Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kingfreddie

Finnsport 540 HT + evinrude 50hk (-82)

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är helt totalt nybörjare på detta med båtar men köpte en precis.

 

En fråga jag har är vad den lilla vita spaken bredvid gas/växel handtaget gör? Jag hade fått för mig att det var nån sorts tomgång reglering. Men om det är de varför kan jag ej lägga i växel om den är för högt uppe? Växelhandtaget låser sig då...?

 

En annan fråga jag har är om det är skadligt för utombordare att hoppa från framväxeln och bakväxeln med små intervaller.. gjorde så när jag försökte komma in i min lilla hamnplats men de kändes inte optimalt. Men det var också första ggn jag körde en båt så nästa ggn vet jag nog hur jag ska göra.

 

Typ tomgång och sakta glida in.. eller?

 

Tips och tricks för en nybörjare är uppskattat så man får en bättre upplevelse till havs!

 

/landkrabban freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Hade själv en 540 HT som stugpendlarbåt några år. Klart underskattad och välplanerad liten båt. 

 

Den lilla spaken är som du redan förstått till den förhöjda tomgången. Används framförallt till kallstart. De flesta tvåtaktare vill ha lite lagom grundgas för att starta lättare. Även för att inte tjuvstanna kall. 

Att det inte går att lägga i växeln med förhöjd tomgång är ju för att inte kunna förstöra växelhuset.  Det finns ju ingen koppling på en snurra och dreven i växelhuset skulle inte överleva många "crossväxlingar'. 

Jämför med att hålla fullgas på bilen och slå i växeln utan koppling. 

 

Samma sak när du skiftar mellan fram och back vid manövrar. Motorvarvet bör hinna ner till tomgång innan du lägger i fram eller backväxel. 

 

Förövrigt när det gäller manövrering så är båttypen bland det svåraste man kan ge sig på. Nästan flatbottnad och så kort att den snarare vill gå i sidled än att svänga i lågfart. Det ÄR svårt. 

Fördelen är att den är lätt. Man kommer långt med att ta emot (bära av) och dra sig in med armkraft, båtshake och paddel. 

 

Bara att öva. :) 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för info!! 

 

Jo att den var svårare i låg fart fick jag minsann lära mig the hard way! :)

 

Men som du sa var de ju mycket lättare att dra den rätt med linor o båtshake än att försöka använda motorn .. särskilt när man hade oturen att få den svåraste platsen i hamnen. :) men samtidigt var de den sista platsen i innerhammen så på de sättet hade jag väl tur.

 

En annan fråga jag har är om oturen skulle vara framme och båten skulle stanna en bit ut på havet och man inte får igång den...

 

Ska man ringa sjöräddning Då? Har löst medlemskap hos dom! Eller ska man bara ligga o vänta tills nån annan båt kommer som kan hjälpa en in? I mitt huvud Känns det som att sjöräddning är när man håller på o sjunka.. 

 

Hur långt ut funkar mobiltelefonen på havet förresten? Har min båt i skåre hamn i Trelleborg. Borde man ha vhf radio (eller va de heter)?

 

Jag har köpt ett signalhorn så man möjligen kan meddela båtar som man ser.. men såna där nödraketer, får man köpa såna som privatperson? 

 

Angående paddlar.. kan man paddla en båt som min in till hamn om olyckan skulle vara framme? Eller de är dömt att misslyckas? Som sagt så har jag ju båten på havet och inte i insjön.

 

En annan lösning jag tänkt på är en sån liten elmotor man kan köpa på Biltema..  nån som testat dem? Eller de kör slut på batteriet så pass snabbt att man inte hinner komma nånstans?

 

Många frågor, hoppas nån orkar svara.

 

/landkrabban!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mobiltlefonen fungerar ganska långt ut. Tycker inte du ska gå längre ut än att du kan ana land i horisonten som nybörjare. 

Det är bra att du tecknat medlemskap i SSRS. I de flesta båtförsäkringar ingår även Sjöassistans som du isåfall bör använda dig av om det inte är akut fara. 

Självklart gör man allt i sin makt för att slippa ta hjälp men måste man så måste man. 

 

Nödraketer, nödbloss och röksignaler kan du köpa hos närmsta båttillbehörsbutik. 

 

Med en paddel kan du snarare styra lite hur du driver med vinden mer än att förflytta dig några längre sträckor. Att försöka paddla mot vind och vågor är meningslöst. Men med lite tur kan du ta dig till säkert läge. 

 

Du behöver ett rejält ankare och minst 30 meter lina. 

 

Någon form av GPS för positionsbestämning. En mobiltelefon med vattentätt skal och en powerbank är åtminstone något. 

 

Tänk på att den lilla Finnsporten går fint i medsjö. Inte så fint mot sjön. 

Så på utresan bör dö välja att gå den minst bekväma vägen. (Mot vågorna) 

Då vet du att du kommer kunna ta dig tillbaka samma väg. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...