Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Stefan

Byta impeller på en Evinrude 70 hk -79..nån..?

Rekommendera Poster

Gäst Stefan

Hej. Nån som har bytt eller vet hur man byter impeller på en Evinrude 70 hk- 79? Tacksam för snabba svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa på växelhuset och ta bort pumpen som sitter på drivaxeln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stefan

Tack för svaret... Hur lång tid tar jobbbet C:a? De låter enkelt..Finns de nån skiss på nätet eller att köpa nånstans? Är jobbet enkelt för en person som inte bytt en impelleer tidigare..Rellativt men men..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ta bort termostaten och blås ren den och kylkanalerna du kan prova termostatet genom att koka den och se att den öppnar den sitter på toppen du ser ett litet hus där n

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stefan

va de hela beskrivningen eller föll nått bort...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Evinrude -79 70 hk som jag håller på sätta ihop. Om, och det är ett stort om, inga bultar kärvar är det inga problem. Oftast sitter bultarna hårdare där det är ogängat än i gängorn pga korrosion. Börja med att loss på växelpinnen uppe vid motorn. Sen sitter riggen med sex bultar runt om i delningen till växelhuset. Dessa kan sitta utav bara f-n. Var försktig men bestämd. Om du drar av någon av dessa har du lite roligt pyssel framför dig. En bult sitter gömd under offeranoden/fenan. Om växelhuset inte ramlar loss kommer det snällt med en knack med gummiklubban. Nu måste du också ha plats nedåt att dra ut drivaxeln och växelpinnen. Runt drivaxeln sitter ett plasthus med fyra bultar, här innanför sitter impellern. Notera åt vilket håll impellern sitter. Köp ny, och gör om allt i omvänd ordning, klart! Som jag sa, och bultarna kommer snällt är det inga problem. Lycka till! /Micke http://hem.bredband.net/micklar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stefan

Jag tackar för beskrivningen!! 2 frågor kvar ! Hur lång tid tar jobbet? Ungefärlig tid ..hmm svår fråga kanske? Kommer de mycket kylvatten när din motor går på tomgång? Eftersom ja nyss köpt motorn kanske du har några mer tips om just denna typ av motor? Tack igen!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stefan

Ingen med mer tips ? ang motorer utan skvaller rör.... ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid är ju alltid en intressant fråga. Om allt går smidigt borde en glad amatör få jobbet gjort på 4-5 timmar utan problem. För oss tog det betydligt längre tid då vi fick borra ur två bultar. Så lagom kul att borra i rostfria bultar som sitter i aluminuimgods. Godset tenderar att vara något mjukare. Saknar du också skvallerrör? På min på kylmantel sitter en nippel som gått av varför föregående ägare pluggat igen den. Ska köpa ny nippel och sätta på. Har bara kört motorn en gång, och då kom det ganska gott om kylvatten från hålen baktill. Det enda tips jag kan bidra med än så länge är att bultarna kan sitta som bara den. Var beredd på det, och ta det lugnt. Ser din motor ut som min?

post-4838-1394234396,0587_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej tiden är inte det viktigaste utan kvaliten på jobbet ta det lungt så går det nog bra :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stefan

ja den ser lika ut..vad ja kan se på bilden. Enligt förra ägaren till min motor så finns inget skvaller rör på dennna motor. Kan så vara fallet?? Kylvatten kommer ut tillsamans med avgaserna....är de lika för dig? Kommer de mycket vatten för dig vid tomgång??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt kylvatten kommer ut ur hålen som är markerade med blått på bilden. Hålet som är markerat med rött är där skvallerstrålen ska ut. Skvallerstrålen på min kommer från kylmanteln, jag kan ta en bild och lägga upp imorgon om du vill. Det kom vatten vid tomgång iaf, kommer inte ihåg hur mycket, men det skvätte ganska bra. /Micke

post-4838-1394234396,0997_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stefan

Gärna !! Nån som har en likadan motor.. Skriv gärna o berätta!! Kylvattnet vid tomgång? Impellerbyte? Några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på kylmanteln finns ett uttag för svallerstråle. Nippeln är gjord av plast och slangpipen kan lätt gå av. Den förra ägaren till min båt pluggade bara igen den, men jag ska köpa en ny. Kan inte kosta många kronor. Den blå pilen visar var slangen ska sitta. Finns säkert nå liknande på din motor. /Micke

post-4838-1394234396,4083_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller okså på att byta impeller. på min evin 70 hk 75.

grejen är den att växelhuset lossnar 15 cm sne tar det stopp.  växelföraren är lossad uppe vid motorn och jag fattar inget? det tar bara stopp. det sitter löst men vill inte komma ut.

 

nått tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var säker på att växeln ligger i friläge, av egen erfarenhet då ja hade samma problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte bytt impeller ännu men har haft tankar på att göra det. Intresserad av all info. ang. detta.
För att fylla tråden på svar över de funderingarna som finns ovan. Det Micklar skrivit stämmer bra... har en tydlig skvallerstråle på min motor. 70hk -79:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

kag har också en evinrude 70 hk 79 och jag ska också byta impeller och är intresserad av all hjäp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...