Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
rhomax

Köpråd styrpulpetbåt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på att köpa en styrpulpetbåt. Jag har dock lite erfarenhet av dessa båtar och önskar därför lite tips och råd.

 

Jag bor på Öland och skulle vilja ha en styrpulpet för att kunna köra över kalmarsund mellan Öland och det mer ö-rika fastlandssidan för fiske och dagsutflykter. På Ölandssidan kommer det nog bli en del vattenlek och i framtiden sport i form av åkring och vattenskidor för barnen. Jag har kollat lite på båtar i storleken ryds 548, men är denna tillräckligt stor för att köra över sundet på ett säkert sätt anser ni? Vi är fem i familjen och ibland kanske ungarna vill ha med en kompis så vi blir väl max 6 st i båten. Storlek på motor?

 

På Ölandssidan har svärföräldrarna sitt hus nära stranden där vi gärna vill kunna lägga till, men tyvärr är det ganska långgrunt och så även intill en del öar så kanske bör båten inte vara för djupgående?

 

Tips och åsikter tas tacksamt emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På smalaste stället är det ju bara knappt två sjömil så det lär väl inte vara några problem.

Man kan ju undvika att åka i de värsta stormarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kan nog bli att man kör över ex mellan Färjestaden och Kalmar en del och då är det väl ca 3.5 sjömil. Är dålig på hur mycket det kan blåsa för att det ska kännas ok, men är 6-8 sekundermeter i Kalmarsund för blåsigt tro? 

Redigerad av rhomax
Komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har rotat igenom en del litteratur rörande båtdesign men jag kan inte komma ihåg om det finns en tummregel för storlek vs. öppna avstånd i havsmiljö. Det finns formler för "seakeeping" om du vill vara riktigt nördig.

 

Det kanske blir den gamla "erfarenheten" som får råda: nästan alla tycks gilla rörelsena, bärigheten och volymen hos båtar på 6m längd eller större. Jag gillar de finska båtarna med en förkärlek till Finnmaster (titta gärna på S6 eller Husky R6!). Med 6 personer i båten vill man minst ha 100hk, gärna 150hk, inte för hastigheten utan för reservkraft vi belastning.

 

Ryds är nog okay men personligen gillar jag dom inte, de väger för lite och blir obekväma i stökig sjö. Dessutom så skruvar de skroven ganska mycket vilket gör att stabiliteten inte är så bra med sned belastning i fören.

Redigerad av Nojjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skall du ha sex pers i båten så skaffa en rejäl båt med stor motor,finns många att välja bland,uttern mm i Sverige ,finska båtar bella yamarin mm,norska askeladden mm,går väl inte att avgöra vilka som är bäst,men ett vasst skrov skall du välja,inte roligt med en båt som slår så tänderna ramlar ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor på västkusten och kör utomskärs med båten då och då. Trots att min båt är 5.50 så brukar man här säga att man ska ha minst 6 meter båt för att ta vågorna bättre på öppet hav. Kalmar sund är lugnare så något mindre båt går nog bra. Jag hade tidigare en Ryds 550 GTS med en Johnson 115 hk 2-takt och den fungerade med sina höga fribord bra på lite öppnare vatten. 

 

Om du vill kunna gå hem i lite sämre väder så är det en fördel om båten har någon form av kapell och vindruta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det verkligen bli nån våghöjd att tala om i det smala sundet mellan fastlandet och Öland vid de vanligaste vindriktningarna? Vid ca 80 procent av kompassriktningarna råder ju i praktiken frånlandsvind i sundet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...