Jump to content
Sunday 02 October 2022
Pje

Överhettad Volvo penta KAD 44edc

Recommended Posts

Hej Jag har precis köpt en båt 37 fot (7 ton) med 2 st volvopenta KAD 44 edc motorer 260hk. En av dessa överhettar när man drar på. Motorerna verkar även vara lite sega i starten. Marchfarten skall vara 25 knop vilket vi har svårt att komma upp till.

Detta är min första båt så jag är helt ny på detta och saknar all kunskap om båtmotorer.

 

 

Vad kan allt detta bero på??

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det första du kontrollerar är sjövattensilen som sitter i en rund svart burk med skruvlock uppepå, längst fram på motorn. Här brukar det samlas en del skräp som sugs med sjövattnet, denna sil behöver man rensa några gånger per säsong.

 

Om silen är ren och motorn fortarande blir varm kollar du impellern, det finns ett runt pumphus framtill på motorn, ett runt lock med sex eller om det är åtta skruvar man lossar och så kan du se impellern, en grej av nitrilgummi som sitter i en kammare.

 

Om impellern är hel så kan du ju alltid kolla intaget, om du har aquamaticdrev sitter detta intag framför propellern, sedan finns det en slang framför drevet in om skölden som kan gå sönder.

Om du har backslag och raka axlar har du en skrovgenomföring i båtens botten, troligtvis en till varje maskin, och det är vanligt att det sitter en sil på bottens utsida, där kolonier av havstulpaner etablerat sig utan behörigt byggnadslov. Likadant i slitsarna på drevets intag, här trivs havstulpanerna och hindrar kylvattnat att komma till i tillräckligt mängd....

Cyklop, snorkel och våtdräkt är alltid bra att ha med sig ombord!

 

Börja kolla dessa tre enkla saker! Om det inte hjälper så vet expertisen här hur du går vidare i felsökningen, det finns ett och annat standardfel som kan drabba dessa motorer...(och även andra maskiner)...

 

Även båtens upplevda seghet i accelerationen och minskad toppfart man man vanligtvis skylla på havstulpanerna som tydligen gillar att åka karusell, eller snarare extrasnabbt pariserhjul, då de kan bygga kolonier på propellrarna och naturligtvis på båtens botten.

...

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Georg_ohm

 

Vi har bytt filter och impellrar.

Båten sjösattes i onsdags så några snäckor eller andra olovliga gäster finns inte.

Felet kvarstår dock.

Hjälp.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drev eller axel?

Om du har axelalternativet, kolla att ventilen vid kylvattenintaget är ordentligt öppen.

 

Annars misstänker man värmeväxlaren.... 

Hur många timmar har den aktuella motorn gått?

...

Share this post


Link to post
Share on other sites

KAD 44 låter som drev. KAMD kallas det vanligen vid rak axel.

Vad får du för temp på den motorns som går varm, stiger det kontinuerligt tills du hellre stänger av motorn eller stannar det på en viss grad?

Vad är det för temp på den motorn som går "normalt?

Känns oroväckande att du knappt kommer upp i marschfart. Vad har du för varv vid fullt gaspådrag?

Vad är det för båt?

 

 

 

 

Edited by Capten_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Av egen erfarenhet, med skuren motor p g a överhettning: Kolla värmeväxlarna (antar att du har två, då du har två motorer...). Min växlare var helt igenkalkad av snäck och bôs, och det ställde alltså till det rejält med ny(are) motor... Detta plus mekaniker var lika med 63000 spänn. Kunde haft lite roligare för de stålarsarna tycker jag...

 

S k hett tips...

Edited by Kenneth_S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Alla

 

Har varit borta ett.

Motorerna har drev. Motorbåten hade felet när vi köpte den och tidigare ägare har lovat att åtgärda detta. Det är en Fairline targa 37 fot. Motorn går upp till 150 grader och larmar, drar man ner på farten så slutar den larma efter ett tag. Den motor som går normalt har en temp på runt 100 grader.

Säljaren har rivit den värmeväxlaren för rengöring så nu får vi se om problemet är löst.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2017-08-13 vid 14:16 skrev Pje:

Hej Alla

 

Har varit borta ett.

Motorerna har drev. Motorbåten hade felet när vi köpte den och tidigare ägare har lovat att åtgärda detta. Det är en Fairline targa 37 fot. Motorn går upp till 150 grader och larmar, drar man ner på farten så slutar den larma efter ett tag. Den motor som går normalt har en temp på runt 100 grader.

Säljaren har rivit den värmeväxlaren för rengöring så nu får vi se om problemet är löst.

 

@Pje löste sig problemet? Har liknande problem på min kad300. Den larmade idag för hög temperatur efter ca halvtimmes körning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej jag har en KAD44 och inga problem ännu men hoppas det löser sig för dig och är nyfiken på svar,

mvh Jonas

Share this post


Link to post
Share on other sites

låter som att det är värmeväxlaren eftersom att han inte skrivit något mer, brukar bli så när problemet löst sig!=) det man kan kolla också är ju vattenpumpen till det slutna systemet, så den funkar som den skall. annars är det ju bara att plocka isär och börja med börja utesluta saker som det inte är=)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev danzo:

låter som att det är värmeväxlaren eftersom att han inte skrivit något mer, brukar bli så när problemet löst sig!=) det man kan kolla också är ju vattenpumpen till det slutna systemet, så den funkar som den skall. annars är det ju bara att plocka isär och börja med börja utesluta saker som det inte är=)


Angående min maskin kom problemet med varmgång plötsligt igår efter ca en halvtimmes körning i marshfart. Hög temperatur på kylningen och maskinen larmade. Slog av och öppnade motorluckan, läckte aningen i området kring vattenpumpen. Aningen vit rök kring luftfilter/oljekylare. Sjövattenfiltret var tomt på vatten men impellern såg bra ut. Har ej haft problem med hög temperatur sedan tidigare. 

 

Nivån på köldmedium på sötvattensidan verkar stabil. Några tankar kring orsak till problemet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

om du har kylarvatten i det sluta systemet och det verkar funka bra i sjövatten pumpen så låter det konstigt! känn på alla slangar så att det kommer vatten från sjövatten sidan över allt och lika så på det sluta systemet. Har du allt sådant intakt, så är min gissning vattenpumpen alternativt att givaren är trasig alternativt att termostaten har ballat ur=)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för input, skall ta en titt på det ikväll och se om jag kan konstatera vart problemet ligger. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...