Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Jag har för mej att jag sett en inombordare som sitter åt sidan inte i mitten som dom brukar!på en fenkölad båt! Tror det var en Volvo penta Mb2 s eller Saildrive bensinmotor! Någon med erfarenhet av detta tänkte hur båten uppför sej med den placeringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl egentligen inte konstigare än att ha en utombordare på ena sidan av akterspegeln som är vanligt på båtar med utanpåliggande roder.

Här är en annan variant:

 

sned.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var också en variant! Man slipper ju vibrationer i rodret med den placeringen! Jag fundera på om jag skulle montera in en saildrive 330 vid sidan av trappan mot stickkojen på min Maxi 77 om det nu blir bra att ha den där på något sätt! Har ingen inombordare än!  Bara i tankestadiet ännu!

Vill inte offra trappan jag gjort när jag var båtsnickare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men om du är/har varit båtsnickare är det väl inte något problem att modifiera trappan, och den lilla motorn måste väl få plats under sittbrunnen så att det inte behöver påverka trappan? 

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är bara att jag har långa lådor som sitter där och under sittbrunnen! Får nog mäta och fundera på vilken lösning som är bäst! Utan att inskränka för mycket på utrymmena! Men det enklaste är nog ändå att placera den där bakom trappan! Det finns ju många blindutrymmen man inte använder i en båt!..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En effekt av att inte ha propellern framför rodret är att det krävs en del fart genom vattnet för att kunna manövrera då en inte får proppelerströmmen över rodret.

Fråga de som har båt med dubbla roder...

Det går ju det med men kräver en del tillvänjning och mod när det är trångt!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, No_jah säger:

Det är väl egentligen inte konstigare än att ha en utombordare på ena sidan av akterspegeln som är vanligt på båtar med utanpåliggande roder.

Här är en annan variant:

 

sned.jpg


Fördelen med utombordare är att man kan vrida den, och då inte behöva flöde över rodret för att kunna styra.

Jag förstår inte att inombordare är så populärt som det är på segelbåtar. Om man nu ska ha inombordare borde man i alla fall ha det som kallas "drev", som sitter på akterspegeln och kan fällas upp och styras, som en utombordare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl att det är bekvämt och går lite tystare! När man kör längre sträckor! Men många använder segelbåtarna mer som motorbåtar! Hur fin vind som helst och kör ändå med motorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och att en inte vill ha vikten i däckshöjd längst bak med propellern strax under ytan utan vikten längst ner relativt centrerat och propellern en bit ner. (Har du provat kombinationen utombordare och vågor?)

Jag hoppas att mina dagar med utombordare är över, men med tanke på vad jag sneglar på för kappseglingsbåtar sitter jag väl snart där med öronpropparna i och transporterar igen...

Redigerad av JonasP
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, sincro säger:

Det är väl att det är bekvämt och går lite tystare! När man kör längre sträckor! Men många använder segelbåtarna mer som motorbåtar! Hur fin vind som helst och kör ändå med motorn!


Man bör gilla att bada också. Jag ryser vid tanken på att ha inombordare och få en lina i propellern. Jag doppar knappt tårna om det är kallare än 28 grader i vattnet.


Jag kommer nog aldrig vilja ha en segelbåt med inombordare. Skulle nog till och med plasta igen och eftermontera utombordare på en större båt om det skulle bli aktuellt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här! Sist jag bada var när jag halka i från ett halt berg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, raol säger:


Fördelen med utombordare är att man kan vrida den, och då inte behöva flöde över rodret för att kunna styra.

Jag förstår inte att inombordare är så populärt som det är på segelbåtar. Om man nu ska ha inombordare borde man i alla fall ha det som kallas "drev", som sitter på akterspegeln och kan fällas upp och styras, som en utombordare.

 

Det här verkar vara ett bra alternativ:

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...