)


När jag är ute så här, i synnerhet när jag är ensam ombord, brukar jag segla hela tiden och aldrig lägga till nånstans. Har jag med vänner ombord kan det bli ett kortare stopp vid nån lämplig ö.

I år har jag ingen semester (pga att jag bytte jobb i mars och fick lönen förskjuten en månad, så alla sparade semesterdagar gick åt för att täcka "glappet") förutom två dagar som jag ska utnyttja för att komma till och från Tjörn Runt, om det blir av för min del i år.

Men nästa år hoppas jag kunna ta semester som de flesta andra kan göra, och då ge mig ut på kanske tre veckors utforskning av Bohusläns skärgård, möjligen med en liten avstickare in i Norge och en sväng ner till Göteborgs skärgård. Då ska jag lusläsa din blogg igen, och läsa på andra håll också,  för att hitta bra ställen att övernatta på. :) Tänker att jag kanske är var tredje natt i gästhamn för att duscha och proviantera, och resten av nätterna i naturhamn. Fler nätter i gästhamn om det blir dåligt väder, förstås.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite inspirerad av Pseudonym, som ju är en mångårig deltagare i Bohusracet. En kappsegling med två man, som startar i Uddevalla och via Ljungkile Marstarnad,runt Hättebergets kassunfyr, drar norrut med vissa rundingspunkter vid bl.a Fjällbacka och Strömstad. Seglingens norra rundningsmärke är fyren Trestienerne i Norge. Sen bär det söderut efter bohuskusten och målgång vid hamninloppet till Smögens hamn,

 

http://bohusracet.hemsida24.se/om-tävlingen/notice-of-race-svenska-29760391

En mycket fin segeltur.

Fick för mig att jag skulle segla den banan, men efter egna regler. Ensam eller med besättning. Seglatsen skulle få ta så lång tid som helst. Ju längre desto bättre.

 

Försökte tre gånger att segla södra delen, men det ville sig inte. Ryggproblem, ingen vind och samtidigt för kort om tid och till sist en tam i propeller innan jag ens kommit halvvägs till Uddevalla.

När tapen i propellern hade löst sig, seglade jag den norra delen Smögen - Trestienerne -  Smögen. En helt fantastisk segeltur. En kappsegling i vars fotspår jag verkligen kan rekommendera både segelbåtar och motorbåtar att följa.

 

DSC_0313.thumb.JPG.d407dab8b57c480f14212c7bd186fa19.JPG

 

"Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd."

Bara en lite tanke och ett tips på en härlig seglingssträcka.
Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara kul att landstiga på Stora Drammen och få stå på Sveriges västligaste punkt. Men det ser inte så kölbåtsvänligt ut. :)

 

En sak som jag måste lösa för att jag ska orka vara ute i flera veckor ensam, är nån form av roderlås. I lätt vind händer allt så långsamt att det funkar att släppa rorkulten några sekunder för att fixa nåt trim längre fram, men i mer än 4-5 m/s sticker båten iväg alldeles för snabbt, så då handlar det om att ha gjort det man behöver göra innan, eller se till att komma i lä bakom land för att åtgärda nåt akut. Eller ligga bi, men det kanske inte alltid trafikläget eller det geografiska läget medger. Autopilot hade varit skoj, men det är alldeles för dyrt. Billigaste jag hittar är runt 4000 kr. I stället tänker jag mig en elastisk stropp som fästs i sittbrunnens aktre del, och sen en framåtriktad "knip" som stroppen kilar fast sig i när man lyfter rorkulten, och då låser rörelse i sidled. Och så nån form av fjäderbelastad mekanism för att med en enkel manöver kunna lösgöra stroppens låsning. Gissar på under 200 kr i material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser inte ut som det är nåt fågel eller sälskyddsområde på skäret Stora Drammen. Bör nog va rätt stilla om man skall gå dit, annars märker man ju om man inte kommer in - fast det är ju en fördel att ha en båt med ordentlig bottenkonstruktion.

Har föresten varit på Kataja - Sveriges östligaste ö och på toppen på Mjältön - Sveriges högsta ö.

Tänkte inte på Smygehuk när jag seglade förbi. :huh:

Förr tog man en tamp (ibland baktampen på storskotet), fäste på ena sidan av båten, slog den några varv runt rorkulten och sträckt upp den och fäste den på andra sidan båten. Då hade man surrat rodret och kunde justera det så att båten seglade bra.

När man gick fram och skulle fixa käk, fick man sträcka sig ut i sittbrunnen och justera rodret genom att knacka på det.

 

Flyttar man sig i båten ändras balansen.

 

Köpte en sån här vid ett tillfälle, men fick aldrig monterat den, sen blev det autopilot och det är helt oslagbart - billigast vid jul och med mässpriser.


https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/rorkultforlangare/roderlas/roderlaset-tiller-lock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett färdigt och väletablerat roderlås för ca 400 kr i båtaffäreena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet. Jag ska kika på det. Men jag tror jag har goda möjligheter att ordna en billigare lösning på egen hand också. Jag tror att jag till och med har allt som krävs för en, förutom ett par linlöpare och två fästöglor, och det kan jag skaffa för under en hundring.

Ett annat utflyktsmål jag kom på för nästa sommar kan vara att hälsa på min farbror, som sommartid bor på Råssö. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har just avslutat 5 ve segling. Långedrag-NordKoster T&R. Vi gav oss ut veckan efter midsommar och tempen gick inte över 14C i början, så folk hade dunjackor på sig. Tyvärr så hade inte vi det utan hade packat för sommarväder.

Men två saker har jag noterat under dessa veckor vi var ute. Norska båtägare tar absolut ingen hänsyn på sjön, lite tråkigt att upptäcka. Och den andra upptäckten var att under högsäsongen på västkusten så var du tvungen att vara i hamn senast kl 11 på förmiddagen Om du ville ha en hamnplats. Som tur är så har vi en mindre båt (Albin 78) så oftas fanns det plats. Men kom vi senare än kl 13 så var det totalt kört att hitta en plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag nyfiken, vad är det Norskarna gör som är så hemskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att norskarna utmärker sig nåt särskilt sett över alla båttyper. Men när det gäller stora motorbåtar som framförs i perfekt fart för att maximera svall, då är påfallande många av dem försedda med en norsk flagga i aktern. Tror det mest beror på att norskarna har så mycket mer pengar att såna båtar finns fler av i Norge. Lite som att man ofta blir omkörd i hög fart på motorvägen av en dyrare Audi, BMW eller Mercedes med norska regplåtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske vi som har haft otur? 

Oavsett båttyp så är jag mindre imponerade av en del av dessa. Tyvärr så delar jag den uppfattningen med dom andra som seglade och hade motorbåt som vi pratade med. Lite tråkigt. Värst var när tre segelbåtar ( ca 45 fot) med norsk flagga åkte slalom mellan båtarna i Sotenkanalen och trodde det skulle gå snabbare att komma fram till bron, väl framme så började alla tre tuta. Den brovakten blev inte glad. Eller den norska motorbåtsägare som bara släppte sina tampar från bryggan på Nordkoster och åkte, utan att förvarna och säga till. Utanför honom låg det tre andra båtar, det blev lite panik i hamnen. Kan väl räkna upp ytterliga händelser. Men tycker att många uppför sig som " jag är bäst och gör vad jag vill". Dock så finns det många som är väldigt trevliga. Minns speciellt en kväll när vi kom till Ramsö. Kom in i hamnen vid 20 tiden och det låg 7-8 båtar inne med norsk, dansk, tysk flaggor. Vi var rejält hungriga och började stöka med grill osv. Plötsligt kom det en tysk och frågade om vi var hungriga. Vi förklarade att vi hade seglat hela dagen och inte hade ätit på många timmar. Hon förklarade att det fanns gott om mat uppe vid grillarna och bad oss ta med var sin tallrik + det vi ville dricka. Det blev en sån där perfekt kväll, lagom varm, trevligt folk och lite för mycket %-dricka 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-01 på 23:52, fcinf säger:

Nu blev jag nyfiken, vad är det Norskarna gör som är så hemskt?

 

Jag har en egen teori om en del norska båtägar - speciellt de från Oslo.

De tror att de har hur gott om pengar som helst. När de skall betala båten upptäcker de att de inte kan betala hela båten. De väljer då bort nåt som går att eftermontera och det har tydligen blivit roder och övrig styrfunktioner. Sen väller de ur Oslofjorden, men kan inte styra, så de hamnar på Svenska västkusten

En fördel med detta är att vill man slippa norrmän i skärgården, så går man till Norska Sörlandet. ;) :P :)

 

Prickar.jpg.7b14727d27895df7ba60a4c26356c968.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Jag har en egen teori om en del norska båtägar - speciellt de från Oslo.

De tror att de har hur gott om pengar som helst. När de skall betala båten upptäcker de att de inte kan betala hela båten. De väljer då bort nåt som går att eftermontera och det har tydligen blivit roder och övrig styrfunktioner. Sen väller de ur Oslofjorden, men kan inte styra, så de hamnar på Svenska västkusten

En fördel med detta är att vill man slippa norrmän i skärgården, så går man till Norska Sörlandet. ;) :P :)

 

Prickar.jpg.7b14727d27895df7ba60a4c26356c968.jpg

Upptäckte ytterliga ett fenomen när vi var på Dyrön och på väg hem. Vi låg där några dagar och under dom dagarna så var det två norska och två tyska båtar av modell större som varje morgon vid 6-7 tiden seglade iväg och återkom varje kväll vid 20-21 tiden. Såg aldrig dess betala hamnavgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...