Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Stregnil

Fästa akterspegelsgivare med lim?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ska sätta en ekolodsgivare på akterspegeln och funderar på alternativet att limma istället för att skruva. Jag vill/kan inte sätta den inombords med de varianter som föreslagits i andra trådar.

Utmaningen är att jag vill kunna göra detta medan båten ligger i vatten...har någon gjort detta med lyckat resultat?

Jag har sett dessa lim som skulle kunna funka, framförallt Loctite Power Epoxy Metal 5 som enligt beskrivningen ska kunna appliceras under vatten

https://www.watski.se/Superstal-11544

Alternativt Sikaflex 292i som också tål saltvatten, dock vet jag inte om det går att applicera under vattenytan

 

Tack för eventuella tips och råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt du har, och varför är det uteslutet att få den ur vattnet några timmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fästena till akterspegelgivare brukar vara gjorda av plastsorter som är nästan omöjliga att limma med ett bra resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Lowrance aluminium skena för ekolodsgivaren limmad med PL400 på aktern och den e nu i för tredje säsongen och enda som jag har lite att anmärka på e skenans konstruktion då den inte låser givaren helt utan ger en sidorörelse när den e fastspänd men annars bra när man får upp givaren om ur vattnet  t.ex. vid upp och isättning av båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga... båten är en Yamarin 6110 och jag ska sätta en Garmin givare som hör till mitt nya 721SX.

Det är inte uteslutet att dra upp den på land några timmar, men jag är för tillfället utan kärra och några andra praktiska delar. Sen tänkte jag att ju mindre hål, ju bättre...

Men avråder ni mina tankar så kommer jag ta upp den på något sätt och lösa det på sedvanligt vis.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du finner att väldigt bra lim finns det andra saker som man måste tänka på.

Jag kan tänka mig att man måste slipa bort bottenfärgen där du skall limma. Jag har svårt att tänka mig att det finns något lim som fäster på traditionell bottenfärg. Ok, kanske om du anlitar en koloni med havstulpaner och ber dessa limma, deras fästande cement tycks ju få fäste på det mesta, även giftig och kritande bottenfärg :rolleyes:.

 

Tanken med "så få hål som möjligt" är ju bra och ärovördig, men en akterspegelsgivare utsätts ju för en del stora påfrestningar så jag tror nog ändå att du skall ta upp båten, och ta fram skrvdragaren för att dra i några syrafasta skruvar, med en del bra tätmassa i skruvhålen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tryckte fast min Garmingivare på akterspegeln med marinsilikon för två säsonger sedan, bara för att testa att den satt på rätt ställe med tanke på risk för häftig propellerturbulens i vattnet just där jag ville ha den.

Den sitter kvar där ännu:=). Stenhårt och utan annan montering än marinsilikon....!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Kluddgren säger:

Jag tryckte fast min Garmingivare på akterspegeln med marinsilikon för två säsonger sedan, bara för att testa att den satt på rätt ställe med tanke på risk för häftig propellerturbulens i vattnet just där jag ville ha den.

Den sitter kvar där ännu:=). Stenhårt och utan annan montering än marinsilikon....!  

Och jag gjorde det med silkaflex, höll tills dess att jag körde på första isflaket. Vilket i det fallet var 2 veckor senare :)

 

Jag skulle föreslå att du tar upp båten och gör det ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-28 på 10:35, Stregnil säger:

Hej,

 

Ska sätta en ekolodsgivare på akterspegeln och funderar på alternativet att limma istället för att skruva. Jag vill/kan inte sätta den inombords med de varianter som föreslagits i andra trådar.

Utmaningen är att jag vill kunna göra detta medan båten ligger i vatten...har någon gjort detta med lyckat resultat?

Jag har sett dessa lim som skulle kunna funka, framförallt Loctite Power Epoxy Metal 5 som enligt beskrivningen ska kunna appliceras under vatten

https://www.watski.se/Superstal-11544

Alternativt Sikaflex 292i som också tål saltvatten, dock vet jag inte om det går att applicera under vattenytan

 

Tack för eventuella tips och råd!

Beroende på vad det är för plast finns några alternativ. Epoxi får du inte jättebra vidhäftning med emot givaren.

Trögflytande msp går bra att limma med under vatten... även hyfsat med pu.

Om du vill använda epoxi kan du först limma dit en plåt eller annat material på bivaren.. det kan du limma med metylmetaakrylat, även med msp eller pu... du har lång genomhärdningstid på msp å ou.

Sen kan du om du vill och om epoxin får bra vidhäftning mot båten.. linna "plåten" eller vad du valt.. med även epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-28 på 10:58, Georg_Ohm säger:

Även om du finner att väldigt bra lim finns det andra saker som man måste tänka på.

Jag kan tänka mig att man måste slipa bort bottenfärgen där du skall limma. Jag har svårt att tänka mig att det finns något lim som fäster på traditionell bottenfärg. Ok, kanske om du anlitar en koloni med havstulpaner och ber dessa limma, deras fästande cement tycks ju få fäste på det mesta, även giftig och kritande bottenfärg :rolleyes:.

 

Tanken med "så få hål som möjligt" är ju bra och ärovördig, men en akterspegelsgivare utsätts ju för en del stora påfrestningar så jag tror nog ändå att du skall ta upp båten, och ta fram skrvdragaren för att dra i några syrafasta skruvar, med en del bra tätmassa i skruvhålen!

Vidhäftning mot botten eller anna färg generellt innebär sällan svårigheter men färgen i sig kan vara skitig av sånt som lossar "lätt" eller så lossar färgen i sig onödigt lätt.. så därför är det såklart viktigt att ta bort sånt som inte ska finnas där.. så man vet vad man limmar i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limmar man nu så kan man ju dra i ett par skruvar i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Vidhäftning mot botten eller anna färg generellt innebär sällan svårigheter men färgen i sig kan vara skitig av sånt som lossar "lätt" eller så lossar färgen i sig onödigt lätt.. så därför är det såklart viktigt att ta bort sånt som inte ska finnas där.. så man vet vad man limmar i.

Generellt är jag skeptisk till att limma olika saker. Men jag gör olika försök emellanåt.

Jag har använt ett lim som heter "No more nail" utomhusvarianten, senast limmade jag fast en teaklist under den utskjutande delan av taket som är av glasfiberplast. Satte stämmt mellan däcket och listen under tiden limmet härdade, och det sitter "som berget" fortfarande...

Idag vick skalet till larmets fjärrkontroll sönder, ja den har varit späckt sedan tidigare, hade inget "plastbyggsatslim" ombord, har testat med Loctites "Power glue, Repair extreme" det håller på att härda just nu... Men jag är tveksam till att det håller. 

 

Under vattenytan.... Limma... Tja... Kanske... Men slipa rent ned till gelacoaten, tvätta med aceton, prova sikaflex konstruktionslim 292i. Jag använde detta senast på en lagning på undersidan av akterspegeln på en gummibåt, där bottenduken var trasig, limmade på en bit gummimatta, trodde aldrig att det

skulle hålla, men det gör det... Jag tog hjälp av en varmluftspistol för att i första hand driva ut fukten, och i andra hand för att påskynda härdningen.

 

Sedan metall, ekolodsgivarens konsol är ju mestadels tillverkade i rostfritt stål, och sådana är ju inte lätta att limma. Jag kan tänka mig att den svaranden som här ovan skrev ett hen lyckats med detta, i själva verket gjort en "kudde" en seg och elastisk kapsling som liksom bara fixerar denna mot båten. Det behöver ju inte vara fel, kan ju hålla i många säsonger, men jag hade nog (=har) skuvat fast mina givare med ordentliga skruvar, de som skickades med, inkletade i en försvarlig mängd sikaflex.

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Generellt är jag skeptisk till att limma olika saker. Men jag gör olika försök emellanåt.

Jag har använt ett lim som heter "No more nail" utomhusvarianten, senast limmade jag fast en teaklist under den utskjutande delan av taket som är av glasfiberplast. Satte stämmt mellan däcket och listen under tiden limmet härdade, och det sitter "som berget" fortfarande...

Idag vick skalet till larmets fjärrkontroll sönder, ja den har varit späckt sedan tidigare, hade inget "plastbyggsatslim" ombord, har testat med Loctites "Power glue, Repair extreme" det håller på att härda just nu... Men jag är tveksam till att det håller. 

 

Under vattenytan.... Limma... Tja... Kanske... Men slipa rent ned till gelacoaten, tvätta med aceton, prova sikaflex konstruktionslim 292i. Jag använde detta senast på en lagning på undersidan av akterspegeln på en gummibåt, där bottenduken var trasig, limmade på en bit gummimatta, trodde aldrig att det

skulle hålla, men det gör det... Jag tog hjälp av en varmluftspistol för att i första hand driva ut fukten, och i andra hand för att påskynda härdningen.

 

Sedan metall, ekolodsgivarens konsol är ju mestadels tillverkade i rostfritt stål, och sådana är ju inte lätta att limma. Jag kan tänka mig att den svaranden som här ovan skrev ett hen lyckats med detta, i själva verket gjort en "kudde" en seg och elastisk kapsling som liksom bara fixerar denna mot båten. Det behöver ju inte vara fel, kan ju hålla i många säsonger, men jag hade nog (=har) skuvat fast mina givare med ordentliga skruvar, de som skickades med, inkletade i en försvarlig mängd sikaflex.

...

Ja det är samma fysiska rrglar som alltid. Lim med lägre ytspänning än det som ska limmas väter/fastnar.

En del lim påverkas int av vatten andra gör det. De flesta av de föreslagna här.. förrutom epoxi härdar av fuktkontakt. Silikon i sig har lite svårt att fastna blött eftersom yt/skinn/ initial-härdning går extremt snabbt när det är blött. Det är svårt att få härdat lim att fästa, bortsett från en del tejptyper.

Gör rätt med rätt material mot rätt material så funkar det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...