Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
cyberwiz

Pluggar på Uttern 495 HT, tar in vatten

Rekommendera Poster

I våras blev vi ägare till en Uttern 495 HT från 1979. Det är vår första egna båt och vi är mer än lovligt gröna på det här.

 

Hur som helst, på båten finns ett antal hål där det nog ska sitta pluggar, och vad som ser ut att vara ett igensatt hål. Det finns även en fin skylt där det står att det är viktigt för båtens flytförmåga att det sitter plugg i rätt hål. Men ingen närmare förklaring om vilka :-/

 

Båten tar sakta in vatten och går rätt konstigt i vattnet (i min uppfattning) - den planar först vid hög fart, trots föregående ägares försök att fixa det mha blyvikter i framänden (eventuellt är motorn lite tyngre än den borde vara, en 50hk Mercury)

 

Så jag tänkte se om någon här har koll, eller kan hänvisa mig till en bra informationskälla. Tidigare ägarna är lika nollställda som oss och jag har försökt hitta manualer och sånt på nätet, men gått bet.

 

Just nu är det bara en plugg i (bild 1, i framsidan av försänkningen för bensindunken). Tar man ur pluggen den här så rinner det in vatten fort, och jag misstänker att det är den som också läcker så sakteliga. Bild 2 visar ett hål som satts igen (eller är det nån slags lagning?)

 

Bild 3 visar hur det ser ut under motorn. genom det här hålet flödar inte vattnet åt något håll (t o m när det är fullt med vatten där, vilket det blev när jag pumpade ut vatten från resten av båten :)

 

Längst fram är det också ett litet hål, men jag misstänker det är normalt att det inte sitter nån plugg. Det är lite mindre och verkar harmlöst.

 

Tack på förhand,

L

 

1 plugg i framsidan av forsankning for bensindunk.JPG

2 sannolikt igensatt hal i baksidan av forsankning.JPG.JPG

3 hål under motorfastet.JPG

4 langst fram i baten.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att förtydliga: Med "Båten tar sakta in vatten" menar jag att det står 3-5 cm vatten i hela båten efter att den legat vid bryggan i ca 3 veckor, ifall det nu var relevant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båten är sprucken ,ta upp den och laga felet,finns ingen dyvika på utsidan på dessa modeller,pluggen vid tank facket skall tas ur vid vinterförvaring,men sitta i vid sjösättning,skall inte rinna ut vatten där,har ägt en 1981 årsmodell av 495ht,platt botten slår hårt om du kör fort i krabb sjö,troligen körd för hårt och spruckit,bara att ta upp kör inte med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för svaret, jag menade att svara snabbare men hade problem med att logga in på forumet.

 

Jag tror du har rätt, men än så länge har jag inte gjort nåt åt det :)

 

Än så länge har den inte sjunkit i alla fall, och sedan jag tryckte dit proppen riktigt ordentligt så rinner det i alla fall inte in vatten i själva båten... jag har bara kommit ut en ända gång sedan jag skrev. Kanske säljer jag bara hela åbäket och nån annan, händigare person får ta över...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande konvertering till lång rigg... Sitter den motorn verkligen fast ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, cyberwiz säger:

Hej! Tack för svaret, jag menade att svara snabbare men hade problem med att logga in på forumet.

 

Jag tror du har rätt, men än så länge har jag inte gjort nåt åt det :)

 

Än så länge har den inte sjunkit i alla fall, och sedan jag tryckte dit proppen riktigt ordentligt så rinner det i alla fall inte in vatten i själva båten... jag har bara kommit ut en ända gång sedan jag skrev. Kanske säljer jag bara hela åbäket och nån annan, händigare person får ta över...

att vatten inte syns längre beror ju på att pluggarna tätar mellan bottnarna,du har vatten därimellan,käck båt annars ,ja låg över i den många gånger,men skall köras med vett vid sjögång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, lawea säger:

Spännande konvertering till lång rigg... Sitter den motorn verkligen fast ordentligt?

ser ut som lite för få bult,och väldigt klena?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...